Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD hårddisk 3 TB förvandlat till 0.801 TB

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

1. Jag hade en WD 2 TB externa hårddisk. Firewire och USB.
2. Vid backup och kontroll av hårddisk varnades jag att den inte var riktigt frisk..
3. Jag plockade ur själva disken och for till affären. Där jämförde vi en 3 TB WD hårdisk med den sjuka som jag hade med mig. De föreföll identiska sånär som på kapaciteten
Jag köpte den. "WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III (IntelliPower / 64MB Cache / WD30EFRX)"
4. Jag monterade den i kabinettet, anslöt och formaterade den till "Mac Extended (journalförd)".
5. Nu hade 3 TB förvandlats till 0,801 TB. Jag har provat med andra format men med samma resultat.
6. Som sista försök laddade jag ner "Mac release 3.2.4.4C (updated 9/24/2014)" från WD och uppdaterade hårddisken.

Hur får jag tillbaka resterande 2,199 TB?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-06 12:25

Hur ser det ut i Skivverktyg? Flera partitioner?
Vilken dator, version av OSX, hur har du kopplat in disken?

Vad är det för externt kabinett du använder?

Du behöver ett annat kabinett som har stöd för diskar över 2.2TB.

Tack för svaret. Men, hur kommer det sig att datorn skippar 2,2 TB och behåller 0,8? Det verkar lite ologiskt.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

Tack för svaret. Men, hur kommer det sig att datorn skippar 2,2 TB och behåller 0,8? Det verkar lite ologiskt.

Kan vara fel partion som den visar. Se inlägg av kenjon.

Jag tror snarare det beror på kabinett som inte kan hantera över 2TB då den 3TB-disken använder sig av "advanced format".

Andra problem när detta händer kan vara GPT/MBR och 32-bitars OS.

Hej och tack för all hjälp.
Nu har jag gjort följande:
1. Köpt en ny hårddisk på 2TB + ett kabinett för 4 TB (MAP-GD31CS, DELTACO).
2. Monterat 2TB i gamla kabinettet. Allt OK.
3. Monterat den trilskande 3TB i det nya kabinettet.Formaterat o.s.v. Uppdaterat med WD:s senaste rutiner. Fortfarande 801,57 TB istället för 3TB.
4. Har hårdisken deformerats på något vis under mina försök att få den att fungera i det gamla kabinettet?
5. Vad göra?

Hej igen
Under punkt 3 skrev jag 801.57 TB. Det skall naturligtvis vara GB

Ursprungligen av Lennart Johansson:

Hej och tack för all hjälp.
Nu har jag gjort följande:
1. Köpt en ny hårddisk på 2TB + ett kabinett för 4 TB (MAP-GD31CS, DELTACO).
2. Monterat 2TB i gamla kabinettet. Allt OK.
3. Monterat den trilskande 3TB i det nya kabinettet.Formaterat o.s.v. Uppdaterat med WD:s senaste rutiner. Fortfarande 801,57 TB istället för 3TB.
4. Har hårdisken deformerats på något vis under mina försök att få den att fungera i det gamla kabinettet?
5. Vad göra?

Du har fortfarande inte svarat på hur den är partionerad.

Hej
1. iMac 2009
2. OS 10.6.8
3. Inga partitioner.
4. Inkopplad direkt med USB.
Lennart

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-09 21:49

Har du ingen partition alls på den??? Då behöver du nog skapa en.

Hej
Jag har provat med en, två, tre partitioner. Det gör ingen skillnad. Den påstår i alla fall att det bara finns 800 GB.
Lennart

Händer mig också för 3 och 4 TB diskar när jag formaterar dom. Men när jag sen stoppar in dom i min DAS är dom plötsligt i rätt storlek, måste formateras innan man stoppar in dom i DASen, sjutton vet vad som händer?
Men funkar gör det

Edit: Ovan gäller dom lösa HDD jag köpt, dom diskar över 2TB som kommer färdiga i ett kabinett funkar dock att formatera till rätt storlek.

Senast redigerat 2015-03-10 09:41

Det kanske inte är aktuellt nu men det kan vara bra att veta till nästa gång att WD ger två års(ibland mer) utbytesgaranti på sina diskar. För att detta ska funka krävs dock att man inte plockar ur den ur sitt kabinett för då ryker garantin

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det kanske inte är aktuellt nu men det kan vara bra att veta till nästa gång att WD ger två års(ibland mer) utbytesgaranti på sina diskar. För att detta ska funka krävs dock att man inte plockar ur den ur sitt kabinett för då ryker garantin

Gäller även Seagate och LaCie mfl.

Hej
Den aktuella hårddisken är en intern sådan, d.v.s. utan kabinett. Jag har monterat den i ett gammalt kabinett.
Lennart

Du behöver se till att den inte har partitionerat med MBR- utan med GUID-partitionstabell. Denna information från Apple kanske kan hjälpa dig att skapa en GUID-partitionstabell och en partition. Även om du inte ska installera OS X på disken så är det samma procedur att fixa partitioner: https://support.apple.com/sv-se/HT5911

Hej
Tack för tipset. Tyvärr är hårddisken fortfarande 801 GB.
Lennart

Ursprungligen av Lennart Johansson:

Hej
Tack för tipset. Tyvärr är hårddisken fortfarande 801 GB.
Lennart

Ser du att den är identifierad som 3 TB i listen till vänster?
Har du möjlighet att ta en skärmdump på både huvudfönstret i Skivverktyg och på informationsrutan för disken (tror det heter information om du högerklickar på disken i vänstra listen)?

