Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

POP-konto med Gmail i Apple Mail

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-03-13 11:18

Försökte just konfigurera ett POP-konto för en som har Gmail i Mail 8.2 men misslyckades. OSX 10.10.2.
Hittade inget val, det blev IMAP av sig självt.
Hon ville spara alla sina mail i datorn men kunna radera i paddan och telefonen.

Har Apple tagit bort möjligheten att lägga upp POP-konto i Gmail?

https://support.google.com/mail/troubleshoote...

Citat:

5. Important: Apple Mail will attempt to setup IMAP, click Continue to change the Account Type to POP and then use the following information to confirm your POP configuration.

Kanske fungerar?

Ursprungligen av Stig R:

Försökte just konfigurera ett POP-konto för en som har Gmail i Mail 8.2 men misslyckades. OSX 10.10.2.
Hittade inget val, det blev IMAP av sig självt.
Hon ville spara alla sina mail i datorn men kunna radera i paddan och telefonen.

Har Apple tagit bort möjligheten att lägga upp POP-konto i Gmail?

Huruvida det går att sätta upp som POP vet jag inte, men det är i alla händelser en dålig idé. Om kontot är uppsatt som POP på någon enhet kommer det kontot så småningom radera mailen från servern och då försvinner mailen även från dom enheter som har kontot inställt som IMAP.

POP är ondska

Ursprungligen av Mattias A:

Huruvida det går att sätta upp som POP vet jag inte, men det är i alla händelser en dålig idé. Om kontot är uppsatt som POP på någon enhet kommer det kontot så småningom radera mailen från servern och då försvinner mailen även från dom enheter som har kontot inställt som IMAP.

POP är ondska

Det går att välja i klienterna om det ska sparas eller inte på servern. Med Gmail går det också att välja i inställningarna där att meddelandena ska sparas oavsett vad klienten säger.

Men jag håller med, POP är ondska.

Ursprungligen av keptang:

Det går att välja i klienterna om det ska sparas eller inte på servern. Med Gmail går det också att välja i inställningarna där att meddelandena ska sparas oavsett vad klienten säger.

Men jag håller med, POP är ondska.

Jovisst går det att välja att mailen ska ligga kvar, men då blir det ju samma sak som IMAP. Och jag har märkt att många inte kollar upp den inställningen utan kör på det som är förvalt, vilket brukar vara två veckor eller så. Och sen undrar varför mailen försvinner efter ett tag ...

Kan bli riktigt "intressanta" situationer, hade ett fall där mailen var uppsatt som IMAP på alla enheter, dock hade personen i fråga en gammal iPhone liggandes hemma där kontot sedan tidigare var inställt som POP. Ibland på kvällar och helger skulle mailen bara kollas lite snabbt från den telefonen och då försvann mailen spårlöst från andra enheter

Ursprungligen av Mattias A:

Jovisst går det att välja att mailen ska ligga kvar, men då blir det ju samma sak som IMAP. Och jag har märkt att många inte kollar upp den inställningen utan kör på det som är förvalt, vilket brukar vara två veckor eller så. Och sen undrar varför mailen försvinner efter ett tag ...

Kan bli riktigt "intressanta" situationer, hade ett fall där mailen var uppsatt som IMAP på alla enheter, dock hade personen i fråga en gammal iPhone liggandes hemma där kontot sedan tidigare var inställt som POP. Ibland på kvällar och helger skulle mailen bara kollas lite snabbt från den telefonen och då försvann mailen spårlöst från andra enheter

Absolut!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-03-13 11:38
Ursprungligen av keptang:

Fungerar ej. Det står att det gäller för Mail 4.0. I nyare versioner finns inte knappen Continue utan bara "Setup".

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-03-13 11:50
Ursprungligen av Mattias A:

Jovisst går det att välja att mailen ska ligga kvar, men då blir det ju samma sak som IMAP. Och jag har märkt att många inte kollar upp den inställningen utan kör på det som är förvalt, vilket brukar vara två veckor eller så. Och sen undrar varför mailen försvinner efter ett tag ...

Kan bli riktigt "intressanta" situationer, hade ett fall där mailen var uppsatt som IMAP på alla enheter, dock hade personen i fråga en gammal iPhone liggandes hemma där kontot sedan tidigare var inställt som POP. Ibland på kvällar och helger skulle mailen bara kollas lite snabbt från den telefonen och då försvann mailen spårlöst från andra enheter

Verkar finnas många som gillar IMAP
Om man verkligen vill spara alla mail i sin dator, under flera år så talar vi om åtskilliga GB. Personen i fråga har c:a 32000 bilder i Iphoto, bilder som hon skickar kors och tvärs via mail....
Det som i mina kretsar händer alltför ofta är att med IMAP så raderar någon i telefonen och då försvinner det även från datorn där man vill ha allt kvar. Att spara mail i flera år på Gmail låter som att det kan bli väldigt mycket på den servern. Måste vara vettigare att spara lokalt på en Terabytedisk och bara ha de senaste mailen i telefonen.

Men det var inte avsikten att argumentera om POP är bättre än IMap, vi kommer nog inte att bli helt överens på ganska länge. Frågan gällde om det var möjligt att lägga upp ett POP-konto i Apple Mail med Gmail. Av de svar som jag sett verkar svaret vara nej.

Ursprungligen av Stig R:

Försökte just konfigurera ett POP-konto för en som har Gmail i Mail 8.2 men misslyckades. OSX 10.10.2.
Hittade inget val, det blev IMAP av sig självt.
Hon ville spara alla sina mail i datorn men kunna radera i paddan och telefonen.

Har Apple tagit bort möjligheten att lägga upp POP-konto i Gmail?

Nej, det är inte borttaget, men Apple vill att man använder IMAP (av uppenbara anledningar).
Spola fram till 4:45.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-03-13 12:23

Tack Keptang!
Smart tjej som lurade systemet genom att skriva en falsk epostadress i steg ett.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-13 20:12

Mailen försvinner inte med IMAP, de hamnar i Papperskorgen (Deleted messages), och kan dras/flyttas därifrån till vilken brevlåda som helst (t ex Sparat).

Man behöver inte lura systemet!

Man väljer bara att manuellt konfigurera konto (annat konto) och håller inne option (ALT)-tangenten när man klickar nästa i varje steg.

1
Bevaka tråden