Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa MBP nu eller vänta?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har bestämt mig för att ta steget till Mac och har siktat in mig på en 13" MBP retina med 16gig minne.
Så långt allt gott. MEN, nu har jag sett nånstans att nya modeller är på gång.

Finns det nån som har koll på när nya modellerna kan förväntas dyka upp? Hade känts surt om man lägger 18 papp på en dator och den nya modellen dyker upp veckan efter. Blir tokig! Hur hade ni gjort? Hur ska jag tänka?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-02 21:40

Jag hade köpt.

Men, kika här innan du bestämmer dig:
http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacB...

  • Medlem
  • 2015-02-02 23:17
Ursprungligen av Zilversurfer:

Har bestämt mig för att ta steget till Mac och har siktat in mig på en 13" MBP retina med 16gig minne.
Så långt allt gott. MEN, nu har jag sett nånstans att nya modeller är på gång.

Finns det nån som har koll på när nya modellerna kan förväntas dyka upp? Hade känts surt om man lägger 18 papp på en dator och den nya modellen dyker upp veckan efter. Blir tokig! Hur hade ni gjort? Hur ska jag tänka?

Man vill ju få full valuta för pengarna när man handlar, att man får det bästa och senaste, så jag hade väntat.

Ursprungligen av Zilversurfer:

Har bestämt mig för att ta steget till Mac och har siktat in mig på en 13" MBP retina med 16gig minne.
Så långt allt gott. MEN, nu har jag sett nånstans att nya modeller är på gång.

Finns det nån som har koll på när nya modellerna kan förväntas dyka upp? Hade känts surt om man lägger 18 papp på en dator och den nya modellen dyker upp veckan efter. Blir tokig! Hur hade ni gjort? Hur ska jag tänka?

Om du prompt ska ha Macbook Pro kan du nog köpa med gott samvete. Däremot kommer nog Macbook Air att uppgraderas rätt ordentligt vid nästa apple event det är iaf vad ryktesfloran förtäljer.

  • Medlem
  • 2015-02-03 00:22
Ursprungligen av JoelBurman:

Om du prompt ska ha Macbook Pro kan du nog köpa med gott samvete. Däremot kommer nog Macbook Air att uppgraderas rätt ordentligt vid nästa apple event det är iaf vad ryktesfloran förtäljer.

Inte bara MacBook Air utan även Pro om man ska tro det man läser så att avvakta är det klokaste valet.

Citat:

While the Retina MacBook Pro received a minor update on July 29, delivering 200 MHz faster Haswell processors and increased RAM on low-end stock models, a more substantial update is expected in 2015, when Intel's long-delayed Broadwell processors become available.

Ursprungligen av JoelBurman:

Om du prompt ska ha Macbook Pro kan du nog köpa med gott samvete. Däremot kommer nog Macbook Air att uppgraderas rätt ordentligt vid nästa apple event det är iaf vad ryktesfloran förtäljer.

Både MBA och MBP lär få rejäla uppgraderingar inom rätt snar framtid (med Broadwell).

Ursprungligen av keptang:

Både MBA och MBP lär få rejäla uppgraderingar inom rätt snar framtid (med Broadwell).

Ja det är väl det som jag lyckats luska fram också. Frågan är bara vad som är en "rätt snar framtid"?

Brukar inte det vara stora släpp i juni? Vet inte om jag kan vänta så länge.

Jag skulle helt klart vänta. Men om du har bråttom, köp en begagnad och sälj den om du känner att den nyare känns spännande då lär du inte förlora mycket.

Datorer blir alltid bättre och så fort som man har bestämt sig så blir de föråldrade. Min personliga uppfattning är att med den livslängd som jag upplever att Apples laptops har - så spelar det inte så stor roll om man missar en uppgraderingssväng eller inte. Datorn håller bra och fungerar.

Så frågan borde kanske istället vara: Måste du ha en nu eller kan du vänta? Du ska ju räkna in den tid som du använder den också i väntan på nästa modell.

