Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andra startskivan kommer inte upp | Leopard | PPC

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-03-04 16:01

Ja det är hårda ord, men nu har jag kört Leopard på tre olika datorer. Min G4 PB kraschade totalt och det har varit en lång resa till att i stället installera Tiger 10.4.11 på den.
Nu har jag också en PPCG5 som jag kör Leopard på. Det går bra så länge jag endast kollar på Youtube på den. Safari har jag bytt ut och kör nu TP i stället.
MEN så fort jag kollar något annat på nätet, ex. vis Facebook så blir det strul.
Datorn kraschar. Kollar jag med startskivan så är det massor av behörigheter som är fel och som måste rättas till. Hur kan Apple göra ett så opålitligt program? Dessutom har de ju inte någon originalskiva att sälja. De lurade på mig en Snöleopard, som inte gick att installera.

Datorn (G5) har ju två diskar. Den ena är på160 GB och den andra 400 GB och nu tänkte jag i stället installera 10.4.11 på den som är 400 GB så att jag kan välja vilken disk jag skall starta på.
För att göra det enkelt så drog jag över rubbet som jag installerat på PB G4 dvs 10.4.11
Körde över det via Firewire.
Men när jag startar G5an så får jag bara upp en skiva, dvs den som Leopard ligger på. Varför dyker inte båda skivorna upp? Jag håller ju ner alternativ vid uppstart.

Senast redigerat 2015-03-04 17:25
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-04 17:20

Du kan inte bara dra över systemfiler, det finns många osynliga filer som behövs. Dessutom måste OSX göra en disk bootbar för att kunna startas på. Därför finns det installationsprogram.

Ursprungligen av torin:

...Hur kan Apple göra ett så opålitligt program?...

1. Leopard är ett operativsystem, inte ett program.

2. Leopard är inte mer opålitligt än andra operativsystem.

3. Att det är opålitligt i just den datorn är nog ärligt talat mest beroende på saker som du har gjort. T.ex om man tror att man kan kopiera ett operativsystem genom att bara dra filer till en annan disk, så finns det kanske andra saker som man också gör lite tokigt. Kanske kan det också finnas något hårdvaruproblem som inverkar - men jag tror att det mest handlar om handhavande.

Och till slut, ett konkret tips också:
Använd ett kloningsprogram, t.ex Carbon Copy Cloner, för att kopiera systemet från Powerbooken till Powermacen.

Senast redigerat 2015-03-04 19:41
1
Bevaka tråden