Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini & Plex, funderingar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att byta ut min gamla PC som står i garderoben och tuggar film
Har en Samsung Smart-TV där jag kör plex, och har funderat på att ersätta PC´n med ett NAS
men börjar nu i stället fundera på en Mac Mini att kanske ha framme vid TV´n och sedan ett rack med diskar

- Airplay, vilken lösning är bäst
vet att det går med AirServer, men har kört det på PC tidigare och då fungerade det lite så där
- Ljudnivå ? Har mig tänkt en 2010:a ifall ungarna vill stoppa i en DVD film
är Mini'n tyst eller blåser fläkten på ?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-22 22:19

Har aldrig hört att fläktarna går igång på min MacMini när jag tittar på film.
Däremot när jag väljer att synka material till mina I-enheter går fläktarna igång men då transcodar Plex om materialet och det tar sin kraft.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-12-22 23:34

Vet inte riktigt vad du menar med "ett rack diskar", men jag har kört med en mac mini (2011) med 5-disks chassi kopplat via firewire som har stått vid projektorn.
Håller precis på att flytta över diskarna till en NAS som får stå i förrådet istället, men minin kommer fortsätta vara plex-server etc.
Har air server på den, var lite buggigt i början men var länge sen jag hade något problem, kör dock bara musik, vet inte hur video är.

Ha en extern disk och rippa den där eventuella filmen ungarna vill se

Ursprungligen av Json_81:

Vet inte riktigt vad du menar med "ett rack diskar", men jag har kört med en mac mini (2011) med 5-disks chassi kopplat via firewire som har stått vid projektorn.
Håller precis på att flytta över diskarna till en NAS som får stå i förrådet istället, men minin kommer fortsätta vara plex-server etc.
Har air server på den, var lite buggigt i början men var länge sen jag hade något problem, kör dock bara musik, vet inte hur video är.

Ha en extern disk och rippa den där eventuella filmen ungarna vill se

Jag menar diskar i ett chassi precis som du kör
visst kan jag rippa skivor vilket jag gör i dag, men ibland vill dom slänga på en DVD i alla fall
blir kluven om jag skall ha en Mini eller om jag helt enkelt skall ha ett NAS som klarar Plex

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-23 00:00
Ursprungligen av disktant:

Jag menar diskar i ett chassi precis som du kör
visst kan jag rippa skivor vilket jag gör i dag, men ibland vill dom slänga på en DVD i alla fall
blir kluven om jag skall ha en Mini eller om jag helt enkelt skall ha ett NAS som klarar Plex

Då kommer det kosta om du vill ha en som ska klara 1080p

Varför inte stoppa in en massa diskar i din PC och köra Plex Media Server på den? I värsta fall så kan du byta till linux om du nu föredrar det. Du har ju alla delar till lösningen.

Kör i stort sett endast mot TV´n
att transcoda 1080p gäller väl bara om jag vill kolla på ex. min iPad ?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför inte stoppa in en massa diskar i din PC och köra Plex Media Server på den? I värsta fall så kan du byta till linux om du nu föredrar det. Du har ju alla delar till lösningen.

Jo jag har ju det i dag, har en PC i garderoben där jag har min patchpanel för nätverket
men den går på högvarv då den är gammal

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-12-23 09:55
Ursprungligen av disktant:

Jo jag har ju det i dag, har en PC i garderoben där jag har min patchpanel för nätverket
men den går på högvarv då den är gammal

Billigast blir att uppgradera den (vad är det för någon?) och fortsätta med den lösningen du har.

Ursprungligen av Json_81:

Billigast blir att uppgradera den (vad är det för någon?) och fortsätta med den lösningen du har.

Håller med. Behövs inte mycket kräm för att driva en Plex-server.

Ähh vad tråkiga ni är, jag vill ju bli av med PC´n
det står ju Apple på allt annat här hemma

men jag skall kanske gå på att uppgradera den ändå, det står ju trots allt undangömd

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-12-23 14:51
Ursprungligen av disktant:

Ähh vad tråkiga ni är, jag vill ju bli av med PC´n
det står ju Apple på allt annat här hemma

men jag skall kanske gå på att uppgradera den ändå, det står ju trots allt undangömd

Tja, en mac mini är en utmärkt plex-server / htpc, men att leta fram en gammal 2010 är jag tveksam till.
Och minin behöver ju hjälp med lagring, det 5-disk chassiet jag har kostar ca 1800 (utan diskar) och det får du en vettig NAS för idag.
Det går såklart att köra med en vanlig usb-disk eller flera med, men jag skaffade denna för att det såg så fult ut med en drös diskar i tv-bänken.

Beroende på vad det är för dator du har kan du komma undan med en tusenlapp eller två kanske, mini plus extra lagring blir betydligt mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-24 13:05

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Jag har just köpt en mac mini som jag kör med plex som mediacenter på min 65" panasonic plasma. Bilden när jag kör plex är strålande men i övrigt ser inte os x så kul ut, extremt litet och inte särskilt skarpt, förstår att man inte kan förvänat sig samma bildkvalitet som en datorskärm men tänkte kolla om ni har några tips på inställningar för att få det så bra som möjligt?

Tack på förhand!

Ursprungligen av Docko:

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Jag har just köpt en mac mini som jag kör med plex som mediacenter på min 65" panasonic plasma. Bilden när jag kör plex är strålande men i övrigt ser inte os x så kul ut, extremt litet och inte särskilt skarpt, förstår att man inte kan förvänat sig samma bildkvalitet som en datorskärm men tänkte kolla om ni har några tips på inställningar för att få det så bra som möjligt?

Tack på förhand!

Kolla upplösningen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-24 18:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla upplösningen

Upplösningen står på 1080P med lite underscan på.

Edit: löste det, ingen underscan och TVns aspekt på Auto, krispigt!:)

Senast redigerat 2015-02-24 19:41

Jag hade satsat på att ersätta den gamla pc'n med en Intel NUC. Jag kör en D34010WYK (Core i3) med 4 GB ram och en 30GB ssd-disk, msata. Kör en plex server på den och plexconnect. Att streama till 3-4 enheter i taget är ingen problem för den. Har en raspberry med plex home theatere och där behövs aldrig någon transcode utan det är alltid direct stream. Ungarna (2 st.) har AppleTV 3 (plexconnect) och där är det oftast ljudet som behöver transcodas till AAC. Men som sagt, 3 tv aparater och nån platta samtidigt fungerar utmärkt. 30GB på disken räcker gott o väl, kör ubuntu server som kanske tar en 1GB utrymme och sedan är det metadata som plex laddar ner, utnyttjar kanske 7-8GB nu. Skulle gissa att en dator, disk och minne går på strax under 3000:-. Skulle du välja en sådan låter en en aning i idle mode och mer när du behöver transcoda (med standard inställningar) men går du in i bios och ställer ner fläkt till lägre varvtal hör den inte ett dugg. Jag har min monterad direkt på väggen vid ett trådat nätverksuttag. Det följer med ett vesa fäste för att skruva fast den på tv'n men det kan man lika gärna skruva i väggen, så så sätt får den god ventilation. Till detta har jag en enkel NAS, också trådat. Har dragit trådat i hela huset både uppe och nere i kabelkanaler och väggar så det är endast telefoner och plattor som kör wifi.

1
Bevaka tråden