Ursprungligen av iMax:

Man vill ju få full valuta för pengarna när man handlar, att man får det bästa och senaste, så jag hade väntat.

Du får väl alltid det bästa och senaste när du handlar nu - det är först i framtiden som det finns något bättre och nyare ("senaste")...

Det är väl ett vår event och ett på hösten. Jag tippar att 12 tums air (den som ryktas med en USB-C port eller vad det heter) visas upp. Medan en ev. ny MBP kommer på ett höst event. Med tanke på hur försenat Broadwell är så tror jag inte att det kommer vara med i en ny MBP. Om jag tolkar ryktesavdelningarna på Macrumors rätt så finns det en rätt stor chans att Apple hoppar över Broadwell i väntan på deras nästa moderkort typ som väl heter Silverlake eller nått sånt.

Jag själv väntar på en rejäl uppgradering på nästa 13'3 tums pro modell men min 2011 non retina är fortfarande mer än tillräcklig med uppgraderat RAM och SSD disk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-03 13:58
Ursprungligen av JoelBurman:

Det är väl ett vår event och ett på hösten. Jag tippar att 12 tums air (den som ryktas med en USB-C port eller vad det heter) visas upp. Medan en ev. ny MBP kommer på ett höst event. Med tanke på hur försenat Broadwell är så tror jag inte att det kommer vara med i en ny MBP. Om jag tolkar ryktesavdelningarna på Macrumors rätt så finns det en rätt stor chans att Apple hoppar över Broadwell i väntan på deras nästa moderkort typ som väl heter Silverlake eller nått sånt.

Skylake heter den.
Jag tror samma sak, intel verkar ju skippa prestandamodeller av broadwell och skylake ska komma till sommaren så verkar rimligt att Apple väntar.
Skillnaden broadwell och haswell är inte jättestor heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-02 22:28

Jag undrar precis samma sak.
Nu är vi i början av mars - när väntas nya MBP släppas?

Ursprungligen av quadpod:

Jag undrar precis samma sak.
Nu är vi i början av mars - när väntas nya MBP släppas?

Tråkigt nog är det bara Apple som vet. Denna som tidigare har postas visar status rätt bra baserat på tidigare släpp:
http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacB...

Apples event Spring Forward går ju av stapeln om en vecka (streamas live 9 mars kl 18:00) så jag hade väntat med att köpa.

Ja detta event är såpass nära att det är dumt att köpa nått innan dess. Är dock säker på att det kommer vara små förändringar på Macbook Pro. Är däremot rätt säler på att den nya Macbook Air släpps.

Rent konkret, vilken skillnad i vardagen tror du det blir mellan de två alternativen? Finns det något de nya modellerna tillåter dig göra som de nuvarande inte gör?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Rent konkret, vilken skillnad i vardagen tror du det blir mellan de två alternativen? Finns det något de nya modellerna tillåter dig göra som de nuvarande inte gör?

Bakåtsträvare.

Det kommer bli effektivare CPU/GPU så om man använder datorn för video-/fotoredigering eller andra krävande uppgifter, eller spel, så kommer det märkas av, markant. Betalar man bara betalar räkningar och surfar på webben så köper man sig nog inte en MacBook Pro.

Ursprungligen av Buddas:

Bakåtsträvare.

Det kommer bli effektivare CPU/GPU så om man använder datorn för video-/fotoredigering eller andra krävande uppgifter, eller spel, så kommer det märkas av, markant. Betalar man bara betalar räkningar och surfar på webben så köper man sig nog inte en MacBook Pro.

Jag ställer frågan just eftersom jag arbetat med grafik i halva mitt liv och sett bokstavligt talat tusentals macar. I regel är de praktiska prestandaskillnaderna mellan generationer så pass små att den genomsnittlige grafikanvändaren inte märker av det. Produktivitetsökningen är i regel ännu mindre. När det gäller Fotoredigering så är produktivitetsökningen nära noll, medan det för video och kanske i viss mån ljud kan bidra på marginalen.

