Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS och iMessage strular på iPhone 4s

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-03-12 07:48

Hej!
Min sambo har en iPhone 4s (hos TRE) som det inte går att ta emot sms på - men bara från vissa nummer/operatörer.
Dottern har Tele2 och kan inte sms-a henne från sin iPhone 5.
i iPhonen 4s är iMessage avaktiverat men ändå är vissa meddelanden som min sambo skickar blå, och vissa gröna, precis som telefonen bestämmer själv när den ska använda iMessage och när det skulle bara sms-a..
Hon ser inget mönster i detta och är irriterad över att inte kunna ta emot från dottern.
De kör med FB Messenger och har båda Whats Up och Viber om det skulle krisa sig men ni förstår...

Vi har ringt till både TREs och Tele2s support och de beskyller varandra.

Tack på förhand!

Det är vare sig Tele2s eller 3s fel, utan helt och hållet orsakat av hur iMessage funkar (inte funkar). Du kan hitta förklaringar och åtgärder i denna tråd

http://www.99mac.se/forum/t/312022-iphone-vag...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-03-12 18:32

Fasen, försökte söka först innan jag postade.. Men visst, tack snälla!

Ytterligare ett exempel på det fenomenalt värdelösa iMessage: I dag skulle jag skicka ett meddelande till en vän, men får felmeddelandet att "Du måste slå på iMessage innan du kan skicka meddelanden". Problemet var ju just att jag slagit av det eftersom det är så många andra problem. Efter långt surfande, och t.o.m. telefonsupport från Apple så framkommer det att jag tidigare skickat iMessage till denna användare och det ENDA sättet att då börja skicka det som vanligt SMS, trots att jag stängt av och avregistrerat mig från iMessage, är att radera hela konversationen.

Japp, det är riktigt, radera alla tidigare meddelanden från den personen. Dumt så att klockorna stannar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ytterligare ett exempel på det fenomenalt värdelösa iMessage: I dag skulle jag skicka ett meddelande till en vän, men får felmeddelandet att "Du måste slå på iMessage innan du kan skicka meddelanden". Problemet var ju just att jag slagit av det eftersom det är så många andra problem. Efter långt surfande, och t.o.m. telefonsupport från Apple så framkommer det att jag tidigare skickat iMessage till denna användare och det ENDA sättet att då börja skicka det som vanligt SMS, trots att jag stängt av och avregistrerat mig från iMessage, är att radera hela konversationen.

Japp, det är riktigt, radera alla tidigare meddelanden från den personen. Dumt så att klockorna stannar.

Varför då? Om du har en konversation som tidigare gått genom iMessage kan du inte fortsätta den med SMS.

Kan inte förstå detta att vissa krånglar till det så oerhört när det gäller iMessage.
I början när det kom hade jag enstaka bekymmer men nu fungerar det klockrent.

Ursprungligen av Megolon:

Varför då? Om du har en konversation som tidigare gått genom iMessage kan du inte fortsätta den med SMS.

Kan inte förstå detta att vissa krånglar till det så oerhört när det gäller iMessage.
I början när det kom hade jag enstaka bekymmer men nu fungerar det klockrent.

Man behöver inte krångla till det, räcker med att personen man messat med bytt lur från iPhone till något annat så skiter det sig.

Ursprungligen av CekariYH:

Man behöver inte krångla till det, räcker med att personen man messat med bytt lur från iPhone till något annat så skiter det sig.

Nej det behöver inte bli krångel för har du satt att konversationer ska startas från ditt mobilnummer och att det ska skickas till deras telefonnummer är det inga problem.
Problem uppstår när folk startar en konversation från mailadress eller till en mailadress.
Allt detta är väldigt självklart och inget konstigt

Jag måste revidera mitt inlägg där jag påstår att man inte kan fortsätta en iMessage konversation med SMS.
Går jag igenom min telefon så ser jag att just det scenariot hänt och det har nog hänt dom flesta när mottagaren stängt av iMessage av misstag eller att dom inte haft någon internetuppkoppling.

Ursprungligen av Megolon:

]Nej det behöver inte bli krångel för har du satt att konversationer ska startas från ditt mobilnummer och att det ska skickas till deras telefonnummer är det inga problem.[/b]
Problem uppstår när folk startar en konversation från mailadress eller till en mailadress.
Allt detta är väldigt självklart och inget konstigt

Jag måste revidera mitt inlägg där jag påstår att man inte kan fortsätta en iMessage konversation med SMS.
Går jag igenom min telefon så ser jag att just det scenariot hänt och det har nog hänt dom flesta när mottagaren stängt av iMessage av misstag eller att dom inte haft någon internetuppkoppling.

