Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7 detaljer om Apples nya Macbook

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snart går det att köpa Apples nya dator Macbook, och visst är den både snygg och väldigt bärbar. Här är sju detaljer som kan vara värt att veta innan du öppnar plånboken.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-03-11 22:31

Jag tycker det känns som en väldigt tveksam produkt. Prestandan räcker till nästan ingenting, och 14,5k känns som lite väl mycket för en surfdator.

Sen får man väl se hur länge tangentborden håller, metallmembran har ju en tendens att gå sönder rätt fort.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-12 00:09

Möjligen kommer det gå uppgradera SSD även i denna modell!

How-To: Upgrade the SSD in your MacBook Air or Retina MacBook Pro, boosting size & speed:
http://9to5mac.com/2015/02/24/upgrade-ssd-mac...

  • Medlem
  • 2015-03-12 00:27

Facetime-kamera på 480p...

"Inlåsningen" som kritiker brukar tala om blir mer o mer uppenbar. Apple låter datorerna, m början iom senaste iMac o Mini o nu denna Macbook, bli alltmer som iPhone dvs enbart servicebara av auktoriserade tekniker. Om detta är bra eller dåligt vet jag inte men det är definitivt annorlunda mot förut.

Jag undrar hur länge det dröjer innan specialskruvarna ersätts m lim vilket är vanligt hos M$

Senast redigerat 2015-03-12 07:58
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 07:58
Ursprungligen av Redaktionen:

Snart går det att köpa Apples nya dator Macbook, och visst är den både snygg och väldigt bärbar. Här är sju detaljer som kan vara värt att veta innan du öppnar plånboken.

Läs hela artikeln här

Bra artikel! Jag skulle gärna lägga till att datorn har en standard 3,5mm audio-port, något som inte nämndes på keynoten.

Precis som MacBook Air, MacBook Pro Retina är denna dyr vid lansering. Nästa generation kommer säkert vara snällare mot plånboken. Men ur uppgraderingssynpunkt borde det vara ganska enkelt att byta hela "moderkortet": Koppla ur sladdarna, montera ett helt nytt "moderkort". Det verkar dessutom bara sitta fast bakom en fastskruvad lucka och själv sitta fast med en skruv. Me like!

Förutom kameran (SD!!!!!) så är detta The State of the Art. Ingen annan laptop kommer i närheten - t.o.m. Sony är plötsligt ett bonnlurksföretag
Den är inte för mig (video- och musikprod), men för allmänheten (dom där 90-95% av jordens befolkning som surfar, mailar, chattar och kollat Facebook - om dom över huvud taget gör något kreativt med en dator så är det att fixa lite med ett foto och det fixar ju denna burk). Detta blir den självklara skoldatorn för barn i den rika världen...med föräldrar som har råd eller prioriterar sunt (ingen bil och mindre alkohol, chips och läsk = ny Macbook lätt som en plätt :-). Jag köper en när min tös fyller 11 - det är tangentbordet jag är ute efter - en padda har hon redan, men hon måste komma in seriöst på tangentbord...det enda sättet man skriver på i en snar framtid (redan nu?).
Apple har ännu en gång höjt ribban och gjort det svårt eller omöjligt för andra företag att hänga med Många kämpar fortfarande med att ta fram en Air-kopia

Ursprungligen av Aiwi:

...Det verkar dessutom bara sitta fast bakom en fastskruvad lucka...

Lucka? Har du någon källa på det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-03-12 08:31

Man kan väl låtsas att hela bottenplattan är en ”lucka”, men jag tror inte Apple skulle sälja några lösa moderkort för en prisvärd uppgradering även om det är fullt möjligt att göra.

