Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBPr 2013 hdd krasch

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hårddisken har pajjat och vill försöka rädda bilder etc om det är möjligt. Köpte denna kabel då jag fick tips om att den skulle fungera men den passar inte med hårddisken i min 2013 retina

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-12 16:08

Vilken ända passar inte, den till hårddisken eller de till datorn?

Det är klart den inte passar. rMBP har ju inte SATA koppling på disken.

Usb i andra ändan så den passar ju såklart. Är andra sidan, den som skall in i hddn. Fick till svars att jag kunne prova med en sån för att koppla in sen i en annan dator och försöka rädda innehållet. Så jag utgick från det men när jag väl öppna burken så visade det ju sej vara fel.

Var kan jag hitta rätt?

Ursprungligen av Bergendahl:

Usb i andra ändan så den passar ju såklart. Är andra sidan, den som skall in i hddn. Fick till svars att jag kunne prova med en sån för att koppla in sen i en annan dator och försöka rädda innehållet. Så jag utgick från det men när jag väl öppna burken så visade det ju sej vara fel.

Var kan jag hitta rätt?

Är det inte en sådan disk i din rMPB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-13 16:51
Ursprungligen av Bergendahl:

Hårddisken har pajjat och vill försöka rädda bilder etc om det är möjligt. Köpte denna kabel då jag fick tips om att den skulle fungera men den passar inte med hårddisken i min 2013 retina

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Du har ingen hårddisk i din dator, du har en SSD med en properitär anslutning. Enda chansen du har att rädda något från den är att köpa en Thunderboltkabel och koppla till en annan mac (givet att din SSD inte är helt död).

Överföra filer mellan två datorer med hårddiskläge
Om du har två Mac-datorer med Thunderbolt-portar kan du ansluta dem så att den ena visas som en extern hårddisk på den andra. Det här kallas ”hårddiskläge”.

  • Anslut de två datorerna till varandra med en Thunderbolt-kabel.

Starta datorn som ska användas som hårddisk i hårddiskläge (din MBPr 2013):

  • Om datorn är avstängd startar du den med T-tangenten nedtryckt.

  • Om datorn är på väljer du Apple-menyn > Systeminställningar, klickar på Startskiva och sedan på Hårddiskläge.

  • När datorn har startat visas en hårddisksymbol på den andra datorns skrivbord.

  • För över filer genom att dra dem till och från hårddisken.

  • Mata ut hårddisken genom att dra symbolen till papperskorgen.

  • Medan du drar ändras papperskorgssymbolen till en utmatningssymbol.

På den dator du använt som hårddisk trycker du på strömbrytaren så att den stängs av och kopplar sedan från kabeln.

1
Bevaka tråden