Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybliven iMac ägare.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag så gjorde jag det som jag funderat på en längre.
Jag beställde en ny iMac 27" från Apple Store.
Jag har kört med både iPhone/iPad en längre tid men med en gammal Windows dator så jag kände att nu var det var dags att ta klivet "fullt ut".
Nu till min fråga... i dags läget har jag en massa bilder på en extern hårddisk till min Windows dator. (NTFs fil system).
Jag har googlat och YouTubat lite och förstått att när man startar den nya macen första gången så kommer man till en "Migration Assistent" där man kan föra över från en Windows maskin till nya iMacen. För säkerhets skull har jag även kopierat alla bilder till hårddisken på datorn om det skulle vara problem från den externa. Kommer alla mappar med bilderna att tankas över och behålla samma mappar (namn/datum etc) även på iMacen eller blir det "huller om buller" så man får sitta att sortera allt sedan?
Jag har även tankat ner och installerat "migration assistent" på min Win maskin så det ska vara klart när iMacen packas upp.
Musiken i mitt nuvarande Itunes bibliotek spelar minder roll för jag kör med Itunes match så det kan tankas ner igen.
Om allt går bra och alla bilder förs över till iMacen utan problem kan jag då sedan formatera om min externa till något annat filsystem som är bättre anpassat för Mac?.
Hoppas på lite hjälp och tipps av alla er som hänger här på 99mac.se och som har gjort samma resa själva.

Grattis till bytet!!!!

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2015-03-12 06:04

Förslag mm

Hej,

iPhoto på mac kommer snart att ersättas med en bättre produkt. (https://www.apple.com/osx/photos-preview/).
iphoto bygger sin egen lagringsstruktur, är rädd att du får sortera själv. Prova med ett fåtal bilder innan du gör storjobbet är mitt förslag om du vill börja ändå.
Kolla att macen och iphoto inte synkar alla bilder med ditt icloud om du inte vill det försåts, funktionen är inte 100%. tycker jag. Du gör det under inställningar/icloud.
Macen kan hantera NTF men då behöver du köpa till ett tilläggsprogram. Kan ha stor glädje av detta om du lever i en blandad win/mac-miljö.

Lycka till!

Tackar för alla svar.
Så om jag har förstått rätt så kan den nya iMacen lästa från min NTSF disk men inte skriva till den.
Då ska det väl bara vara att plugga in den och flytta över foto mapparna och sedan när det är klart så kan jag formatera disken med verktyget i Macen. Det där med "flytt assistenten" verkar skapa lite krångel med att det skapas ett nytt användar konto osv som följer med från Win datorn och det är jag inte så itereserad av.
Så då borde jag då kunna starta upp Macen och ställa in användar konto osv och när allt är klart plugga i ntfs disken och se mina mappar och föra över det jag vill och sedan formatera om den.
Sedan en sak till,på min iPhone och iPad använder jag iCloud biblioteket (beta) . Ställer det till något bekymmer för mig för man måste väl kunna köra det på "mobile" och lagra stationärt på en iMac eller??

Kanske man till och med ska lugna sig att flytta alla bilder tills att iPhoto är ersatt med nya Photos istället för det är väl snart på gång eller?
Lästa att det släpptes här på senaste betan eller något i den stilen.

Så... nu sitter man här och njuter för fullt och surfar runt "Mac style".
Allt funkar bara fint här långt. Nu ska man bara kolla runt lite på vilka appar man kan tänkas behöva osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-23 14:08

Jag skulle vänta på Photos som du skriver, iPhoto är rätt värdelöst i mitt tycke, knepigt att sortera bilder, allt lagras i iPhotos databasfil, svårt att ha koll på var filerna och olika versioner egentligen finns. Onödigt att lägga jobb på att sätta sig in i ett program som ska läggas ner nu. Har kört Photos betan själv ett tag, den funkar mycket bättre.

