Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips på bra brandvägg

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-19 16:52

Hej!
Tänkte införskaffa mig en bra brandvägg, men behöver tips på en sådan.

Behöver max ha 5 LAN portar, en WAN räcker och behöver inte leverera Wi-Fi.
Ska bara vara där för säkerheten.
Jag har VPN på min OS X Server idag. Räcker det att öppna en port i brandväggen för detta eller ska man ha en brandvägg med VPN-tjänst inbyggd?

Med dubbla WAN har jag sett uppsättningar där om linan går ner på WAN1 drar WAN2 igång och levererar internet via sin lina. Går detta att göra om man har en WAN och sen ett mobilt bredband i en USB-kontakt i brandväggen?

Gärna lätt att konfigurera.

Generellt är jag ganska dålig på nätverk och brandväggar, så go easy on me

Söker också en kraftfull men enkel att handha brandvägg. Ska egentligen sitta mellan en switch och och min Airport Extreme så undrar om det finns någon sådan utan en massa portar och annat lull-lull?
Om någon undrar varför inte mot bredbandsuttaget i väggen, så vill/behöver jag inte att brandväggen även filtrerar TV och telefonen.

Ni menar router antar jag?

Ursprungligen av Demiurgen:

Ni menar router antar jag?

Nej, inte jag iaf, behöver ingen router då Airport Extremen går "direkt" till uttaget i väggen men en hårdvara-brandvägg skulle nog vara bra att ha för lite skydd av nätverket.

Ursprungligen av CekariYH:

Nej, inte jag iaf, behöver ingen router då Airport Extremen går "direkt" till uttaget i väggen men en hårdvara-brandvägg skulle nog vara bra att ha för lite skydd av nätverket.

Det sköter din Airport Extreme om, du behöver inget mer än den routern (eller vilken annan vanlig router som helst).

Ursprungligen av keptang:

Det sköter din Airport Extreme om, du behöver inget mer än den routern (eller vilken annan vanlig router som helst).

Så du menar att det finns en brandvägg i den? Hur ställer man in denna då?

Ursprungligen av CekariYH:

Så du menar att det finns en brandvägg i den? Hur ställer man in denna då?

Den är aktiverad per automatik, inget du behöver ställa in.

Ursprungligen av keptang:

Den är aktiverad per automatik, inget du behöver ställa in.

Det var som sjutton, det hade jag ingen aning om kan jag vara ärlig att säga. Finns det någon info om detta någonstans, typ om den fixar DOS-attacker etc, att läsa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-10 07:06

Jag är heller inte på jakt efter en router utan en brandvägg.
Hittat en Cisco eller Zyxel som det står mellan nu

Ursprungligen av kladda:

Jag är heller inte på jakt efter en router utan en brandvägg.
Hittat en Cisco eller Zyxel som det står mellan nu

Care to share vilka modeller du tittar på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-10 07:35
Ursprungligen av CekariYH:

Care to share vilka modeller du tittar på?

Självklart!
Cisco Meraki MX64 Cloud Managed och Zyxel zyWall USG-20 eller liknande i zyWall serien.

Ursprungligen av kladda:

Självklart!
Cisco Meraki MX64 Cloud Managed och Zyxel zyWall USG-20 eller liknande i zyWall serien.

Tackar, då har man lite att läsa om och försöka fatta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-10 07:59
Ursprungligen av CekariYH:

Tackar, då har man lite att läsa om och försöka fatta

En sak jag inte hade en aning om var att man "måste" ha ett abonnemang på brandväggar, för att hålla all skyddsmjukvara up to date...
Värt att ta med i beräkning när man kollar priser.

Ciscon var rätt ren & snygg men dyr, men också skaplig prestanda.
Zyxel zyWall USG-20 lite klatchig, bra pris men en del lull-lull jag inte behöver och rätt bra prestanda också.

Får leta upp manualer för dom och se om configen är lätt att göra och lättfattlig.

Ursprungligen av kladda:

En sak jag inte hade en aning om var att man "måste" ha ett abonnemang på brandväggar, för att hålla all skyddsmjukvara up to date...
Värt att ta med i beräkning när man kollar priser.

Det var en nyhet för mig också? Trodde nog att det skulle funka som vanliga firmware uppdateringar som vanligt, bra att du såg det.

1
Bevaka tråden