Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya tillbehör för USB Type‑C

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples nya Macbook har bara en enda anslutningsport för data, bild och laddning, vilket gör att de flesta lär behöva köpa minst en adapter.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-10 16:28

För mig kommer det att vara en deal breaker. Det är inte ofta jag behöver flera anslutningar men när jag väl behöver dem vad ska jag göra? Säg, koppla datorn till en projektor och köra presentation från en USB sticka samtidigt som att jag inte har så mycket batteri kvar och vill ladda datorn samtidigt.

Eller på resande fot på ett utländskt kontor som har endast ethernet uppkoppling till nätverket, plus laddning, plus en extern hårddisk.

Ska jag köpa en dator till för dessa 10 % av användning?

Ursprungligen av timofej:

För mig kommer det att vara en deal breaker. Det är inte ofta jag behöver flera anslutningar men när jag väl behöver dem vad ska jag göra? Säg, koppla datorn till en projektor och köra presentation från en USB sticka samtidigt som att jag inte har så mycket batteri kvar och vill ladda datorn samtidigt.

Eller på resande fot på ett utländskt kontor som har endast ethernet uppkoppling till nätverket, plus laddning, plus en extern hårddisk.

Ska jag köpa en dator till för dessa 10 % av användning?

Det enkla svaret är att den inte är riktad till dig. Det är därför MBP segmentet finns. Om Macbooken hade varit billigare hade den varit perfekt till mina föräldrar ex. nu kommer de istället få ärva min cMPB när jag köper ny rMBP nångång i framtiden.

Den absolut största missräkningen förutom priset är avsaknaden av Magsafe kontakt. Eller iaf tills jag sett bevis på att USBC kontakten som skickas med datorn har liknande bortkopplingsfunktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-10 16:42
Ursprungligen av JoelBurman:

Det enkla svaret är att den inte är riktad till dig. Det är därför MBP segmentet finns.

Ja, uppenbarligen. Jag har en 13' MBPR nu men skulle inte tacka nej till en lättare variant som är enklare att ta med på resan. MBA har jag sneglat på men den fallerar på avsaknaden av retina skärm (jag jobbar med bilder). Den här MB skulle passa perfekt för mig om den bara hade flera porter.

*** edit ***
Just det, Mag Safe kontakt! Macs signum under så många år. Det har jag glömt!

Om du jobbar med bildbehandling skulle jag nog ändå rekommendera rMBP tror att processorkraften i Macbooken kan vara en riktig flaskhals även fast den klarar av att driva en retinadisplay.

  • Medlem
  • 2015-03-10 17:14
Ursprungligen av JoelBurman:

Om du jobbar med bildbehandling skulle jag nog ändå rekommendera rMBP tror att processorkraften i Macbooken kan vara en riktig flaskhals även fast den klarar av att driva en retinadisplay.

På eventet såg jag bara Intel HD grafik kort i den supertunna MacBook. Håller med om att den är en tunn kontorsmaskiner för folk i farten. Knappast tung video eller CAD eller bildbehandling eller är jag ute och cyklar

Som jag förstått det så är processorn väldigt långt ifrån i5/i7 och liknande pga. den saknar fläkt kylning därav att den inte kan jobba lika hårt. En rekommendation för de flesta potentiella köpare är att invänta bench marks innan köp. Tror inte att CAD och tyngre bildbehandling är något användningsområde på denna nej.

En sådan adapter borde medfölja när datorn köpes, det är det minsta Apple kan tillgodose kunder (den stora skaran) som använder mer än ett uttag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-11 07:33

Jag gillar idén. Gör en extended USB-laddare med portar för video, nät, hörlurar och några USB-kontakter. Alltså, portarna sitter direkt på power-klumpen (vad heter det?) och fungerar som dockningsstation.

Då du kommer till jobbet kopplar du in endast en sladd och allt blir anslutet inklusive laddning av datorn.

Om inte Apple gör en sådan kommer det garanterat en från en tredjepartstillverkare.

Ursprungligen av Segas:

En sådan adapter borde medfölja när datorn köpes, det är det minsta Apple kan tillgodose kunder (den stora skaran) som använder mer än ett uttag...