Sen skulle jag formatera externa hårddisken i ExFAT formatet, kan läsas och skrivas av alla moderna operativsystem. Nackdelen är att filsystemet är mer felkänsligt än NTFS som Windows kör eller HFS som mac kör, men det är inget jättestort problem enligt mig. Du bör ha backup på allt ändå. Undvik programmen som gör att du kan skriva till NTFS, de mixtrar ofta med systemfiler, är sällan helt stabila och kan leda till både instabilt system och havererade externa hårddiskar (inte fysiskt men filsystemmässigt).

Grattis till bytet! Jag har själv varit sugen på en 27" iMac länge men har ingenstans att ha plats för den

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-03-24 10:35
Ursprungligen av tooobe:

Jag skulle vänta på Photos som du skriver, iPhoto är rätt värdelöst i mitt tycke, knepigt att sortera bilder, allt lagras i iPhotos databasfil, svårt att ha koll på var filerna och olika versioner egentligen finns. Onödigt att lägga jobb på att sätta sig in i ett program som ska läggas ner nu. Har kört Photos betan själv ett tag, den funkar mycket bättre.

Sen skulle jag formatera externa hårddisken i ExFAT formatet, kan läsas och skrivas av alla moderna operativsystem. Nackdelen är att filsystemet är mer felkänsligt än NTFS som Windows kör eller HFS som mac kör, men det är inget jättestort problem enligt mig. Du bör ha backup på allt ändå. Undvik programmen som gör att du kan skriva till NTFS, de mixtrar ofta med systemfiler, är sällan helt stabila och kan leda till både instabilt system och havererade externa hårddiskar (inte fysiskt men filsystemmässigt).

Grattis till bytet! Jag har själv varit sugen på en 27" iMac länge men har ingenstans att ha plats för den

Använder själv Tuxera för att skriva till NTFS-formaterde hårdiskar. Har fungerat alldeles utmärkt för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-24 10:39
Ursprungligen av Heden:

Använder själv Tuxera för att skriva till NTFS-formaterde hårdiskar. Har fungerat alldeles utmärkt för mig.

Ok jag har inte använt just Tuxera men har använt NTFS-3G som Tuxera till viss del bygger på, Paragon NTFS och Fuse. Alla har vid något tillfälle fått min dator/filsystem instabil. Kan såklart funka fint, varken min eller din enstaka erfarenhet säger särskilt mycket, men man bör iaf vara medveten om att man mixtrar med saker på ganska låg-nivå i systemet, jämfört med "vanliga" program. Jag skulle aldrig använda det på viktig data som inte har någon backup t.ex. (men backup på viktiga data bör man ju har ändå som sagt).

Ursprungligen av tooobe:

Jag skulle vänta på Photos som du skriver, iPhoto är rätt värdelöst i mitt tycke, knepigt att sortera bilder, allt lagras i iPhotos databasfil, svårt att ha koll på var filerna och olika versioner egentligen finns. Onödigt att lägga jobb på att sätta sig in i ett program som ska läggas ner nu. Har kört Photos betan själv ett tag, den funkar mycket bättre.

Sen skulle jag formatera externa hårddisken i ExFAT formatet, kan läsas och skrivas av alla moderna operativsystem. Nackdelen är att filsystemet är mer felkänsligt än NTFS som Windows kör eller HFS som mac kör, men det är inget jättestort problem enligt mig. Du bör ha backup på allt ändå. Undvik programmen som gör att du kan skriva till NTFS, de mixtrar ofta med systemfiler, är sällan helt stabila och kan leda till både instabilt system och havererade externa hårddiskar (inte fysiskt men filsystemmässigt).

Grattis till bytet! Jag har själv varit sugen på en 27" iMac länge men har ingenstans att ha plats för den

Har inte lekt något med iPhoto och har inte lagt över några bilder ännu.
Väntar med spänning på att Photos ska släppas.
Har väl kommit några betor så det kanske inte är så långt borta med en skarp version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-26 15:49
Ursprungligen av Christian_W:

Har inte lekt något med iPhoto och har inte lagt över några bilder ännu.
Väntar med spänning på att Photos ska släppas.
Har väl kommit några betor så det kanske inte är så långt borta med en skarp version.

Ja, beta-titeln är tom borttagen, så inte långt borta med skarp release nu.

Låter kanon det... det ser jag fram i mot med spänning.

1
Bevaka tråden