Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa Windows Vista USB install dongel

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Är hemma hos mina föräldrar som i nuläget kör en otroligt seg Acer laptop som huvudmaskin hemma. Operation övertalning till macbook har börjat men är osäker om jag kommer hinna lyckas innan jag åker härifrån. Iaf så är b-planen att stoppa in en SSD disk för att snabba upp den väsentligt. Problemet är ju att farsan inte fått med någon installationsskiva eller ens ett papper med aktiverings nyckel till windows.

Så hur går jag tillväga för att skapa en USB dongel med windows vista och hur får jag fram aktiveringsnyckeln ifrån den befintliga installationen? Vet att det är ett macforum men hoppas på att nån haft liknande funderingar och lyckats lösa det. Hade windows 7 fortfarande funnits i större omsträckning hade jag såklart köpt en sånn licens.

Update: Hittade själva aktiveringsnyckeln på en etikett på undersidan av härken.

Förmodligen ligger det en recovery-partition på HDD som man installerar om från.

Acer använde sig förr av Acer e-recovery.
Om denna inte finns så är det förmodligen F8 vid POST/Boot för att nå Windows avancerad startalternativ där man kan välja "reparera dator" och vidare till ominstallation.

IllerG: Fast det hjälper ju inte mig eftersom jag vill byta HDD till en sprillans ny SSD. Vad jag kunnat googla mig till behöver jag hitta en vista .iso fil där jag knappar in min aktiverings key. Hittade Windows 7 licenser för 950 spänn på webbhallen men känns förjävligt att inte kunna ominstallera ett redan köpt OS. Microsoft är mil efter Apple när det gäller sånt här. Har hittat ett ställe som säljer rekonderade MacBooks (ej pro) som skulle duga gott åt päronen så lutar att det blir det istället efter att dom fått provköra min macbook pro för att bekanta sig med OSX och tangentbordet.

Ursprungligen av JoelBurman:

Hej,
Är hemma hos mina föräldrar som i nuläget kör en otroligt seg Acer laptop som huvudmaskin hemma. Operation övertalning till macbook har börjat men är osäker om jag kommer hinna lyckas innan jag åker härifrån. Iaf så är b-planen att stoppa in en SSD disk för att snabba upp den väsentligt. Problemet är ju att farsan inte fått med någon installationsskiva eller ens ett papper med aktiverings nyckel till windows.

Så hur går jag tillväga för att skapa en USB dongel med windows vista och hur får jag fram aktiveringsnyckeln ifrån den befintliga installationen? Vet att det är ett macforum men hoppas på att nån haft liknande funderingar och lyckats lösa det. Hade windows 7 fortfarande funnits i större omsträckning hade jag såklart köpt en sånn licens.

Update: Hittade själva aktiveringsnyckeln på en etikett på undersidan av härken.

Jag installerade Win 7 för några veckor sedan under samma förutsättning. Jag hittade ett program på nätet som läste ut min CD-key från windows och "hittade" en install ISO på internet. Versionen du hittar måste vara på pricken den du har idag. Det sitter ingen sticker på undersidan datorn med CD-key? Under någon lucka? ISO-filen går enkelt att göra boot-bar med Windows 7 "Something" USB "Something".

Ursprungligen av Mactastic:

Jag installerade Win 7 för några veckor sedan under samma förutsättning. Jag hittade ett program på nätet som läste ut min CD-key från windows och "hittade" en install ISO på internet. Versionen du hittar måste vara på pricken den du har idag. Det sitter ingen sticker på undersidan datorn med CD-key? Under någon lucka? ISO-filen går enkelt att göra boot-bar med Windows 7 "Something" USB "Something".

Jo jag har hittat verifikationsnyckeln på undersidan av datorn. Men förstår jag dig rätt att du kunde använda en Vista key till en windows 7 iso? Eller var din key till windows 7? Är inte så sugen på att ominstallera vista på en så gammal och trög dator som de har. En SSD kommer hjälpa men hela lap-topen är en riktig koloss.

Klona disk till ssd.

Nej, Vista-nyckel fungerar ej till Windows 7.

