Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator med kraftig smäll i stengolv

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas någon kan råda mig.

Min knappt ett år gamla Macbook Pro 13” åkte i golvet md en rejäl smäll då jag halkade i trappan hemma. Bar även på iPaden, som har ett smart case. Båda enheterna verkar felfria, men Macen fick ett hack på baksidan i metallhöljet. Har kört HD-test via Skivverktyget och det visar grönt.

Nu är jag såklart orolig att den ska ha fått ngn skada ändå som visar sig först senare. Antar att jag inte kan utnyttja min ettåriga garanti som går ut i slutet på mars eftersom jag tappat datorn, men jag kan antagligen ta det på min drulle på hemförsäkringen.

Har även haft konstiga skiftningar på skärmen med rosa suddiga band som visat sig till och från i iPhoto, Mail och iTunes, men det var innan olyckan som skedde igår.

Vad göra??

Ursprungligen av citygirl76:

Hoppas någon kan råda mig.

Min knappt ett år gamla Macbook Pro 13” åkte i golvet md en rejäl smäll då jag halkade i trappan hemma. Bar även på iPaden, som har ett smart case. Båda enheterna verkar felfria, men Macen fick ett hack på baksidan i metallhöljet. Har kört HD-test via Skivverktyget och det visar grönt.

Nu är jag såklart orolig att den ska ha fått ngn skada ändå som visar sig först senare. Antar att jag inte kan utnyttja min ettåriga garanti som går ut i slutet på mars eftersom jag tappat datorn, men jag kan antagligen ta det på min drulle på hemförsäkringen.

Har även haft konstiga skiftningar på skärmen med rosa suddiga band som visat sig till och från i iPhoto, Mail och iTunes, men det var innan olyckan som skedde igår.

Vad göra??

Nej, eftersom du tappat den kan du inte få hjälp via garantin, men din drulle borde täcka eventuella skador. De där rosa banden på din skärm skulle kunna bero på att kabeln till skärmen är glapp eller trasig på något sätt.

Tack Ida!
Kabeln til skärmen, då menar du en kabel i datorn och inte laddningskabeln?

  • Medlem
  • 2015-02-25 13:23
Ursprungligen av citygirl76:

Tack Ida!
Kabeln til skärmen, då menar du en kabel i datorn och inte laddningskabeln?

Precis. Skärmkabeln som sitter inne i datorn.

Då har du iaf något fel att visa upp för verkstaden. Annars kan det nog lätt bli att du får en "kontrollerad - ok" om de får in en dator utan fel i nuläget.

Ursprungligen av johan_tanying:

Då har du iaf något fel att visa upp för verkstaden. Annars kan det nog lätt bli att du får en "kontrollerad - ok" om de får in en dator utan fel i nuläget.

Ja, den svängen kan jag fram och baklänges efter sådär 10 inlämningar med min förra dator som det var ngt fel på, men som blev OKad hela tiden. Förutom då HD kraschade ihop och de fick byta den...

  • Medlem
  • 2015-02-25 17:13

@citygirl76: Är felet konstant oberoende hur skärmen är vinklad?
Prova att kika på skärmen samtidigt som du vinklar den upp och ned. Framträder några förbättringar? Om bilden skiftar skulle det kunna vara själva kabeln, är felet konstant kanske felet ligger i kontakten? (till skärmkabeln)

Du ska kunna lämna in den pga färgskiftningen, men förvänta dig en jäkla process då återförsäljaren kommer att hävda yttre åverkan, trots att du säger att felet uppstod innan fall i trapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-25 23:42

Syns den rosa skiftningen i en skärmavbild?

I så fall borde det väl inte vara skärmkabeln? Hur skulle den mjukvaran kunna veta hur en skärmkabel glappar?

1
Bevaka tråden