Ursprungligen av Demiurgen:

Förutom kameran (SD!!!!!) så är detta The State of the Art. Ingen annan laptop kommer i närheten - t.o.m. Sony är plötsligt ett bonnlurksföretag
Den är inte för mig (video- och musikprod), men för allmänheten (dom där 90-95% av jordens befolkning som surfar, mailar, chattar och kollat Facebook - om dom över huvud taget gör något kreativt med en dator så är det att fixa lite med ett foto och det fixar ju denna burk). Detta blir den självklara skoldatorn för barn i den rika världen...med föräldrar som har råd eller prioriterar sunt (ingen bil och mindre alkohol, chips och läsk = ny Macbook lätt som en plätt :-). Jag köper en när min tös fyller 11 - det är tangentbordet jag är ute efter - en padda har hon redan, men hon måste komma in seriöst på tangentbord...det enda sättet man skriver på i en snar framtid (redan nu?).
Apple har ännu en gång höjt ribban och gjort det svårt eller omöjligt för andra företag att hänga med Många kämpar fortfarande med att ta fram en Air-kopia

Jag håller med om att det är state of the art, men tror du verkligen att det är vad Average Joe och Plaine Jane letar efter? När man får en pc-laptop, eller varför inte en ChromeBook för en fjärdedel av priset. Samma "state of the art"-argument kunde väl även anföras för Air, men den är/var väl heller ingen total erövrare av.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-12 09:11

För att inte nämna priset

Detta är en dyr leksak, visst har den en del positiva sidor men priset är verkligen inte en.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple har ännu en gång höjt ribban

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-12 10:06

Det kan vara värt att blicka tillbaka och konstatera att Macbook Air var dyrare än Macbook Pro i början, innan den nya designen 2010. Nu är den kostnadsmässigt instegsmodellen i Apple bärbara segment. Första MBPr var också betydligt dyrare i början.

På sikt kommer nog även nya Macbook sjunka i pris, och jag tror den kommer att ersätta Air som instegsmodell inom en överskådlig framtid. Kanske redan om ett år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-12 10:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lucka? Har du någon källa på det?

Jag menar, så klart, hela baksidan En pentalob-mejsel och saken är (troligtvis) biff!

Tanken var att dessa "moderkort" går att finna på ebay den dag du vill uppgradera, som reservdelar från trasiga datorer

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-12 11:55
Ursprungligen av Aiwi:

Jag menar, så klart, hela baksidan En pentalob-mejsel och saken är (troligtvis) biff!

Tanken var att dessa "moderkort" går att finna på ebay den dag du vill uppgradera, som reservdelar från trasiga datorer

Nästa modell lär ju skilja något och passar därmed troligen inte med de snäva toleranser som gives!

Ursprungligen av KiXeR:

För att inte nämna priset

Detta är en dyr leksak, visst har den en del positiva sidor men priset är verkligen inte en.

Jag har lite svårt för den här prishetsen som blivit efter eventet. Ja, 14 500 kr är rätt mycket pengar, men i det ligger ju en 30 procentig valutaökning. Det är ju inget Applespecifikt, inget de kan göra något åt.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-12 14:00

Halvgenomskinligt Äpple på locket är värdelöst när man sitter i motljus!

Blir ett stort ljust område mitt på skärmen. Tjällossning: Skärmmuff på...

Nöjesmassakern - Rattmuffen:
https://www.youtube.com/watch?v=7QpIcbLkNP8

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-12 14:28

Självklart är valutaökningen en boven i dramat gällande svenska priser men jag tycker att grundpriset 1299$ (USA) är för högt, 999$ hade varit mer förståeligt men 1299$ är bara för mycket kontra vad man får.

Ursprungligen av wendefors:

Jag har lite svårt för den här prishetsen som blivit efter eventet. Ja, 14 500 kr är rätt mycket pengar, men i det ligger ju en 30 procentig valutaökning. Det är ju inget Applespecifikt, inget de kan göra något åt.

