Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macoteket öppnar 200m2 stor butik i Stockholm

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För inte alltför länge sedan öppnade företaget InLife den allra första "Apple Concept Store"-butiken i Stockholm. Bakom den satsningen stod då konkursdrabbade återförsäljaren Core i ett samarbete med Apple.

Nu ämnar Macoteket ta upp kampen genom en egen macbutik i Stockholms innerstad, på centrala Birger Jarlsgatan. Också denna butik blir av genom ett samarbete med just Apple.

Macoteket, en av landets största macåterförsäljare, har ändå sen starten fungerat som en renodlad postorderfirma, men nu tänker man om för att växa ytterligare.

"Vi har länge övervägt möjligheterna att öppna en butik för att komma närmare våra befintliga kunder samt bredda vår kundbas. Efter Apples lyckade satsning i USA tror vi mycket på butikskonceptet och räknar med att attrahera många nya kunder som vill titta och känna på produkterna i samband med köpet.", säger Markus Danielsons, företagets VD.

Butiken kommer erbjuda expertkompetens inom områden som digitalvideo, ljud och musik. Företaget har också nyrekryterat för att kunna möta efterfrågan.

Företagets pressmeddelande i sin helhet följer nedan:

I början av september öppnar Macoteket en ca 200 kvm stor Apple-butik i centrala Stockholm på adressen Birger Jarlsgatan 37. Butiken i två plan kommer att vara inriktad på Macintosh, digitalvideo, digitalfoto, musik, och erbjuder dessutom Sveriges största sortiment av Mac- tillbehör rakt över disk. På 2:a våningen finns bl a en seminarielokal med ca 25 sittplatser, där tillverkare, distributörer och butikspersonal frekvent kommer att visa produktnyheter och arbetsflöden för intresserade kunder. Macoteket har till butiken nyanställt personal med särskild kompetens inom digitalvideo, ljud och musik, och breddar verksamheten inom dessa områden.

Dessutom blir butiken samtidigt Sveriges allra första Epson Center, där alla Epsons bläckstråleskrivare, färglaser och projektorer kommer att finnas uppställda för såväl demonstration som försäljning. Ett komplett lager av Epson förbrukningsmateriel kommer nu också att finnas lätt tillgängligt i Stockholms innerstad.

"Vi har länge övervägt möjligheterna att öppna en butik för att komma närmare våra befintliga kunder samt bredda vår kundbas. Efter Apples lyckade satsning i USA tror vi mycket på butikskonceptet och räknar med att attrahera många nya kunder som vill titta och känna på produkterna i samband med köpet. Vi hoppas att vår butik kommer att vara en källa till glädje för en stor del av den svenska Macvärlden, och vi tror att butiken kommer att locka besökare långt utanför Stockholmsområdet.", säger Markus Danilsons, VD för Macoteket AB.

"Macotekets initiativ ger våra kunder och användare i Stockholmsområdet ytterligare närhet till ett försäljningsställe som erbjuder ett gediget utbud och demobredd vid försäljning av Apples produkter. Det är oerhört positivt att Macoteket tar det här steget och på så sätt möter den efterfrågan som finns på marknaden.", säger Oscar Bjers, VD för Apple Computer i Sverige.

"Den nya butiken är ett utmärkt sätt för Epson att bli mer lättillgängliga för användarna. Att kunna få hela Epsons sortiment demonstrerat av kunnig personal på ett och samma ställe är något som många har frågat efter.", säger Göran Tibell, chef EPSON Sverige.

Markus Danilsons, VD
Macoteket AB
markus@macoteket.se
Tfn: +46-8-7617150

Aktuell information om butiken finns på företagets egen hemsida:
http://www.macoteket.se/butiken/

99mac avser att följa upp med intervjuer och andra kommentarer inom kort.

Diskutera den nya butiken nedan! Är detta rätt väg att gå? Tidigare butiker har gått dåligt och tvingats stänga.

Senast redigerat 2003-08-14 09:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 16:31

Jag såg precis det på deras hemsida!!
Nu så!!
Viva la mac!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 16:39

Det kan bli snyggt!

Genidrag. Precis vad alla vi postorder-hatare har väntat på...

Nu kan man klämma på prylarna innan man köper!

Grrrrrr-eat!

Citat:

I början av september öppnar Macoteket en ca 200 kvm stor Apple-butik i centrala Stockholm på adressen Birger Jarlsgatan 37.

Bye bye Inlife....jag menar, med gångavstånd ifrån varann och med respektive visningsyta lär ju inte valet vara svårt vart man går för att spana på flest Apple-prylar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Bye bye Inlife....jag menar, med gångavstånd ifrån varann och med respektive visningsyta lär ju inte valet vara svårt vart man går för att spana på flest Apple-prylar.

Va gött va...hoppas på feta öppningserbjudande , typ , i-Mac Globe för halva priset osv:D

  • Oregistrerad
  • 2003-08-13 17:20

aahh.. kul !! Måste man gå någon gång.

Då får vi se om det kommera att visas någon keynote där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 17:34

Man kanske kan hoppas på lägre priser på Mac-datorerna när Macoteket får helt andra inköpspriser med butik. Fast det blir svårare att parkera jämfört med att åka till Spånga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 17:47

Mycket bra, precis vad som behövs. Ju fler aktörer det finns på Mac-marknaden destå bättre för oss och för marknaden som helhet. Nu väntar jag bara på Kafé 99mac...