Självklart vill man ju ändå ha bästa valuta för pengarna, men det kan ändå vara bra att komma ihåg hur pass liten skillnad det är, så man inte lurar sig själv

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag ställer frågan just eftersom jag arbetat med grafik i halva mitt liv och sett bokstavligt talat tusentals macar. I regel är de praktiska prestandaskillnaderna mellan generationer så pass små att den genomsnittlige grafikanvändaren inte märker av det. Produktivitetsökningen är i regel ännu mindre. När det gäller Fotoredigering så är produktivitetsökningen nära noll, medan det för video och kanske i viss mån ljud kan bidra på marginalen.

Självklart vill man ju ändå ha bästa valuta för pengarna, men det kan ändå vara bra att komma ihåg hur pass liten skillnad det är, så man inte lurar sig själv

Om vi bara tar den tid det tar att spara en 4K-film som jag filmat via min kamera så "tjänar" jag 11.4 dagar per år. Lägger man där till tiden jag sparar vid redigering då allt från att hämta in filen till att lägga på effekter går snabbare så blir det fler dagar man "tjänar" och som man kan lägga på annat. Jag ser inte detta som "små prestandaskillnader".

Ursprungligen av Buddas:

Om vi bara tar den tid det tar att spara en 4K-film som jag filmat via min kamera så "tjänar" jag 11.4 dagar per år. Lägger man där till tiden jag sparar vid redigering då allt från att hämta in filen till att lägga på effekter går snabbare så blir det fler dagar man "tjänar" och som man kan lägga på annat. Jag ser inte detta som "små prestandaskillnader".

Var får du dessa siffror ifrån? Det där är ju rena fantasier. Visst förkortas renderigstider, men det är ju inget man sitter och rullar tummarna medan det sker, dessutom är såna där osthyvelsprinciper vanskliga, för det är inte så att du kan sammanföra alla de tillfällen då du kanske tjänar en halv sekund och sedan realisera det som en samlad tidsvinst. Därmed inte sagt att det är bortkastat men den faktiska produktivitetsökningen är bara bråkdelar av de prestandaökningar benchmarkssiffror indikerar.

Så, därför är jag väldigt nyfiken på hur du kommer fram till såna siffror?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Var får du dessa siffror ifrån? Det där är ju rena fantasier. Visst förkortas renderigstider, men det är ju inget man sitter och rullar tummarna medan det sker, dessutom är såna där osthyvelsprinciper vanskliga, för det är inte så att du kan sammanföra alla de tillfällen då du kanske tjänar en halv sekund och sedan realisera det som en samlad tidsvinst. Därmed inte sagt att det är bortkastat men den faktiska produktivitetsökningen är bara bråkdelar av de prestandaökningar benchmarkssiffror indikerar.

Så, därför är jag väldigt nyfiken på hur du kommer fram till såna siffror?

Varför är du nyfiken? Det är ju enligt dig fantasier. Inte mitt fel att du inte kan vara lika produktiv som jag och spara tid, eller hur?

Ursprungligen av Buddas:

Varför är du nyfiken? Det är ju enligt dig fantasier. Inte mitt fel att du inte kan vara lika produktiv som jag och spara tid, eller hur?

Vi kan väl låtsas som om det är så men min fråga kvarstår, hur kommer du fram till en sån tidsbesparing?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vi kan väl låtsas som om det är så men min fråga kvarstår, hur kommer du fram till en sån tidsbesparing?

Fantasier, vi kan låtsas? Tänker inte sitta och diskutera med någon som förringar det man säger.

Senast redigerat 2015-03-04 08:40
Ursprungligen av Buddas:

Fantasier, vi kan låtsas? Tänker inte sitta och diskutera med någon som förringar det man säger.