  • Medlem
  • 2015-03-12 14:29
Ursprungligen av Demiurgen:

Förutom kameran (SD!!!!!) så är detta The State of the Art. Ingen annan laptop kommer i närheten - t.o.m. Sony är plötsligt ett bonnlurksföretag
Den är inte för mig (video- och musikprod), men för allmänheten (dom där 90-95% av jordens befolkning som surfar, mailar, chattar och kollat Facebook - om dom över huvud taget gör något kreativt med en dator så är det att fixa lite med ett foto och det fixar ju denna burk). Detta blir den självklara skoldatorn för barn i den rika världen...med föräldrar som har råd eller prioriterar sunt (ingen bil och mindre alkohol, chips och läsk = ny Macbook lätt som en plätt :-). Jag köper en när min tös fyller 11 - det är tangentbordet jag är ute efter - en padda har hon redan, men hon måste komma in seriöst på tangentbord...det enda sättet man skriver på i en snar framtid (redan nu?).
Apple har ännu en gång höjt ribban och gjort det svårt eller omöjligt för andra företag att hänga med Många kämpar fortfarande med att ta fram en Air-kopia

ASUS ZenBook UX305?

Ursprungligen av jas:

Halvgenomskinligt Äpple på locket är värdelöst när man sitter i motljus!

Blir ett stort ljust område mitt på skärmen. Tjällossning: Skärmmuff på...

Nöjesmassakern - Rattmuffen:
https://www.youtube.com/watch?v=7QpIcbLkNP8

Det är väl bara putsad metall? Varifrån har du fått att det är halvgenomskinligt?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-12 14:44
Ursprungligen av kabex:

Det är väl bara putsad metall? Varifrån har du fått att det är halvgenomskinligt?

De övriga modellerna!

Nej, Average Joe och Plaine Jane köper no-name-laptops för 3995:- på Ica Stormarknad
Men en del av deras ungar kommer att få denna pärla. I USA kommer många av deras ungar att få denna pärla. Titta på en bild från en föreläsningssal i highschool eller universitet i USA så förstår du vad jag menar.
Men det är en burk för mediakonsumenter - inte mediaproducenter. En iPad med tangentbord. Proddar man bara text - journalist/författare/etc - så kan man också dra in till spagetti och hyra med denna burk.
Nästa generation Macbook Pro - en burk man kan producera på - blir intressant. Mycket intressant. Frågan är hur slim och lätt man kan göra en laptop som har vettig CPU och GPU? Deras nya tangenter och fingerplatta kommer dock till alla modeller av Macbook så klart.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag håller med om att det är state of the art, men tror du verkligen att det är vad Average Joe och Plaine Jane letar efter? När man får en pc-laptop, eller varför inte en ChromeBook för en fjärdedel av priset. Samma "state of the art"-argument kunde väl även anföras för Air, men den är/var väl heller ingen total erövrare av.

Du tänker bara på tunnheten. Jag tänker inte alls på den. Det är allt annat med denna nya Macbook som är the state of the art och som andra tillverkare av laptops inte ens kommer att försöka göra

Ursprungligen av kabex:

ASUS ZenBook UX305?

Det är väl bara putsad metall? Varifrån har du fått att det är halvgenomskinligt?

  • Medlem
  • 2015-03-12 20:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Du tänker bara på tunnheten. Jag tänker inte alls på den. Det är allt annat med denna nya Macbook som är the state of the art och som andra tillverkare av laptops inte ens kommer att försöka göra

Tänkte mer på allt, rent specifikationsmässigt. Asusdatorn har till och med ett något större batteri, utan att ha specialformade staplade batterier (vad jag vet).

Även om man absolut känner att man måste köpa apple så känns MacBook Air som ett bättre alternativ i alla lägen.

Nädu ingen hit.

Jag misstänker att det kommer en mbp-modell (nästa sommar eller när nu proffsmässan är?) med samma stil men med lite mer kraft och en extra usb-c-kontakt.

Nästa slimmade MBP kommer att ha två Thunderbolt-kontakter och EN USB-C-kontakt.

1
Bevaka tråden