Har alltid bara använt telnummer och när användaren som också använder iPhone och tel.nummer byter till annat märke så har det skitit sig på ena eller andra sättet, oftast att så att jag får deras mess men de får inte mitt när jag svarar. Och liksom, hur kan dom stänga av iMessage när dom bytt från Apple till något annat, iMessage finns ju inte längre för dom sas?

Ursprungligen av CekariYH:

Har alltid bara använt telnummer och när användaren som också använder iPhone och tel.nummer byter till annat märke så har det skitit sig på ena eller andra sättet, oftast att så att jag får deras mess men de får inte mitt när jag svarar. Och liksom, hur kan dom stänga av iMessage när dom bytt från Apple till något annat, iMessage finns ju inte längre för dom sas?

Jag kan omöjligt kommentera när jag inte vet hur du eller andra har det inställt.
Utan det enda jag kan göra är att tala om hur det fungerar för mig med rätt inställningar.
Har vänner som bytt från iPhone till andra märken och det har fungerat att skicka SMS till dom i samma konversation.

Här är en konversation som växlar mellan vanliga SMS och iMessage.

Ursprungligen av Megolon:

Jag kan omöjligt kommentera när jag inte vet hur du eller andra har det inställt.
Utan det enda jag kan göra är att tala om hur det fungerar för mig med rätt inställningar.
Har vänner som bytt från iPhone till andra märken och det har fungerat att skicka SMS till dom i samma konversation.

Här är en konversation som växlar mellan vanliga SMS och iMessage.

https://dl.dropbox.com/s/f5ctjbrsn9dmzsr/Sk%C3%A4rmklipp%202015-04-24%2018.42.24.png?dl=0

Säger bara att det kan hända och händer ibland att det strular till sig utan att någon klantat sig sas. Både jag och andra har upplevt det men varför kan ingen svara på.

Vissa kan inte ta till sig sanningen ens om den hoppar upp och biter dem i ansiktet

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vissa kan inte ta till sig sanningen ens om den hoppar upp och biter dem i ansiktet

Det är ingen som förnekar att det finns dom som har problem med iMessage genom eget bevåg eller andra omständigheter.

Ursprungligen av Megolon:

Det är ingen som förnekar att det finns dom som har problem med iMessage genom eget bevåg eller andra omständigheter.

Ganska säker på att det var ett skämt pga av siffran

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vissa kan inte ta till sig sanningen ens om den hoppar upp och biter dem i ansiktet

OT: Det blev roligare än vad jag trodde...

Med den avvikelsen från ämnet så håller jag med om att apples Imessage integration med vanliga SMS ibland ställer till elände som är svåra att förstå.

PS: Mitt val av Galaxy S6 var bara av ren nyfikenhet för antalet träffar. Jag vill inte antyda någonting alls med det.

Ursprungligen av BlackSmp:

OT: Det blev roligare än vad jag trodde...

Med den avvikelsen från ämnet så håller jag med om att apples Imessage integration med vanliga SMS ibland ställer till elände som är svåra att förstå.

PS: Mitt val av Galaxy S6 var bara av ren nyfikenhet för antalet träffar. Jag vill inte antyda någonting alls med det.

Det är klart att en så bred fråga får många träffar, men det säger inget, det gör däremot en mer riktad fråga. Som exempel på hur det ser ut med för bred fråga så kan man ju ta denna – 347 miljoner – jo jag tackar jag!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är klart att en så bred fråga får många träffar, men det säger inget, det gör däremot en mer riktad fråga. Som exempel på hur det ser ut med för bred fråga så kan man ju ta denna – 347 miljoner – jo jag tackar jag!

Men då är ju imessage problemfritt, relativt sett

Over and out på detta sidospår

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är klart att en så bred fråga får många träffar, men det säger inget, det gör däremot en mer riktad fråga. Som exempel på hur det ser ut med för bred fråga så kan man ju ta denna – 347 miljoner – jo jag tackar jag!

Så, nu har jag läst igenom dom 347Mp och ca 88% av dom beror på SBS, men ändå en relativt stor andel riktiga problem kvarstår.

1
Bevaka tråden