Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

T-mount eller T2-mount? (objektivadapter)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-01-09 19:56

Jag undrar vad skillnaden är mellan T-mount och T2-mount.

Saken är den att jag på min arbetsplats har tillgång till några "skoj"-objektiv med universalgänga - samt adapter till Canon EF. Själv använder jag helst Nikon och vill gärna testa dessa objektiv. För detta ändamål behöver jag därför en adapter till Nikon.

Då jag kollat lite så finns adaptrar i två utföranden:
Kamerahus -> T-adapter <- objektiv med gänga
Kamerahus -> T2-adapter <- objektiv med gänga

Efter lite googling så har tror jag mig förstått att T och T2 är ungefär samma sak, men att T2, till skillnad mot T, består av två sammanfogade ringar, vilket tillåter att man kan vrida objektivet som man vill. Och det kan ju vara bra om man får för sig att vrida objektivet som man vill.

Mina frågor är då:
• Har jag fattat rätt då det gäller skillnaden mellan dessa två?
• Finns fler skillnader som kan vara bra att veta?

Andra erfarenheter från er angående detta spörsmål är också välkomna. Och för er som undrar, så är jag en sån där som gärna kör kameran i M-läge.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-09 20:11

Ja, det stämmer att de är kompatibla, och skillnaden är nog den du nämner. Jag har köpt adaptrar på ebay med både T- och T2-benämning, och båda passar fint på mitt gamla Vivitartele. Har dock inte haft behov av att vrida på objektivet, så den funktionen har jag inte testat.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-03-06 13:33

Tack för svar.

1
Bevaka tråden