Ursprungligen av JoelBurman:

Jo jag har hittat verifikationsnyckeln på undersidan av datorn. Men förstår jag dig rätt att du kunde använda en Vista key till en windows 7 iso? Eller var din key till windows 7? Är inte så sugen på att ominstallera vista på en så gammal och trög dator som de har. En SSD kommer hjälpa men hela lap-topen är en riktig koloss.

Jag använde ett program från Acronis för många år sedan när jag bytte disk i min PC laptop. Jag vill minnas att jag skapade en image av den interna disken på en USB disk, bytte disk i laptopen och återskapade imagen på den nya disken.

Jag tror att programmet hette True Image även på den tiden och det fungerade alldeles utmärkt. Här är en länk till dagens version: http://www.acronis.com/en-us/personal/pc-backup/

Ett tips är att rensa så mycket man kan på den gamla disken så att man inte behöver så stor image. Ju mindre image desto kortare tid...

Ursprungligen av HåkanE:

Jag använde ett program från Acronis för många år sedan när jag bytte disk i min PC laptop. Jag vill minnas att jag skapade en image av den interna disken på en USB disk, bytte disk i laptopen och återskapade imagen på den nya disken.

Jag tror att programmet hette True Image även på den tiden och det fungerade alldeles utmärkt. Här är en länk till dagens version: http://www.acronis.com/en-us/personal/pc-backup/

Ett tips är att rensa så mycket man kan på den gamla disken så att man inte behöver så stor image. Ju mindre image desto kortare tid...

Fick med en testversion av Acronis online back-up till min Crucial SSD disk men det var ett sjukt segt sätt att back-upa så jag kastade det i papperskorgen. Iaf så hade inte detta hjälpt fullt ut. Jag skulle vilja göra en clean vista installation på den nya SSD:n.

Ursprungligen av JoelBurman:

Fick med en testversion av Acronis online back-up till min Crucial SSD disk men det var ett sjukt segt sätt att back-upa så jag kastade det i papperskorgen. Iaf så hade inte detta hjälpt fullt ut. Jag skulle vilja göra en clean vista installation på den nya SSD:n.

Om du skapar bortbar USB-sticka så är det ett underbart verktyg för PC när du skall klona diskar eller partitioner (Acronis TrueImage som man får med Crucial SSD).

Senast redigerat 2015-02-28 11:54
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2015-02-28 11:26

Ladda hem och installera Windows 10 Technical Preview?
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/pr...

Gratis och fungerar förmodligen bättre än Vista. Jag har kört det ett bra tag utan att ha några större problem. Det enda jag märkt är att Bank-ID inte fungerar (med sladd+dosa). Inte så konstigt då bankerna inte stödjer Windows 10 ännu... Det fungerar dock bra att logga in med mobilt Bank-ID såklart om man har det.

Den "färdiga" versionen av Windows 10 kommer även den att släppas gratis när det är dags... så förmodligen ingen begränsning i att det kommer att sluta fungera efter en viss tid heller.

Ursprungligen av axed:

Ladda hem och installera Windows 10 Technical Preview?
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/pr...

Gratis och fungerar förmodligen bättre än Vista. Jag har kört det ett bra tag utan att ha några större problem. Det enda jag märkt är att Bank-ID inte fungerar (med sladd+dosa). Inte så konstigt då bankerna inte stödjer Windows 10 ännu... Det fungerar dock bra att logga in med mobilt Bank-ID såklart om man har det.

Den "färdiga" versionen av Windows 10 kommer även den att släppas gratis när det är dags... så förmodligen ingen begränsning i att det kommer att sluta fungera efter en viss tid heller.

Tveksamt om det skulle flyta på på denna gammel acer även om jag switchar till SSD. Bank id behövs också tyvärr.

Ursprungligen av axed:

Den "färdiga" versionen av Windows 10 kommer även den att släppas gratis när det är dags... så förmodligen ingen begränsning i att det kommer att sluta fungera efter en viss tid heller.

Gratis för Windows 7 & 8-användare.

@JoelBurman, Windows 7/8/10 lär flyta på betydligt bättre (oavsett vilket man väljer) än Vista på den datorn.

Ursprungligen av keptang:

@JoelBurman, Windows 7/8/10 lär flyta på betydligt bättre (oavsett vilket man väljer) än Vista på den datorn.

