Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot Camp problem i Yosemite

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag kör: MacBook Pro mid 2010, Yosemite 10.10.1, Boot Camp 5.1.2

Jag har gjort ett USB-minne bootbart med Windows 7 64bit och partitionerat hårddisken.
Efter partinationen startar datorn om av sig själv och ska då boota från USB-minnet.
Men det kommer bara en svart skärm där det står "insert any bootable device and press any key".
Har provat med flera versioner av OS och flera olika USB-minnen.
Får det ändå inte till att funka.

Någon som kan tänka sig vad som är problemet?

Senast redigerat 2015-01-28 20:02
Ursprungligen av Hallberg1995:

Hej

Jag kör: MacBook Pro mid 2010, Yosemite 10.10.1, Boot Camp 5.1.2

Jag har gjort ett USB-minne bootbart med Windows 7 64bit och partitionerat hårddisken.
Efter partinationen startar datorn om av sig själv och ska då boota från USB-minnet.
Men det kommer bara en svart skärm där det står "insert any bootable device and press any key".
Har provat med flera versioner av OS och flera olika USB-minnen.
Får det ändå inte till att funka.

Någon som kan tänka sig vad som är problemet?

Ja, datorn levererades med Superdrive och då tycker Apple att man inte ska kunna starta Bootcampinstallation från annat media än CD/DVD. Ska du installera via USB-minne får du jobba lite: http://huguesval.com/blog/2012/02/installing-windows-7-on-a-mac-without-superdrive-with-virtualbox/

Ursprungligen av suddgummi:

Ja, datorn levererades med Superdrive och då tycker Apple att man inte ska kunna starta Bootcampinstallation från annat media än CD/DVD. Ska du installera via USB-minne får du jobba lite: http://huguesval.com/blog/2012/02/installing-windows-7-on-a-mac-without-superdrive-with-virtualbox/

Varför skulle skulle inte detta fungera? https://www.youtube.com/watch?v=2S5YM-TQ-nc
jag vill inte köra windows virtuellt utan installera det på den partitionerade delen av hårddisken

Du kan installera men inte officiellt.
Apple har gjort precis som sagts redan i tråden.

Alla Macintosh som levereras med superdrive kan bara officiellt installera Windows från skiva.

Jag installerade på min iMac från 2009 via USB men det krävdes att jag modifierade en del.
Använde mig av denna tråd: https://discussions.apple.com/thread/5479879?...

Frågan är om det fungerar i dagsläget då Yosemite är mer noggrann.

Ursprungligen av Borttaget:

Du kan installera men inte officiellt.
Apple har gjort precis som sagts redan i tråden.

Alla Macintosh som levereras med superdrive kan bara officiellt installera Windows från skiva.

Jag installerade på min iMac från 2009 via USB men det krävdes att jag modifierade en del.
Använde mig av denna tråd: https://discussions.apple.com/thread/5479879?...

Frågan är om det fungerar i dagsläget då Yosemite är mer noggrann.

Jag har använt mig av denna video: https://www.youtube.com/watch?v=2S5YM-TQ-nc, där man går in och ändrar i den filen i "BootCamp mappen". Både med yosemite och liknande metoder i Lion, mavericks mfl.

Senast redigerat 2018-07-23 13:01
Ursprungligen av Hallberg1995:

Jag har använt mig av denna video: https://www.youtube.com/watch?v=2S5YM-TQ-nc, där man går in och ändrar i den filen i "BootCamp mappen". Både med yosemite och liknande metoder i Lion, mavericks mfl.

Förutom filen i bootcamp appen i OSX så måste du modifiera EFI också då det är den som skall boota från skiva, disk eller USB.

Och den tillåter bara EFI boot från USB då du har optisk enhet.

Ursprungligen av illerG:

Förutom filen i bootcamp appen i OSX så måste du modifiera EFI också då det är den som skall boota från skiva, disk eller USB.

Och den tillåter bara EFI boot från USB då du har optisk enhet.

När jag startar om och EFI-menyn dyker upp så är det precis som USB-minnet inte "matas in". Har provat att dra ut och sätta i det igen, men det funkar inte heller. Har även testat med olika usb minnen utan bättre resultat

Ursprungligen av Hallberg1995:

När jag startar om och EFI-menyn dyker upp så är det precis som USB-minnet inte "matas in". Har provat att dra ut och sätta i det igen, men det funkar inte heller. Har även testat med olika usb minnen utan bättre resultat

Vad du inte inser är att de video du följt har han en Macbook pro retina eller Macbook air med en extern superdrive.

Han kommer utan problem kunna ladda Windows-installation från USB eftersom Apple tillåter det.

Du med äldre dator får installera med optisk-skiva.

Ursprungligen av Borttaget:

Vad du inte inser är att de video du följt har han en Macbook pro retina eller Macbook air med en extern superdrive.

Han kommer utan problem kunna ladda Windows-installation från USB eftersom Apple tillåter det.

Du med äldre dator får installera med optisk-skiva.

ok, jag förstår.
Kan man använda sig av en ISO-fil och en tom cd/dvd för att göra samma sak, isåfall hur. Eller måste jag få tag på en äkta windows installationsskiva?

Senast redigerat 2018-07-23 13:01
Ursprungligen av Hallberg1995:

ok, jag förstår.
Kan man använda sig av en ISO-fil och en tom cd/dvd för att göra samma sak, isåfall hur. Eller måste jag få tag på en äkta windows installationsskiva?

Du kan bränna ISO till skiva med ex. skivverktyg.

