Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så blir batteritiden i Apple Watch

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu går Apple igenom hur batteritiden blir för Apple Watch i lite mer detalj än vad de gjorde under måndagens evenemang.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-03-10 11:09

Batteritid lite bättre än jag först trott men laddningen på 2.5 timmar för fullt batteri är ju ett skämt. Snygg magnetisk laddare med usel kapacitet tydligen
Intressant och se tester från verkligheten i april

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 11:35
Ursprungligen av PaO:

Batteritid lite bättre än jag först trott men laddningen på 2.5 timmar för fullt batteri är ju ett skämt. Snygg magnetisk laddare med usel kapacitet tydligen
Intressant och se tester från verkligheten i april

Det tycker du? Jag kan tycka att det är helt ok laddningstid och helt i paritet med andra, t ex Motorola 360 som tar två timmar att ladda fullt.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-10 12:11

Måste man trycka på klockan för tidvisning?

Nästa version borde isf ha sensorer den automatiskt visar tiden när man höjer armen i visst läge.

Ursprungligen av jas:

Måste man trycka på klockan för tidvisning?

Nästa version borde isf ha sensorer den automatiskt visar tiden när man höjer armen i visst läge.

Nej det funkar likadant som Wear. Fast antagligen lite bättre iom mindre buggig mjukvara.

Angående laddtiden så är det nackdelen med induktiv laddning i dagens läge. Men det kommer garanterat bli mycket bättre inom en inte alltför avlägsen framtid.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-10 12:30
Ursprungligen av grenhall:

Nej det funkar likadant som Wear. Fast antagligen lite bättre iom mindre buggig mjukvara.

Känner inte till (Android) Wear, mer än namnet, men antar således skärmen aktiveras av rörelse och kanske även (förändrat) ljus?

Ursprungligen av jas:

Känner inte till (Android) Wear, mer än namnet, men antar således skärmen aktiveras av rörelse och kanske även (förändrat) ljus?

När du lyfter upp armen för att titta på klockan så aktiveras skärmen. Rörelse inte ljus. Ljus gör däremot skärmen mer eller mindre mörk. Eller helt släckt om du lägger handflatan på skärmen.

Ursprungligen av grenhall:

När du lyfter upp armen för att titta på klockan så aktiveras skärmen. Rörelse inte ljus. Ljus gör däremot skärmen mer eller mindre mörk. Eller helt släckt om du lägger handflatan på skärmen.

Ja precis, det sista du skriver där såg vi ju exempel på under presentationen där Kevin Lynch gjorde precis så under demonstrationen. Fattade först inte varför han gjorde så

  • Medlem
  • 2015-03-10 16:42
Citat:

One thing is amply clear: the daily battery life of the Watch will be a pain-point. Apple is claiming it will be good for “all-day mixed usage” — albeit that boils down to just “90 time checks, 90 notifications, 45 minutes of app use, and a 30-minute workout with music playback from Apple Watch via Bluetooth over the course of 18 hours”.

If you’re using the Watch for a workout with the heart rate sensor turned on usage drops to up to seven hours. Music playback squeezes its battery life to up to 6.5 hours. And taking phone calls will limit usage to up to three hours.

Köper jag en Apple Watch så kommer jag behöva ladda den upp till två gånger per dag. Tur att man kan byta ut batteriet, även om man bara kan göra det hos Apple än så länge för okänd summa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 16:55
Ursprungligen av JKF:

Köper jag en Apple Watch så kommer jag behöva ladda den upp till två gånger per dag. Tur att man kan byta ut batteriet, även om man bara kan göra det hos Apple än så länge för okänd summa.

Tittar du på klockan så ofta?

  • Medlem
  • 2015-03-10 18:57
Ursprungligen av zinned:

Tittar du på klockan så ofta?

2 GB av 8 GB kan användas till musik och man kan lyssna via klockan och blåtandshörlurar utan att vara parad med telefonen. Lyssnar mycket på musik och eftersom telefonen är mitt arbetsredskap där batteriet behövs till samtal, mail och annat viktigt så skulle Apple Watch, om jag köper en, mest bli en dedikerad musikspelar och därför behövas laddas frekvent. Allt annat den kan är bara plus.

Ursprungligen av JKF:

2 GB av 8 GB kan användas till musik och man kan lyssna via klockan och blåtandshörlurar utan att vara parad med telefonen. Lyssnar mycket på musik och eftersom telefonen är mitt arbetsredskap där batteriet behövs till samtal, mail och annat viktigt så skulle Apple Watch, om jag köper en, mest bli en dedikerad musikspelar och därför behövas laddas frekvent. Allt annat den kan är bara plus.