Precis. Vista var inte direkt känd för att vara särskilt snabb och effektiv. Windows 7, 8 och 10 har alla krävt mindre resurser än sin föregångare.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2015-03-01 11:38

Näst efter NT är Vista världens mest spridda virus.
Kör win 7 eller 10 så lär datorn må mkt bättre

Hej @JoelBurman: Varför just Vista? Är det för att du har en nyckel hemma?

Vista är bla det sämsta OS't man/du kan installera.

Vad gör dina föräldrar med burken? Har du funderat något på att installera tex Ubuntu? Gratis och gott och räcker ganska långt. Dessutom rätt bra på äldre datorer.

Du har fått bra tips här ovan, men du fick även ett nu som inte kostar dig ngt alls.

Ursprungligen av Emanuel L:

Hej @JoelBurman: Varför just Vista? Är det för att du har en nyckel hemma?

Vista är bla det sämsta OS't man/du kan installera.

Vad gör dina föräldrar med burken? Har du funderat något på att installera tex Ubuntu? Gratis och gott och räcker ganska långt. Dessutom rätt bra på äldre datorer.

Du har fått bra tips här ovan, men du fick även ett nu som inte kostar dig ngt alls.

BankID är ingen dans på rosor med Linux.
Något som kommer läggas ner också.

Visst mobilt bankID kan man använda istället men det är inte alla som sitter med smarta telefoner.

Men visst möjlig lösning är det och bättre att ta upp än att låta stå i skymundan.

@illerG: Vart står det vilken bank hans föräldrar använder och vilken typ av inloggning dom kör med? Jag måste vara blind för jag ser inte det.

Du föreslår att hans föräldrar ska få Vista istället och all skit det för mig sig istället för att köra tex Ubuntu som är säkrare?

Då skulle jag hellre punga ut 2-3000kr för att köpa vilken billig laptop som helt på nätet eller i butik för att köra Win8 (som det oftast medföljer) än att installera Vista på en gammal burk och göra bankärenden.

Ursprungligen av Emanuel L:

@illerG: Vart står det vilken bank hans föräldrar använder och vilken typ av inloggning dom kör med? Jag måste vara blind för jag ser inte det.

Du föreslår att hans föräldrar ska få Vista istället och all skit det för mig sig istället för att köra tex Ubuntu som är säkrare?

Då skulle jag hellre punga ut 2-3000kr för att köpa vilken billig laptop som helt på nätet eller i butik för att köra Win8 (som det oftast medföljer) än att installera Vista på en gammal burk och göra bankärenden.

Inlägg 11.

Säger inte att Vista är bra. Men man kanske inte vill lägga mer pengar än nödvändigt.
Inte heller förändra något för gamla människor som är vana vid en sak.

Ursprungligen av Borttaget:

Inlägg 11.

Säger inte att Vista är bra. Men man kanske inte vill lägga mer pengar än nödvändigt.
Inte heller förändra något för gamla människor som är vana vid en sak.

Okej, Tack. Han får kolla om föräldrarnas bank stödjer Mobil BankID.

Aja, han/dom får köra vad dom vill. Tipsar bara.

Senast redigerat 2018-07-23 13:08

Tack för alla råd. Har bett farsan köra bankärendena via swedbanks app på deras iPad hädanefter. Vad gäller Acern så ville jag installera en SSD och göra en clean install med Vista. Tycker det är onödigt att lägga pengar på både SSD och en ny windowslicens. Ubuntu eller andra operativsystem som är mer obskyra funkar nog inte för mina föräldrar tyvärr.

Har nu instruerat dem i hur man använder OSX på min macbook pro och vi har kommit överens om att när det släpps en ny retina dator som jag väntar på så får de ta över min macbook pro (2011). Den kommer räcka mer än väl till dem med tanke på att ramminne och ssd är utbytbara. De använder sin laptop mestadels för surf och bankärenden. Så Acern får tröska på i sitt nuvarande skick ett tag till men förhoppningsvis inte längre än Apples höstevent.

Ubuntu skulle man klarat av lätt, det är ju bara en webbläsare som används, samma sak överallt.

1
Bevaka tråden