Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte in på jobbets server med Macbook Air via Hamachi

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
På jobbet har vi PC och servern antar jag är väl anpassad till det. Lösningen för oss som ibland jobbar hemma är att koppla upp oss via Hamachi. Det har funkat ok men inte smärtfritt med min gamla Dell med Vista. Mest beroende på att jag varken hemma eller på jobbet har världenssnabbaste bredband. Men det har ändå funkat.
Skaffade en MacBook Air ganska nyss och nu funkar det nästan aldrig. Ofta kan jag inte logga in och när jag kan det så kan det stå och tugga i evigheter innan man kommer in i rätt mapp och öppnat rätt dokument. Kan inte bara ta med det jag behöver hem till min dator eftersom jag är inblandad i alla projekt företaget jobbar med plus en massa annat. Måste kunna komma åt hela servern när jag behöver.
Vad göra? Inställningar på datorn? Inställningar på servern? Eller vad?

Desperat!

Ursprungligen av iristhevirus:

...På jobbet har vi PC och servern antar jag är väl anpassad till det...

Jag tror att det behövs lite mer information om servern än det där, för att kunna ge några tips om inställningar på servern.

Lite "basinformation" om din dator kan nog också vara bra, t.ex.:
Vilken version av OS X har du?
Vilken version av LogMeIn Hamachi har du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det behövs lite mer information om servern än det där, för att kunna ge några tips om inställningar på servern.

Lite "basinformation" om din dator kan nog också vara bra, t.ex.:
Vilken version av OS X har du?
Vilken version av LogMeIn Hamachi har du?

Ska kolla med vår it-ansvarig. Har ingen aning faktiskt. Vad behöver du veta mer om servern?
Jag har Yosemite 10.10.2 och Hamachin 2.1.0.610

Ursprungligen av iristhevirus:

...Vad behöver du veta mer om servern?...

Jag har egentligen ingen aning om vad som behövs. Men vilken Windows-version den har kan väl vara en bra början.

Tyvärr kan jag nog inte bidra med några konkreta tips på serverinställningar, utan jag ville bara få bollen i rullning här, för jag är ganska säker på att ingen kan komma med några tips utifrån den första informationen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-06 11:26

Teanviewer är en annan lösning som borde fungera för dej, eller Citrix.
Jag trodde Hamachi var dött när LogMeIn tog över....
Jag har ersatt mina LogMeIn med Teamviewer och är rätt nöjd. Teamviewer stöder rätt många plattformar inkl iOS.

Ursprungligen av kenjon:

Teanviewer är en annan lösning som borde fungera för dej, eller Citrix.
Jag trodde Hamachi var dött när LogMeIn tog över....
Jag har ersatt mina LogMeIn med Teamviewer och är rätt nöjd. Teamviewer stöder rätt många plattformar inkl iOS.

Eh..ok? Vad? Hur?
Annars funkar Hamachin fint det är bara när jag ska in på servern som det är stopp...

inte för att vara den som är den, men.... är det inte bättre att fråga detta på jobbet? Sen har vi hela säkerhetsaspekten. Är det din privata Mac? Får/bör/ska du ens koppla in den i företagets nätverk, och nå servern?

Ursprungligen av erro67:

inte för att vara den som är den, men.... är det inte bättre att fråga detta på jobbet? Sen har vi hela säkerhetsaspekten. Är det din privata Mac? Får/bör/ska du ens koppla in den i företagets nätverk, och nå servern?

Hej!
Saken är den att vår it-ansvarig inte vet vad problemet är. Kan inte mac. Så därför testar jag här. Jag behöver jobba hemma ganska ofta.
Ja, jag får ha min privata dator. Men tack för omtanken.

Släng Hamachi och installera Teamviewer. Så är du igång på uno minuto!

Ursprungligen av _empty:

Släng Hamachi och installera Teamviewer. Så är du igång på uno minuto!

Ok. Men sen då. Hur gör man liksom? Måste väl installeras på serverdatorn åxo antar jag?

Japp. Det måste installeras på serverdatorn, om du får göra det..

Ursprungligen av iristhevirus:

Ok. Men sen då. Hur gör man liksom? Måste väl installeras på serverdatorn åxo antar jag?

Ursprungligen av _empty:

Japp. Det måste installeras på serverdatorn, om du får göra det..

Jag har liksom inte tillgång till den, sitter hemma. Så det kan jag inte. Men men har mejlat admin om det iaf. Grejen är att jag hellre använder Hamachi som alla andra eftersom vi kommunicerar rätt friskt i övrigt genom den. Teamwiever ser jävligt nice ut annars måste jag erkänna.

Jag minns när man använde Hamachi för att spela LAN på distans, funkade fint att spela men att pinga/bläddra på andras enheter var riktigt uselt, tydligen har dom nog inte uppdaterat sen dess.. Säg till admin dags lämna 2005!

Ursprungligen av _empty:

Jag minns när man använde Hamachi för att spela LAN på distans, funkade fint att spela men att pinga/bläddra på andras enheter var riktigt uselt, tydligen har dom nog inte uppdaterat sen dess.. Säg till admin dags lämna 2005!


Tror att macversionen är mycket bättre än den har varit dock men kanske inte helt perfekt. På pc funkar det utmärkt iaf. Vår it-admin är jävligt bra men har alldeles för lite tid. Jobbar eg någonannanstans nu men vi gillar´n och vill inte riktigt släppa taget.... Så han får gå här som katten ungefär

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-06 16:40

Under cons på Hamachi - May be slow at times.

Som dom andra säger är TeamV. riktigt bra skit.
Men är det skärmdelning eller bara filerna du har har behov av att nå?

Borde du inte kunna få ett helt vanligt VPN-konto på servern och sen bara ansluta till nätverksresurserna på det hållet?

1
Bevaka tråden