Är det verkligen så att den stora skaran använder mer än ett uttag? Jag tror faktiskt att det är tvärtom. Den stora skaran har sällan behov av mer än ett uttag - laddning.

Men risken är att jag gör samma misstag som du säkert gör. Titta på mig själv och tror att alla andra är som mig...

Tycker det börjar bli tröttsamt med alla portbyten, USB, USB3 Thunderbolt och nu USB-C. USB och FireWire fanns ju i rätt många år men nu byts det varannat år känns det som.

Ursprungligen av pesc:

Jag gillar idén. Gör en extended USB-laddare med portar för video, nät, hörlurar och några USB-kontakter. Alltså, portarna sitter direkt på power-klumpen (vad heter det?) och fungerar som dockningsstation.

Då du kommer till jobbet kopplar du in endast en sladd och allt blir anslutet inklusive laddning av datorn.

Om inte Apple gör en sådan kommer det garanterat en från en tredjepartstillverkare.

Super, om du inte råkar ha eluttaget under skrivbordet. Tänk varje gång du måste sätt i en skärmsladd, hörlurar eller ett USBminne. Hoppas du tog snickarbyxorna med knäskydd och inte kort kjol. Lät bra men...
jag har dock alltid drömt om en USB-port i klumpen så att du kan ha samma klump till telefonladdare och datorladdare. DET hade varit smart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-11 23:03
Ursprungligen av martinator:

Super, om du inte råkar ha eluttaget under skrivbordet. Tänk varje gång du måste sätt i en skärmsladd, hörlurar eller ett USBminne. Hoppas du tog snickarbyxorna med knäskydd och inte kort kjol. Lät bra men...
jag har dock alltid drömt om en USB-port i klumpen så att du kan ha samma klump till telefonladdare och datorladdare. DET hade varit smart.

Uttag på golvet --- sladd --- powerklump på skrivbordet med inbyggd multi-hub --- enkel kort sladd till macbook.

Och självklart kan nu powerhubben ladda mobilen utan att datorn sitter i.

Det bara måste komma en sån... Finns ju nästan redan för Thunderbolt bortsett från att den inte kan ladda datorn

Vill man ha skärmar, projektorer, ethernet mm uppkopplade till datorn är det här knappast datorn för dig. Men, är jag ensam om att, när jag sitter hemma vid skrivbordet, vilja ha en hårddisk med TimeMachine ansluten med en gammal USB samtidigt som jag laddar datorn; och kanske också hämta något från en USB-sticka eller bilder från en kamera och kanske skanna eller skriva ut något på en skrivare utan Wifi (min erfarenhet av är att Wifi-anslutningen till skrivaren är så-så, och min laserskrivare är USB only)? En adapter som låter mig ladda datorn med rum för två eller tre gamla USB-portar vore idealiskt: en hemma-hub som jag kopplar på så snart jag är på plats och kan ladda, backa upp och göra lite utav varje. Det är vad jag vill ha. Och en lätt, sexig rymdgrå laptop förstås.

Ursprungligen av matsgz:

Vill man ha skärmar, projektorer, ethernet mm uppkopplade till datorn är det här knappast datorn för dig. Men, är jag ensam om att, när jag sitter hemma vid skrivbordet, vilja ha en hårddisk med TimeMachine ansluten med en gammal USB samtidigt som jag laddar datorn; och kanske också hämta något från en USB-sticka eller bilder från en kamera och kanske skanna eller skriva ut något på en skrivare utan Wifi (min erfarenhet av är att Wifi-anslutningen till skrivaren är så-så, och min laserskrivare är USB only)? En adapter som låter mig ladda datorn med rum för två eller tre gamla USB-portar vore idealiskt: en hemma-hub som jag kopplar på så snart jag är på plats och kan ladda, backa upp och göra lite utav varje. Det är vad jag vill ha. Och en lätt, sexig rymdgrå laptop förstås.

borde gå att fixa

Vad ska jag med HDMI till. Ett par USB vore bättre. Och förmodligen mycket billigare.

Ursprungligen av matsgz:

Vad ska jag med HDMI till. Ett par USB vore bättre. Och förmodligen mycket billigare.

Inte vet jag vad du ska med HDMI till men tillsammans med en USB-hubb kopplad till USB-porten så borde denna adapter lösa de problem som du talade om.

1
Bevaka tråden