Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra gamla VHS-band till Mac och valfritt format

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte till slut en begagnad VHS med tre RCA ut, Gul (bild) Röd & Vit (ljud)
Har på min vind cirka tiotusen miljarder timmar VHS som jag vill överföra till macen och fåna mig med att lägga upp klipp på kompisars Facebook samt bränna på DVD. Kvalité är inte viktigt. Bara jag kan rippa det så är jag nöjd.
Har kollat på nätet men jag vet inte vilket man ska köpa. Finns massor med Video-hittepå. Vill att det ska vara enkelt. Inget gammalt scart men med bild och ljud-ingångar.
Max 1500:- kan jag tänka mig att lägga.
Vad ska man ha isf? Gärna med medföljande program. Har dock Final Cut Pro X redan. Funkar iMovie?

Hehe! Tack!
Det gjorde det inte lättare...
Ingen som har en kommentar typ.. "-Köp det här och håll tyst?"

Just idag har GP en artikel om detta ämne på sista sidan i papperstidningen. (Finns inte på webben ännu förutom prenumeranttjänsten eGP).

Citat:

[...] Vooni Video grabber är en apparat som spelar upp video från vilken videospelare som helst och samtidigt sparar den på minneskort. När du väl har den på minnes­kort är det enkelt att föra över till datorn och bränna på dvd-skiva eller lägga i molnet eller på en hårddisk. [...]
[...] Vooni Video grabber säljs av Coolstuff.se för 995 kronor.

Kan ju vara värt att kika vidare på. Har inte alls satt mig in de tekniska specarna ännu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-06 18:19

Bra val. Jag har deras föregångare.

Klart kvalitet är viktigt!

Men det beror ju på hur väl förvarade dina band är. Kom ihåg att du antagligen kan justera färgerna i mjukvaran som kommer med, vilket påverkar hur den inkommande signalen omvandlas till digital video. Sånt man kunde pilla med den analoga tiden.

iMovie räcker bra till att klippa, lägga in text, effekter och övergångar.

Ursprungligen av kenjon:

Bra val. Jag har deras föregångare.

Bra! Då behöver man inte oroa sig att man köpt nåt skräp!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Klart kvalitet är viktigt!

Men det beror ju på hur väl förvarade dina band är. Kom ihåg att du antagligen kan justera färgerna i mjukvaran som kommer med, vilket påverkar hur den inkommande signalen omvandlas till digital video. Sånt man kunde pilla med den analoga tiden.

iMovie räcker bra till att klippa, lägga in text, effekter och övergångar.

Jo det är klart att det bör vara bra kvalité. Hur dåligt som helst får det ju inte vara.
Jag har dessutom Final Cut Pro om jag vill peta i det. Samt Logic Pro X så jag kan importera filerna där för att fixa till ljudet om det behövs.
Det ska bli kul att kolla på det här. En del är bortåt 30 år gammalt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-03-07 18:14

Det finns en produkt som en amerikansk kompis tycker är helt fantastisk:
VidBox for Mac
Billigare än Elgato men det tillkommer säkert frakt och ev. moms, lite tull vetja..

1
Bevaka tråden