Jag har installerat enligt min länk ovan. Windows 7. Du kan ju ta bort virtualbox efteråt. Det är bara ett sätt att gå runt hindret Apple satt upp. Ett annat är att stoppa i Superdriven under tiden du installerar Windows. Jag ville installera på den disken som sitter på Superdrivens plats.

Ursprungligen av Borttaget:

Du kan bränna ISO till skiva med ex. skivverktyg.

Detta testade jag med allra först. Att bara bränna över iso filen till skivan funkar inte. När man kör BootCamp, har partitionerat. I nästa steg ska man mata in en installationsskiva. När jag matar in skivan med iso-filen så hittar inte datorn den.

Senast redigerat 2018-07-23 13:01
Ursprungligen av suddgummi:

Jag har installerat enligt min länk ovan. Windows 7. Du kan ju ta bort virtualbox efteråt. Det är bara ett sätt att gå runt hindret Apple satt upp. Ett annat är att stoppa i Superdriven under tiden du installerar Windows. Jag ville installera på den disken som sitter på Superdrivens plats.

Sorry, men nu hänger jag inte med vad du menar

Ursprungligen av Hallberg1995:

Detta testade jag med allra först. Att bara bränna över iso filen till skivan funkar inte. När man kör BootCamp, har partitionerat. I nästa steg ska man mata in en installationsskiva. När jag matar in skivan med iso-filen så hittar inte datorn den.

Din ISO är en kopia av en skiva.

1.Starta skivverktyg.
2. Tryck på Bränn-knappen.
3. Leta upp din ISO.
4. I menyn som dyker upp ändra inget utan välj bara bränn.
5. Följ instruktioner i Bootcamp igen.

Har du gjort rätt har du inte en enda fil på skivan utan en hel del flera!

Ursprungligen av Borttaget:

Din ISO är en kopia av en skiva.

1.Starta skivverktyg.
2. Tryck på Bränn-knappen.
3. Leta upp din ISO.
4. I menyn som dyker upp ändra inget utan välj bara bränn.
5. Följ instruktioner i Bootcamp igen.

Har du gjort rätt har du inte en enda fil på skivan utan en hel del flera!

Har du fått det att fungera genom att göra såhär? Det var precis så har jag gjorde, ändå funkade det inte

Senast redigerat 2018-07-23 13:01
Ursprungligen av Hallberg1995:

Har du fått det att fungera genom att göra såhär? Det var precis så har jag gjorde, ändå funkade det inte

Svar ja.

Du kan alltid prova att bränna med Burn istället.
http://burn-osx.sourceforge.net/Pages/English...

Ok nu funkar det, tack för alla svar

Senast redigerat 2018-07-23 13:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-07 21:33

Hoppar in i tråden, efter 4 dagars bråk med windows installationen sitter jag nu här förbannad så uti helvete.

Har en 2011 mbp 15 topspeccen. Har ingen optisk enhet längre utan den har ersatts med en HDD.

Boot camp bootar bara upp i den efterblivna svarta skärmen "no bootable device"
Kan dock komma in i windows installern via att hålla in alt knappen under startup. Väljer EFI usb minnet (har modifierat min bootcamp lite lätt med att sudda i info.plist och en line i terminal men inte mer än så.. dvs jag kör via usb)

Har extrema problem med HDDn, både massa felmeddelanden om MBR och GPT, fel format osv. Har kommit runt allt detta genom en massa jävla bök i CMD under windowsinstallen.
Skiten börjar installera som vanligt, men när den är på "finalizing" så får jag upp ett meddelande om att installationen avbryts och inte kan slutföras för att helvetet inte kan starta om. Har provat att påtvinga en reboot i CMD, men det funkar inte. Jag är riktigt jävla lack just nu.

Har provat 5 olika .isos. 3 windows 7 (1 känns av, men datorn fryser så fort jag klickar på den, 2 dyker inte ens upp i boot menyn)
2 st win 8.1 .isos, båda fungerar men ger olika felmeddelanden under "finalizing"

Kör yosemite, har ingen optisk enhet.
2st hdd
1 usb-enhet inkopplad (windows disken)

Nån som har lösningen?

Har tidigare kört windows 7 på den här datorn, men då hade jag mountain lion installerat har jag för mig. Funkade problemfritt då..

@Naari, har Bootcamp stöd för att köra Windows från USB-enhet? Har du gjort det förut?

Har för mig att det inte fungerar utan en hel del jobb, se guide här; http://bleeptobleep.blogspot.se/2013/02/mac-i...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-07 21:55

Som jag skrev så har jag modifierat boot campen så att den kan bränna .iso avbilder till usb. Men verkar ta stopp där, verkar som att den letar efter en optiskt enhet vid reboot..

Har tidigare kört med optisk, aldrig via usb.

Tror jag återmonterar den optiska enheten och försöker klyva min lilla SSD disk.. Hoppas att det räcker..

Senast redigerat 2015-03-07 22:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-08 01:42

Yep, nu fungerade det. Tragiskt att det ska vara såhär. Vi lever i 2015 men apple tvingar mig använda min optiska läsare bara för att datorn kom med en.

Min 60gb ssd är för liten så får bli en ny imorn och sen börja om med allt igen.. O sälja den jag har eller dyl.. o ut med optiska läsaren direkt efter installationen. 90 talet har varit och passerat för länge sedan, bara o lämna det bakom sig..

Apple har verkligen noggrant sett till att EFI och Bootcamp-applikationen inte skall acceptera USB-installation om maskinen levererats med optisk-läsare.

1
Bevaka tråden