Blev det någon bild?

Ursprungligen av Lennart Johansson:

PROBLEM 3TB
Blev det någon bild?

Nej.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

1. Jag hade en WD 2 TB externa hårddisk. Firewire och USB.
2. Vid backup och kontroll av hårddisk varnades jag att den inte var riktigt frisk..
3. Jag plockade ur själva disken och for till affären. Där jämförde vi en 3 TB WD hårdisk med den sjuka som jag hade med mig. De föreföll identiska sånär som på kapaciteten
Jag köpte den. "WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III (IntelliPower / 64MB Cache / WD30EFRX)"
4. Jag monterade den i kabinettet, anslöt och formaterade den till "Mac Extended (journalförd)".
5. Nu hade 3 TB förvandlats till 0,801 TB. Jag har provat med andra format men med samma resultat.
6. Som sista försök laddade jag ner "Mac release 3.2.4.4C (updated 9/24/2014)" från WD och uppdaterade hårddisken.

Hur får jag tillbaka resterande 2,199 TB?

Ursprungligen av Borttaget:

Nej.

Senast redigerat 2018-07-23 13:10

GIssningsvis är inte kabinettet kompatibelt med OS X, alternativ stödjer inte alls 4 TB trots att det så säger. Jag hade lämnat tillbaka och skaffat ett annat kabinett.
Anledningen till att jag så säger är att den inte identifierats som mer än 801,57 GB. Möjligen skulle man kunna jaga rätt på chipsetet och kontrollera om det verkligen stödjer stora diskar. Personligen hade jag lämnat tillbaka det kabinettet och valt ett nyare. Antagligen har de flesta kabinett med USB 3 stöd för stora diskar, helt enkelt för att det är nyare komponenter i dem.

Ursprungligen av suddgummi:

GIssningsvis är inte kabinettet kompatibelt med OS X, alternativ stödjer inte alls 4 TB trots att det så säger. Jag hade lämnat tillbaka och skaffat ett annat kabinett.
Anledningen till att jag så säger är att den inte identifierats som mer än 801,57 GB. Möjligen skulle man kunna jaga rätt på chipsetet och kontrollera om det verkligen stödjer stora diskar. Personligen hade jag lämnat tillbaka det kabinettet och valt ett nyare. Antagligen har de flesta kabinett med USB 3 stöd för stora diskar, helt enkelt för att det är nyare komponenter i dem.

Duger det med ExFAT som filsystem så räcker det nog med att starta upp en dator med Windows (eller en Mac med BootCamp antar jag), partitionera hårddisken där så tror jag det fungerar även i OS X (förutsatt att kabinettet har stöd för större diskar än 2.2GB).

Senast redigerat 2015-03-11 09:48
Ursprungligen av keptang:

Duger det med ExFAT som filsystem så räcker det nog med att starta upp en dator med Windows (eller en Mac med BootCamp antar jag), partitionera hårddisken där så tror jag det fungerar även i OS X (förutsatt att kabinettet har stöd för större diskar än 2.2GB).

Om inte chipsetet stödjer större diskar (klarar av att adressera) så spelar det ingen roll. Jag tror inte på att det kabinettet som TS har verkligen klarar av större diskar. Ett sätt att kolla är ju att ansluta till en Windows PC om det finns tillgängligt, men det löser i så fall inte problemet med att det inte syns mer än 800 GB i OS X.

Ursprungligen av suddgummi:

Om inte chipsetet stödjer större diskar (klarar av att adressera) så spelar det ingen roll. Jag tror inte på att det kabinettet som TS har verkligen klarar av större diskar.

Självklart, det är en förutsättning.

Nu har det ordnat sig. Efter långvarig korrespondens med Deltaco, fick jag slutligen ett medgivande att det var kabinettet det var fel på och inte mig. De konstaterade att det var fel chips i det, och skickade mig ett annat kabinett. Så långt är allt gott och väl. Alla mina 3TB existerar nu. Men. Kan någon hjälpa mig med ett annat problem. Hårddisken fungerar OK. Den har dock den dåliga benägenheten, att efter ungefär 10 minuters overksamhet, försvinna från skärmen. Det enda sättet att få tillbaka disken är att använda knappen ON/OFF på hårddisken. Då existerar den 10 minuter till. Finns det någon inställning som jag inte känner till eller vad kan jag göra?

Ursprungligen av Lennart Johansson:

Nu har det ordnat sig. Efter långvarig korrespondens med Deltaco, fick jag slutligen ett medgivande att det var kabinettet det var fel på och inte mig. De konstaterade att det var fel chips i det, och skickade mig ett annat kabinett. Så långt är allt gott och väl. Alla mina 3TB existerar nu. Men. Kan någon hjälpa mig med ett annat problem. Hårddisken fungerar OK. Den har dock den dåliga benägenheten, att efter ungefär 10 minuters overksamhet, försvinna från skärmen. Det enda sättet att få tillbaka disken är att använda knappen ON/OFF på hårddisken. Då existerar den 10 minuter till. Finns det någon inställning som jag inte känner till eller vad kan jag göra?

Det är en "feature" i Western Digitals diskar som ställer till det. Ett sätt att komma runt det är att göra som står här: http://hints.macworld.com/article.php?story=20090316190817357
Alternativt kolla med WD om det går att stänga av funktionen.

Bevaka tråden