Om batteriet i din telefon räcker till att lyssna på musik idag så lär det räcka till att lyssna på musik i morgon även om du har en Apple Watch.

Behöver du en dedicerad musikspelare så borde du köpa en Ipod. Det finns billiga sådana från 549 kronor...

  • Medlem
  • 2015-03-10 19:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Om batteriet i din telefon räcker till att lyssna på musik idag så lär det räcka till att lyssna på musik i morgon även om du har en Apple Watch.

Behöver du en dedicerad musikspelare så borde du köpa en Ipod. Det finns billiga sådana från 549 kronor...

Standardbatteriet räcker inte. Måste använda batterifodral till min iPhone 6 men det blir knapert även med den. Skulle man sedan ha på blåtand för Apple watch skulle jag behöva mer ström.

Batteripack finns ännu inte till Apple Watch och jag ser ingen framtida smidig lösning på det heller. Som jag skrev så kommer den mest bli en dedikerad musikspelare, inte uteslutande. Finns en del smarta lösningar som jag skulle tänka mig använda men dessa drar som sagt ström.

Ursprungligen av JKF:

Standardbatteriet räcker inte. Måste använda batterifodral till min iPhone 6 men det blir knapert även med den. Skulle man sedan ha på blåtand för Apple watch skulle jag behöva mer ström.

Batteripack finns ännu inte till Apple Watch och jag ser ingen framtida smidig lösning på det heller. Som jag skrev så kommer den mest bli en dedikerad musikspelare, inte uteslutande. Finns en del smarta lösningar som jag skulle tänka mig använda men dessa drar som sagt ström.

http://www.trustedreviews.com/news/you-can-do...

  • Medlem
  • 2015-03-10 19:58

Se där. Den ser riktigt smidig ut. Tyvärr så är den inte i aluminium och jag vet inte om jag är beredd att betala över 2,000 kr för den.

Ursprungligen av JKF:

Se där. Den ser riktigt smidig ut. Tyvärr så är den inte i aluminium och jag vet inte om jag är beredd att betala över 2,000 kr för den.

Naturligtvis inte eftersom nu när det bevisligen finns.

Med tanke på att det är år 2015 så är batteri tiden helt bedrövlig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-11 09:05
Ursprungligen av ibra_apple:

Med tanke på att det är år 2015 så är batteri tiden helt bedrövlig.

I alla produkter i så fall.

Teknikens utveckling rusar fram på de flesta områden men just vad det gäller batterier så känns det inte som att det händer så mycket.

Ursprungligen av zinned:

I alla produkter i så fall.

Teknikens utveckling rusar fram på de flesta områden men just vad det gäller batterier så känns det inte som att det händer så mycket.

Eller är det så att utvecklingen på batterisidan äts upp av utöka funktionalitet etc?

Mycket negativa inställningar som florerar trots att det är i linje med vad Apple gått ut med tidigare. Känns nästan som att "vissa" användare återkommer hela tiden under nya nick. Bara en reflektion.

@JKF Dina funderingar kring Apple Watch är säkerligen befogade. Just nu är det dock det som gäller och vi kan säkert diskutera batteritidens prestanda tills Apple Watch 2 kommer ut. Det förändrar det Apple meddelat. Vill du ha en uthållig smartwatch så köp en Pebble. Det är mitt tips.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-11 14:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Eller är det så att utvecklingen på batterisidan äts upp av utöka funktionalitet etc?

Till viss del är det säkert så, dock tror jag att det inte är i så stor utsträckning. Jag tror mest på långsam utveckling på batterisidan.

  • Medlem
  • 2015-03-11 14:56
Ursprungligen av grenhall:

@JKF Dina funderingar kring Apple Watch är säkerligen befogade. Just nu är det dock det som gäller och vi kan säkert diskutera batteritidens prestanda tills Apple Watch 2 kommer ut. Det förändrar det Apple meddelat. Vill du ha en uthållig smartwatch så köp en Pebble. Det är mitt tips.

Du är den andra i raden som säger till mig att inte diskutera det trådämnet handlar om. Förstår inte den inställningen alls. Detta är ett diskussionsforum och på diskussionsforum så diskuterar man.

Har faktiskt tittat lite på nya Pebble Time Steel men det verkar som att man bara styr mediaspelaren på telefonen, den verkar inte ha en egen. Den måste alltså vara kopplat till telefonen vilket slukar batteri. Där är Apple Watch bättre. Pebbles Appstore verkar mest bestå av (för mig) ointressanta appar. Kanske blir bättre i framtiden.

