Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen kopplar upp sig mot bluetoothhögtalare utan lov

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en JBL Charge 2 bluetoothhögtalare. Min Mac Book Pro kopplar upp sig mot den automatiskt. Hur ställer jag in så min dator endast kopplar upp sig mot den då jag vill?

Vi är flera som använder sig av samma bluetoothhögtalare (dock inte samtidigt) och våra datorer står i samma rum och högtalaren ska vara på hela tiden (även då den inte används) men jag vill inte att någon dator ska koppla upp sig mot den automatiskt.

Så hur löser jag detta?

En work around vore ju att ha lösenordskrav på JBL Chargé 2, men jag vet inte om det går?

Brukar inte bosta trådar, men är det verkligen ingen som har någon idé kring detta?
Som det är nu är ju högtalaren helt värdelös då datorer kopplar upp sig ofrivilligt mot den i tid och otid.

  • Medlem
  • 2015-02-26 19:40

Tror inte det går att lösa. Jag har samma problem med en Bose Soundlink.

Tråkigt om det är så.
Känns lagom jobbigt att gå in i Systeminställningar -> Bluetooth och sen ta bort högtalaren efter man använt den för att datorn inte ska koppla upp sig av sig själv vid senare tillfälle.
Men värst av allt är att personer som inte borde få koppla upp sig mot högtalaren kan göra det fast den används, borde inte en redan upprättad Bluetooth-förbindelse ligga som spärr mot att koppla upp en annan dator mot den?

  • Medlem
  • 2015-02-26 20:25
Ursprungligen av Chaosstar:

Men värst av allt är att personer som inte borde få koppla upp sig mot högtalaren kan göra det fast den används, borde inte en redan upprättad Bluetooth-förbindelse ligga som spärr mot att koppla upp en annan dator mot den?

Du menar att om någon använder högtalaren samtidigt som en annan person startar sin dator eller telefon så kopplas den upp mot den senast uppstartade enheten? För mig är det så att om det finns en aktiv bluetooth-förbindelse så måste den avbrytas innan en annan enhet kan ansluta till högtalaren.
Vad pratar vi om för enheter i detta fallet? Om det är MacBooks kanske man kan stänga av bluetooth när man inte ska ha högtalaren, eller har ni tangentbord och möss anslutna den vägen?

Exempel:
-I julas så spelade vi julmusik från en Mac Book Pro till en JBL Chargé 2 via bluetooth. Och då upptäckte några besökare att de kunde "jävlas" genom att koppla upp sina mobiler istället och spela sin musik.

-Min MacBook Pro har kopplat upp sig till samma JBL Chargé 2 då min kollega använde högtalaren vid en presentation, visst han pausade ljudet på sin dator så den kanske kopplade ner, men varför hoppade den till min dator som råkade ligga och spela från Spotify i närheten.

  • Medlem
  • 2015-02-26 20:59

Låter konstigt. Normalt brukar man få göra en "specialare" för att få tillåtelse att parkoppla nya enheter med ett bluetooth-tillbehör. Tex genom att hålla ner strömknappen för att den ska kunna parkopplas med nya enheter.

Har du kollat på JBLs hemsida eller om de har ett forum?

Har skrivit på lite andra forum, men inget svar.

Min dator har ju varit uppkopplad mot den innan så jag förstår det till viss del, men så var det ju inte för de besökare som kopplade upp sig (om de nu inte har en likadan hemma som råkar ha samma krets?).

1
Bevaka tråden