Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säg hej till nya fläktlösa Macbook

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD: Apple släpper en ny supertunn bärbar dator, något som det ryktats om en längre tid.

Läs hela artikeln här

Det ska även vara en AUX-ingång på andra sidan om jag förstått det rätt.

  • Medlem
  • 2015-03-09 20:28

Ska bli spännande att höra hur varm den blir när den väl börjar skeppas.

Skrev det tidigare och jag skriver det igen. Från 14,500 kr är ett skämt.

Det är dollarn som ställer till det. Även MacBook Pro och Air har ökat rejält i pris!

  • Medlem
  • 2015-03-09 20:32
Ursprungligen av Buddas:

Skrev det tidigare och jag skriver det igen. Från 14,500 kr är ett skämt.

Ingen tvingar dig att köpa den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-03-09 21:23

Riktigt fin. Rent spontant känner jag att den möjligtvis är lite väl dyr, speciellt då det lär vara studenter som är intresserade av en sådan här sorts dator. Å andra sidan är det en retinaskärm, 8gb ram och 256gb ssd som standard vilket höjer priset en del. Kostar 1300 med studentrabatt

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-09 23:30

Tack Apple för att du tar fram en produkt med en vettig USB-kontakt. Som egentligen borde ha hetat Not Universal, med tanke på alla kontakter det finns.
Men handen på hjärtat Apple, har du glömt att vi använt den vanliga USB-kontakten till ALLT i ungefär 20 år? Som att återställa iPaden, skapa/köra installationsmedia, lägga in bilder från systemkameran och ladda pryl X?
Och en annan udda sak, varför ersatte du inte en av de två USB-portarna på de nya MBA/MBP med en USB-C?
Av alla varianter av Apple Watch, finns det ingen som går att beställa med USB-C laddare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-09 23:37

Det som stör, utöver priset som till viss del är dollarberoende, är ju detta med ingångar. Det känns väldigt begränsat och dyrt för att få det att fungera. Sedan har jag svårt att först detta med 12". Vad är det för fel med 13". Jämfört med en MBA där man kunde kapat några mm på att göra kanterna runt skärm o tangentbord smalare så hade man fått en riktigt perfekt dator vad gäller storlek. Man hade också fått plats med lite större batterier. Möjligen hade man passerat 1 kg. då? Är det det som styrt? Men 12'' är på gränsen till för litet för många tror jag.

  • Medlem
  • 2015-03-10 03:45

Är för tillfället i New York och såg eventet live på ett café i SoHo, dels för kaffet men också för att snylta på deras WiFi. Nya MacBook är riktigt läcker men jag hade hoppats på bättre batteritid. Och varför har man plockat bort MagSafe? Vet inte hur många gånger den porten har räddat min MacBook Pro från att åka i golvet. Lillgrabben har nämligen börjat gå nu och i början går det som bekant ostadigt och han ramlar ofta och då sträcker han ut armarna instinktivt i ett försök att greppa något och ofta blir det strömkabeln.

Ursprungligen av JKF:

Är för tillfället i New York och såg eventet live på ett café i SoHo, dels för kaffet men också för att snylta på deras WiFi. Nya MacBook är riktigt läcker men jag hade hoppats på bättre batteritid. Och varför har man plockat bort MagSafe?

Tippar på att de tagit bort Magsafe av 3 skäl
1. För att Apple får enormt mycket reklamationer på Magsafeladdare.
2. För att Magsafekontakten skulle blivit ännu tunnare och därmed ännu sämre än vad de är på nuvarande MacBook Pro och Air.
3. För att Datorn blir och enklare billigare att tillverka.

Men skulle inte förvåna mig om Apple släpper en Magsafe>USB-adapter till nya MacBook. Apple älskar ju adaptrar och tjänar enormt mycket pengar på sådana.

Spännande liten sak, hoppas dom kommer med en på 15" också med "riktig" retina. 12" är för småttigt för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-10 07:33

Någon som vet hur många kanaler av trafik USB-C klarar? Kanske inte alls heter så, men tänker om det går att ha den kopplad mot en skärm, samtidigt som man laddar och en extern HDD och Ethernet kopplad via skärmen. I mitt exempel skulle den alltså klara av 4 separata produkter samtidigt..?

Ursprungligen av kladda:

Någon som vet hur många kanaler av trafik USB-C klarar? Kanske inte alls heter så, men tänker om det går att ha den kopplad mot en skärm, samtidigt som man laddar och en extern HDD och Ethernet kopplad via skärmen. I mitt exempel skulle den alltså klara av 4 separata produkter samtidigt..?

Det enda tillbehöret med multifunktion är än så länge Apples egna: http://store.apple.com/se/product/MJ1K2ZM/A/u...

"Med USB-C Digital AV Multiport-adaptern kan du ansluta en MacBook med USB-C-port till en HDMI-skärm, med en vanlig USB-enhet och en USB-C-laddningskabel anslutna samtidigt."

Så om det klarar fler anslutningar än de tre vet jag inte eller om det kommer någon 3:e partare typ dockstation får väl framtiden utvisa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-10 07:53
Ursprungligen av Buddas:

Skrev det tidigare och jag skriver det igen. Från 14,500 kr är ett skämt.

Dollarn har gått upp med över 30% på ett år. 30% dyrare dollar ger 30% högre priser mätt i kronor. Hade valutan legat samma som för ett år sedan hade priset troligen hamnat på runt 11,000 i stället.

http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?...

  • Medlem
  • 2015-03-10 11:23

"Säg hej till nya portlösa Macbook"

  • Medlem
  • 2015-03-10 13:30
Ursprungligen av Perobous:

Tippar på att de tagit bort Magsafe av 3 skäl
1. För att Apple får enormt mycket reklamationer på Magsafeladdare.
2. För att Magsafekontakten skulle blivit ännu tunnare och därmed ännu sämre än vad de är på nuvarande MacBook Pro och Air.
3. För att Datorn blir och enklare billigare att tillverka.