Jag måste pilla och klämma på båda innan jag bestämmer mig (om det ens blir en smartklocka).

Ursprungligen av JKF:

Du är den andra i raden som säger till mig att inte diskutera det trådämnet handlar om. Förstår inte den inställningen alls. Detta är ett diskussionsforum och på diskussionsforum så diskuterar man.

Har faktiskt tittat lite på nya Pebble Time Steel men det verkar som att man bara styr mediaspelaren på telefonen, den verkar inte ha en egen. Den måste alltså vara kopplat till telefonen vilket slukar batteri. Där är Apple Watch bättre. Pebbles Appstore verkar mest bestå av (för mig) ointressanta appar. Kanske blir bättre i framtiden.

Jag måste pilla och klämma på båda innan jag bestämmer mig (om det ens blir en smartklocka).

Var någonstans ber jag dig sluta diskutera trådämnet? Projicera inte någon annans inlägg på mig, det är inte rättvist. Jag skrev bara att vi kan debattera batteritidens prestanda tills Apple Watch 2 kommer ut. Det betyder inte att vi ska sluta däremot blir varken du eller jag visare av att diskutera huruvida den kommer att hålla en arbetsdag för dig. Du får mer än gärna spekulera i det det har nog ingen emot.

Jag har kört Android Wear ett halvår typ så utifrån Androids perspektiv kan jag svara att BT-kopplingen klockan och telefonen gör ingen större skillnad på batteriprestandan. Dessutom går Wear enbart via BT medan Apple Watch kör både BT och WiFi vilket jag upplever borde vara gynnsammare mot batteriet. Så det tror jag inte kommer orsaka några orosmoln på din himmel. Sedan upplever jag det som att man är mindre benägen att sitta och läsa hela mail eller spela spel och dylikt på klockan.

Om vi utgår från mitt användarmönster, jag är en extremanvändare enligt de kvantitativa batteri/mobiltester jag genomförde i samband med iPhone 5 och dess batteriproblem, så är det som så att jag använder både telefon och klocka mindre när jag har tillgång till båda. Lägga över musik och streama till BT-lurar har jag inte gjort då jag via klockan kan styra Spotify på telefonen så det användningsområdet finns inte för mig dock. Däremot när det kommer till att kolla aktiekurser, läsa mail, få notiser om sms och svara på detsamma så går det både snabbt och lätt från klockan. Dock inte om man måste svara på svenska då Wear inte funkar med svensk språkstyrning eller diktering.

Slutsatsen är att när man har en klocka kopplad till mobilen är man mindre benägen att använda mobilen och för det ändamålet håller klockan måttet och telefonen får välförtjänt vila istället för att i slutet av dagen ligga på 10h användningstid eller mer så hamnade jag iaf på ca. 5-5 1/2. Klockan laddade jag ungefär varannan dag. En LG G Watch och senare en LG G Watch R + Moto 360 som jag testade.

Hoppas det ger dig lite mer kött på benen och svar på någon fråga.

  • Medlem
  • 2015-03-11 20:30

Om du går in och kollar vad som äter batteri på din Iphone vad ligger i topp då?

Bytte telefon nyss (Note Edge) och batteritiden var helt usel höll inte ens en hel dag. Kollade och det var Exchange service som slukade all kraft. Lite intställningar senare och lite annat så har jag två dagars batteritid och då har jag nattklockan igång på natten. En hälsosam telefon så skall skärmen dra mest ström

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-11 22:11
Ursprungligen av JKF:

Den måste alltså vara kopplat till telefonen vilket slukar batteri.

...vilket är 100% felaktigt.

  • Medlem
  • 2015-03-12 00:21
Ursprungligen av zinned:

...vilket är 100% felaktigt.

Blåtand dra mycket batteri.

Ursprungligen av JKF:

Blåtand dra mycket batteri.

Nej

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-12 06:37
Ursprungligen av JKF:

Blåtand dra mycket batteri.

Med BT 4.0 i båda aktuella enheterna så drar det oerhört lite batteri, det är fakta.

Som jag trodde; klockan kommer att ha mera juice än jag någonsing behöver (det gäller alla mobila grejer från Apple jag har och haft).

  • Medlem
  • 2015-03-12 12:55
Ursprungligen av zinned:

Med BT 4.0 i båda aktuella enheterna så drar det oerhört lite batteri, det är fakta.

Vad det står på pappret är inte intressant. Bluetooth 4.0 drar mig veterligen ungefär hälften jämfört med tidigare versioner under reella förhållanden.

Bevaka tråden