Få se nu, jag ställer TS en öppen fråga, du får då av någon anledning för dig att inleda en konversation med mig, med att kalla mig bakåtsträvare, antyder att jag bara surfar och betalar räkningar och beter dig som om jag vore mindre vetande, sen fortsätter du med att dra in lite hittepåsiffror, fortsätter med att säga att jag är oförmögen att dra nytta av ökad effektivitet.

Senast redigerat 2015-03-04 08:40
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-03-03 19:21
Ursprungligen av Buddas:

Om vi bara tar den tid det tar att spara en 4K-film som jag filmat via min kamera så "tjänar" jag 11.4 dagar per år. Lägger man där till tiden jag sparar vid redigering då allt från att hämta in filen till att lägga på effekter går snabbare så blir det fler dagar man "tjänar" och som man kan lägga på annat. Jag ser inte detta som "små prestandaskillnader".

Om det ens finns någon verklighet i den siffran gissar jag att du jämför mellan mellan två modeller där usb3 eller nytt thunderbolt interface kom (du skriver ju spara film). Eller kanske SSD istället för hårddisk.

Någon nämnvärd skillnad i CPU/GPU prestanda mellan generationerna var länge sen det var, framför allt för CPU'n, GPUerna rör sig lite framåt iaf.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Få se nu, jag ställer TS en öppen fråga, du får då av någon anledning för dig att inleda en konversation med mig, med att kalla mig bakåtsträvare, antyder att jag bara surfar och betalar räkningar och beter dig som om jag vore mindre vetande, sen fortsätter du med att dra in lite hittepåsiffror, fortsätter med att säga att jag är oförmögen att dra nytta av ökad effektivitet, och sen när jag ber dig förklara var dina siffror kommer ifrån så ska jJAG skärpa mig?

1. Du ställde inte frågan till TS eftersom du inte citerade honom. Du ställde den rakt ut i tråden. Även om du hade ställt den till honom hade jag svarat för detta är ett diskussionsforum där man diskuterar och du avgör inte vem som svarar eller inte.
2. Skrev bakåtsträvare som en liten trevlig pik med en smiley bakom ( ) eftersom du verkar vilja få TS att köpa datorn nu. Köper man äldre teknik när ny är runt hörnet är man enligt mig en sådan.
3. Jag antydde inte att du bara surfar eller betalar räkningar. Det jag skrev var att man nog inte köper en MacBook Pro om man bara använder den till det. Läs om, läs rätt.
4. Vem är du att säga att mina faktiska siffror som jag räknat ut är fantasisiffror.

Senast redigerat 2015-03-04 08:41

Lite väl mycket OT nu och otrevliga inlägg, tillbaks till topic och läs igenom våra trivselregler en extra gång.

Ett par inlägg redigerade.

Tack.

Hoppas du köpte en MBP innan de höjde priserna till 14490/22490 igår kväll!!!!!!! Sjuka priser. Var riktigt nära att sälja min igår kväll för 8k och köpa en Macbook. Tur att jag inte gjorde det. Tycker priserna har legat på en rimlig nivå gällande Mac nu ända sedan de sänkte MBP från 13490 för första generationen retinor till 11990. Nu börjar det spår ut igen. Synd. Förstår att detta har med dollarna att göra. Undra hur det kommer påverka Samsung Asus och Dells priser. Skulle kunna tänka mig en tunn Core M modell för runt 10k.

För att återkoppla till trådstartaren så måste jag säga att jag blev överraskad att det blev en broadwell uppdatering på 13 tummaren. Jag skulle rekommendera ett köp av denna som någons första mac. Visst Skylake är på gång men realistiskt sett så släpps den tidigast om ett år. För oss som redan har macs och inte prompt behöver uppdatera så kan man ju vänta medan den här är väldigt bra som förstamodell med TB2, längre batteritid, snabbare processor/grafik etc. Det enda som egentligen saknas i framtidssäkringsväg är ju USBC kontakterna vilket lär komma till Skylake versionen då de nog också designar om alu chassit.

Edit: Sen suger prishöjningen pga. dollarkursen men shit happens.

Bevaka tråden