Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple startar reparationsprogram för Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ägare av vissa Macbook Pro-modeller som har problem med grafikkortet kan snart få datorn reparerad gratis av Apple.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-20 15:26

Det är förbaskat synd att det ska vara så mycket problem med GPUer på moderna datorer. En anledningen att köra iGPU.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-20 16:21

About bloody time. Vore ju förbannat trevligt om jag kunde få min Late 2011 MBP reparerad. Nu har jag förvisso köpt en iMac 27" sen dess, men jag visste redan när den började bråka att det var ett grafikproblem.

Igen! Jag fixade min MBP mitten 2010 förra gången dom hade en drive

iGPU är absolut inget för oss som håller på med video. Inte dom som spelar heller. Inte för Photoshop heller tror jag.
Ja, iGPU är nog bara för dom som surfar, mailar, messar och skriver i Word :-D. I.o.f.s. nästan alla m.a.o.

Ursprungligen av beh:

Det är förbaskat synd att det ska vara så mycket problem med GPUer på moderna datorer. En anledningen att köra iGPU.

Ursprungligen av beh:

Det är förbaskat synd att det ska vara så mycket problem med GPUer på moderna datorer. En anledningen att köra iGPU.

Absolut, om det räcker för dig finns bara fördelar. Inget separat chip som drar slut på batteriet heller.

Nu när vi har Haswell med Crystalwell (128 MB cache vid sidan om processorn som används av både integrerade Iris Pro-grafiken och CPUn själv) presterar OpenCL-applikationer nästan lika bra som de gör på ett Geforce-kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-21 16:34
Ursprungligen av Demiurgen:

iGPU är absolut inget för oss som håller på med video. Inte dom som spelar heller. Inte för Photoshop heller tror jag.
Ja, iGPU är nog bara för dom som surfar, mailar, messar och skriver i Word :-D. I.o.f.s. nästan alla m.a.o.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Absolut, om det räcker för dig finns bara fördelar. Inget separat chip som drar slut på batteriet heller.

Nu när vi har Haswell med Crystalwell (128 MB cache vid sidan om processorn som används av både integrerade Iris Pro-grafiken och CPUn själv) presterar OpenCL-applikationer nästan lika bra som de gör på ett Geforce-kort.

Nej jag är medveten om att det är stor skillnad på riktig grafik och Intels motsvarigheter, även Iris Pro. Men med det sagt så är det fler normala aktiviteter som klarar sig med integrerad grafik idag än för några år sedan (sent kommer jag glömma den hemska GMA950 i första MacBooken).

Men det har varit mycket problem med GPUer i laptops, jag hade själv en Early 2008 15" MBP med nVidia 8600M GT och den spökade en hel del innan logikkortet blev bytt. Det är synd att det ska vara så svårt, när GPUer i stationära och CPUer sällan har dessa problemen.

  • Medlem
  • 2015-02-21 21:20
Ursprungligen av beh:

Det är synd att det ska vara så svårt, när GPUer i stationära och CPUer sällan har dessa problemen.

En kombination av undermålig kylning och (äldre) blyfritt lödtenn, det sista enligt vissa.
Jag är helt för blyfritt, men då får man också se till att det finns tillräcklig kylning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-21 21:26
Ursprungligen av kabex:

En kombination av undermålig kylning och (äldre) blyfritt lödtenn, det sista enligt vissa.
Jag är helt för blyfritt, men då får man också se till att det finns tillräcklig kylning.

Ja det är RoHS som ställer till det, tennet blir hårdare och tål inte att variera i temp. Men varför fungerar det bättre i grafikkort och med CPUer?

  • Medlem
  • 2015-02-21 23:35
Ursprungligen av beh:

Ja det är RoHS som ställer till det, tennet blir hårdare och tål inte att variera i temp. Men varför fungerar det bättre i grafikkort och med CPUer?

Svårt att säga exakt, men en misstanke är att det endast finns ett luftflöde i kylningen, där CPU ligger först, i de fall där det handlar om ett diskret grafikkort, vilket det gör i fallet med de listade MacBookarna om jag inte missminner sig.
En annan tanke skulle ju vara att kylningen är underdimensionerad pga att Apple inte tänkte sig att folk skulle belasta grafikkorten så tungt, men det tycker jag skulle vara väldigt konstigt.

Vad gäller stationära datorer så tror jag att temperaturväxlingen inte är riktigt lika våldsam som i en laptop. Den största faran är just att tennet kyls ner för fort/ojämnt och skapar spänningar eller spricker. Skulle även kunna bero på att laptops rör mer på sig rent fysiskt än stationära datorer.

Måste bara notera att ovanstående är rena gissningar från min sida.

http://www.99mac.se/forum/t/307555-macbook-pr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-23 09:57
Ursprungligen av kabex:

Svårt att säga exakt, men en misstanke är att det endast finns ett luftflöde i kylningen, där CPU ligger först, i de fall där det handlar om ett diskret grafikkort, vilket det gör i fallet med de listade MacBookarna om jag inte missminner sig.
En annan tanke skulle ju vara att kylningen är underdimensionerad pga att Apple inte tänkte sig att folk skulle belasta grafikkorten så tungt, men det tycker jag skulle vara väldigt konstigt.

Vad gäller stationära datorer så tror jag att temperaturväxlingen inte är riktigt lika våldsam som i en laptop. Den största faran är just att tennet kyls ner för fort/ojämnt och skapar spänningar eller spricker. Skulle även kunna bero på att laptops rör mer på sig rent fysiskt än stationära datorer.

Måste bara notera att ovanstående är rena gissningar från min sida.

Ja det låter som en sund analys. Speciellt temperaturgradienten är nog besvärande för tennförbindelsen. Dessutom är det mindre termisk massa i kylsystemet så temperaturerna fluktuerar i högre grad än i en stationär dator.

det är nu man får ångra att man inte hamstrade defekta modeller på tradera.

Nu är det den 27e. Inte ett pip från Apple under veckan som gått. Mejlat till macforum. Väntar på återbäringen...

Inget svar från Macforum - lite slarvigt får man säga att inte ens svara på mejlet. Nåja. Ringde Apple där allt löste sig snabbt och smidigt. Inte lika snabbt (~ fyra veckor) att få in pengarna på kontot, men den som väntar på något gott...

Se gärna till att vara beredd med datorns serienummer, inscannad kopia av reparationskvittot samt ditt bankkontos IBAN-nummer. Allt löser sig så att säga i realtid om man kan mejla över begärd information direkt när man sitter i telefon.

Uppdatering - programmet gäller till 2016-12-31

Utbytesprogrammet för krånglande grafikkort går ut till årsskiftet för de äldre MBP som diskuteras ovan. Andra, senare modeller av MBP gäller också fram till årsskiftet eller som längst fyra år efter ursprungligt försäljningsdatum.

Ursprungligen av Apple:

Berörda modeller

  • MacBook Pro (15 tum, tidigt 2011)

  • MacBook Pro (15 tum, sent 2011)

  • MacBook Pro (17 tum, mitten 2011)

  • MacBook Pro (17 tum, sent 2011)

  • MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2012)

  • MacBook Pro (Retina, 15 tum, tidigt 2013)

Programmet omfattar berörda MacBook Pro-modeller till och med 31 december 2016 eller fyra år från det ursprungliga försäljningsdatumet, beroende på vilket som ger längst täckning.

http://www.apple.com/se/support/macbookpro-vi...

1
Bevaka tråden