Men skulle inte förvåna mig om Apple släpper en Magsafe>USB-adapter till nya MacBook. Apple älskar ju adaptrar och tjänar enormt mycket pengar på sådana.

Det var en mer retorisk fråga. Jag har använt MagSafe i snart 10 år och har endast råkat ut för problem med den första laddaren 2006. Den fick man ibland koppla loss och sätta dit igen två, tre gånger för att få kontakt. Inget stort problem.

Ser man det från ett lite annat perspektiv så bådar det här väldigt gott för utvecklingen av iOS-enheter. Jag har svårt att tänka mig att dom inte kommer att anamma USB C även där, vilket löser hela laddningsstandard-härket, samt ger bättre möjligheter för externa enheter. Force Touch lär väl komma dit också, synskadade och gamers rejoice!

Ursprungligen av irrelogical:

Ser man det från ett lite annat perspektiv så bådar det här väldigt gott för utvecklingen av iOS-enheter. Jag har svårt att tänka mig att dom inte kommer att anamma USB C även där, vilket löser hela laddningsstandard-härket, samt ger bättre möjligheter för externa enheter. Force Touch lär väl komma dit också, synskadade och gamers rejoice!

Hur är det med storleken på USB-C? Det är väl det som sannolikt kan sätta käppar i hjulet.

Edit: Jag googlade... Jag tror inte att USB-C kommer på IOS devicen.

Citat:

The USB Type-C plug has another feature which is both a boon and a bane. The plug has dimension of 8.3 mm x 2.5 mm. This makes it smaller than the usual full-sized USB port you'd find in computers. Unfortunately, it is also bigger than the current Micro-USB ports on mobile devices, which stand at 6.85 mm x 1.8 mm

Jag måste kunna ansluta åtminstone 2 USB-tillbehör samtidigt + bildskärm och laddare. Det måste vara fler som resonerar så?

  • Medlem
  • 2015-03-10 15:50
Ursprungligen av -Edvin-:

Jag måste kunna ansluta åtminstone 2 USB-tillbehör samtidigt + bildskärm och laddare. Det måste vara fler som resonerar så?

Inte enligt Apple. Personligen så tycker jag samma som du.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 16:10

Kan man inte ha någon form av splitter kopplad till USB-C för att kunna ansluta flera produkter samtidigt? Eller det är inte möjligt...?

Ursprungligen av -Edvin-:

Jag måste kunna ansluta åtminstone 2 USB-tillbehör samtidigt + bildskärm och laddare. Det måste vara fler som resonerar så?

Ursprungligen av JKF:

Inte enligt Apple. Personligen så tycker jag samma som du.

Ursprungligen av zinned:

Kan man inte ha någon form av splitter kopplad till USB-C för att kunna ansluta flera produkter samtidigt? Eller det är inte möjligt...?

USB-C Digital AV Multiport-adapter.
Vill man ha 2 vanliga USB-uttag så får man väl slänga på ytterligare en USB-hubb på den där.

  • Medlem
  • 2015-03-10 16:24
Ursprungligen av keptang:

USB-C Digital AV Multiport-adapter.
Vill man ha 2 vanliga USB-uttag så får man väl slänga på ytterligare en USB-hubb på den där.

Frågan är om det finns det tillräckligt med kräm för att kunna driva flera USB-enheter i sig själv eller om man t.ex. samtidigt kör HDMI-ut?

Ursprungligen av JKF:

Frågan är om det finns det tillräckligt med kräm för att kunna driva flera USB-enheter i sig själv eller om man t.ex. samtidigt kör HDMI-ut?

Med en extra USB-hubb? Kan funka kanske. Kanske inte, får se tills någon testar.

  • Medlem
  • 2015-03-10 16:28
Ursprungligen av keptang:

Med en extra USB-hubb? Kan funka kanske. Kanske inte, får se tills någon testar.

Japp, man får vänta och se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 16:36
Ursprungligen av keptang:

USB-C Digital AV Multiport-adapter.
Vill man ha 2 vanliga USB-uttag så får man väl slänga på ytterligare en USB-hubb på den där.

Då finns det en lösning iaf, då är det ju inte alls kört för de som behöver fler portar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-10 17:27
Ursprungligen av zinned:

Då finns det en lösning iaf, då är det ju inte alls kört för de som behöver fler portar.

Så när Svensson ska skriva ut via USB och sen kolla på film på TV:n via HDMI, ja då kostar det 849:- för en adapter?

EDIT: Nu när man tänker efter, hur ofta kopplar man allt detta till sin iPad? Där klagar ingen på avsaknaden av portar.
MacBook är ju som en 12" iPad med tangentbord och ett fullt OS X.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 17:36
Ursprungligen av reboot81:

Så när Svensson ska skriva ut via USB och sen kolla på film på TV:n via HDMI, ja då kostar det 849:- för en adapter?

EDIT: Nu när man tänker efter, hur ofta kopplar man allt detta till sin iPad? Där klagar ingen på avsaknaden av portar.
MacBook är ju som en 12" iPad med tangentbord och ett fullt OS X.

När i hela fridens namn kollar man på film samtidigt som man håller på att hantera dokument? Jag bara undrar

Ursprungligen av -Edvin-:

Jag måste kunna ansluta åtminstone 2 USB-tillbehör samtidigt + bildskärm och laddare. Det måste vara fler som resonerar så?

Då får du köpa en annan modell. Svårare än så är det väl inte?

Bevaka tråden