Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMessage historik på ny dator

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en ny Macbook Pro här om dagen och satt upp den som en ny dator, loggat in på iCloud och allt sådant och allt rullar på finfint. Men en fråga: Historiken från iMessage har tidigare alltid bara dykt upp automatiskt när jag aktiverat iMessage på ny dator eller ny användare på befintlig dator, men på denna gör det inte så. Kör senaste Yosemite. Något jag kan göra för att få över detta automatiskt eller finns det något sätt att flytta över den för hand?

Ursprungligen av hallogallo:

Fick en ny Macbook Pro här om dagen och satt upp den som en ny dator, loggat in på iCloud och allt sådant och allt rullar på finfint. Men en fråga: Historiken från iMessage har tidigare alltid bara dykt upp automatiskt när jag aktiverat iMessage på ny dator eller ny användare på befintlig dator, men på denna gör det inte så. Kör senaste Yosemite. Något jag kan göra för att få över detta automatiskt eller finns det något sätt att flytta över den för hand?

Måste man inte synka tillbaka den via iCloud?

Och vad mer innebär det än att bara logga in via iCloud? Har inget minne av att jag gjort något aktivt val att synca mer än att bara logga in för iMessage.

Ursprungligen av hallogallo:

Och vad mer innebär det än att bara logga in via iCloud? Har inget minne av att jag gjort något aktivt val att synca mer än att bara logga in för iMessage.

Jag installerade precis också om min dator och gick till 10.10. Samma problem för mig. All historik är borta. Skumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-06 17:24
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag installerade precis också om min dator och gick till 10.10. Samma problem för mig. All historik är borta. Skumt.

Jag uppgraderade till 10.10 och all historik är kvar.

"it´s a feature, not at bug" - gissar jag på.

@Gnulia Jag tror att det är viss skillnad om man bara uppgraderar eller installerar från scratch.

Ni borde få med historiken om ni återställer från Time Machine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-06 17:57
Ursprungligen av barbapappa_86:

"it´s a feature, not at bug" - gissar jag på.

@Gnulia Jag tror att det är viss skillnad om man bara uppgraderar eller installerar från scratch.

Ni borde få med historiken om ni återställer från Time Machine.

@barbapappa_86 Visst har du rätt i det, jag borde ha tänkt på det

Nej, min jobbdator jag fick för ett år sen, installerade helt ny, dök all historik upp utan problem. Nya datorn jag fick nyligen och har installerat med iCloud och allt, ingen historik. Någon buggighet verkar det vara kring detta.

Jo, det är en bugg och högst godtyckligt. En del apparater synkar Meddelande - andra inte...dom bara lagrar sina egna trådar och är autonoma. Apparaterna är alla inställda på exakt samma sätt angående allt som har med Apple att göra.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, det är en bugg och högst godtyckligt. En del apparater synkar Meddelande - andra inte...dom bara lagrar sina egna trådar och är autonoma. Apparaterna är alla inställda på exakt samma sätt angående allt som har med Apple att göra.

Sjukt irriterande. Inte hela världen förvisso, men ändå något som jag varit van fungerat utan några som helst problem. Finns det något sätt att fixa över detta manuellt för att få det att fungera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-06 18:35

Testat att logga ur/radera iCloudkontot och logga in igen?

Jag tror inte att iMessages lagras i iCloud alls, faktiskt.

Undantaget är om du backar upp din iOS-enhet i iCloud.

Om du vill ha tillbaka historiken får du återställa den från din gamla dator eller en backup på egen hand.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror inte att iMessages lagras i iCloud alls, faktiskt.

Undantaget är om du backar upp din iOS-enhet i iCloud.

Om du vill ha tillbaka historiken får du återställa den från din gamla dator eller en backup på egen hand.

Någonstans sparas historiken då det tidigare räckt för mig att logga in i iMessage för att få all historik inladdad direkt, det gäller komplett ny dator och ny installation och inte enbart för uppdateringar av OSX. Så verkar snarare röra sig om en bugg som tidigare nämnts där vissa enheter inte uppdateras med historiken men andra fungerar felfritt i den bemärkelsen.

Jag tror inte Apple har någon direkt apparat till apparat synk - det är mycket ovanligt (Cubby har en variant, men DropBox och alla andrakör med hub-principen - det är det enda som är pålitligt och inte sabbas lika mycket av brandväggar etc). Hubb-principen...alltså ett nav i hjulets mitt - en plats på tjänsteföretagets server - som sedan synkas veia ekrorna ut till alla enheter. ALLT ligger i molnet - för alltid eller begränsad period - men allt går via serverplats i molnet - inget synkas direkt från användares ena manick till användares andra manick.
Det är jusy detta som gör att NSA etc går hur långt som helst för att kunna tappa av tjänsteföretagens servrar - molnet - direkt. Att bevaka och samla in trafik som bara går från användarburk till användarbur (finns sådan trafik? torrent?) är en omöjlig uppgift även för NSA etc. Apple har dock valt en smart lösning för att skydda användares kommunikation från insyn (och sina ekonomiska intressen så klart...användare VILL detta); man krypterar t.ex. mess och krypteringen kan bara sändare/mottagare låsa upp - Apple KAN inte läsa messen även om dom skulle försöka. Om dom får behälla denna teknik i det numera stalinistiska USA eller kanske redan tvingats stänga av krypteringen (där bara kunderna har nycklarna) vet vi inte och kommer troligtvis aldrig att få veta.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror inte att iMessages lagras i iCloud alls, faktiskt.

Undantaget är om du backar upp din iOS-enhet i iCloud.

Om du vill ha tillbaka historiken får du återställa den från din gamla dator eller en backup på egen hand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-07 14:37

+1 på detta problemet.
All historik från 2008 kom in på min egna Mac när jag köpte ny förra året, men hos en kompis som precis köpt en helt ny MBPr kommer bara det nya in, inget från tidigare.

1
Bevaka tråden