Skojj nu har Birger Jarlsgatan
blivit den absolut Mactätaste gatan i
Stockholm eller vågar man gissa på Sverige ???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Bye bye Inlife....jag menar, med gångavstånd ifrån varann och med respektive visningsyta lär ju inte valet vara svårt vart man går för att spana på flest Apple-prylar.

Ja, och med tanke på att till exempel det nyaste grafikkortet de har i butiken är ett ATI Radeon 7000 PCI så kanske det inte blir någon svår match för Macoteket att trumfa deras utbud.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-13 19:35

Det kanske är lätt att se en konkurrens situation mellan InLife och Macoteket. Men jag skulle vilja se det så här: Äntligen får de som inte är Macanvändare en möjlighet att klämma, titta, etc. Och det kommer att leda till en ökad Macmarknad. De två butikerna kommer kanske att konkurrera om oss befintliga användare. Men det finns tillräckligt med folk för fler butiker än dessa två utanför denna grupp. Och det är dessa människor som de traditionella Apple ÅF misslyckats med att nå. Jag tycker detta är jättebra. Mer av detta!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Ja, och med tanke på att till exempel det nyaste grafikkortet de har i butiken är ett ATI Radeon 7000 PCI så kanske det inte blir någon svår match för Macoteket att trumfa deras utbud.

Om du tror en Mac-butiks öde beror på vilka grafikkort de har i butiken är du nog ute och cyklar. De flesta som ska köpa grafikkort kollar nog ändå bara på prestandasiffror på nätet och köper via postorder där det är billigast. Samma sak gäller många andra produkter.

Det finns betydligt viktigare aspekter för en butik av detta slag..
Huruvida Macotekets initiativ är nån dödsstöt för inLife eller inte låter jag vara osagt.
Men att det blir mer än en konceptbutik i Stockholm borde vara av godo för Macsverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 20:02

Inlife har väl sin största försäljning till andra kunder än de som tittar in i butiken. Så kommer antagligen också Macotekets försäljning vara. Däremot premierar Apple att återförsäljarna har fina lokaler där kunniga säljare kan visa deras datorer. Kan tänka mig att Apple står för stor del av hyran både för Inlife och Macotekets butiker. Det är ju intressant att Apple i USA satsar på egna butiker medan dom i Europa verkar satsa på att samarbeta med etablerade återförsäljare. Läget kommer säkert vara guld när konjunkturen vänder för reklambyråerna och de sätter igång att köpa för glatta livet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Om du tror en Mac-butiks öde beror på vilka grafikkort de har i butiken är du nog ute och cyklar.

Jag tror, dumt kanske, att en butiks öde beror på att de har vad deras kunder vill köpa. I detta fallet förlorade Inlife x antal tusen kronor eftersom de inte hade det jag var beredd att betala för. Det inbillar jag mig kan vara negativt för en butik. Men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • 2003-08-13 20:44

Men du tillhör troligen den lilla massan som köper grafikkort etc över disk. De flesta läser troligtvis lite tester på näten och därefter köper över nätet också.

Frågan är om inlife förlorade mest på att du inte köpte eller om de låt säga tog in 10 grafikkort och sen inte fick sålt mer än hälften innan de var tvungna att rea ut de för att de var för gammla...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Jag tror, dumt kanske, att en butiks öde beror på att de har vad deras kunder vill köpa. I detta fallet förlorade Inlife x antal tusen kronor eftersom de inte hade det jag var beredd att betala för. Det inbillar jag mig kan vara negativt för en butik. Men jag kan ha fel.

Förlorade? I omsättning, ja. Inte vinst. Vinsten ligger på säg 300 kr i detta fall, om ens det. Men ditt resonemang gäller rent allmänt, dock så måste man hela tiden väga in riskerna med ett ev överskott på lagret och de förluster det kan medföra.

Grafikkortsutbudet på Macfronten är heller inte särskilt stort. :rolleyes:

Vrålar samma sak som Gert Fylking gör varje år då nobelpristagaren i litteratur tillkännages:

ÄNTLIGEN!!!!!!

Jag har så hemskt gärna velat tipsa kunder om det över telefon när dom ringt och beklagat sig över att vi inte har butik, men det har ju varit top secret om man säger så...frusturation!

Nu ska alla få veta...jämt.. överallt...hela tiden...dygnet runt...

Senast redigerat 2003-08-14 01:03
  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 08:54

kanon!!
när öppnar det en macbutik i kinna?

Macbutik, underbart.. jag hade aldrig sett en iGlobe förrän igår t.ex. Sånt ska man inte behöva gå miste om.

Citat:
Men du tillhör troligen den lilla massan som köper grafikkort etc över disk. De flesta läser troligtvis lite tester på näten och därefter köper över nätet också.

Jo, men det gäller väl alla varor? Allt är billigare på nätet. Grafikkort var bara ett exempel.

Citat:
Grafikkortsutbudet på Macfronten är heller inte särskilt stort.

Nej, desto större anledning att ha de senaste korten inne.

Vitat:
dock så måste man hela tiden väga in riskerna med ett ev överskott på lagret och de förluster det kan medföra.

Självklart, men det gäller väl alla butiker?

En försäljning är alltid en vinst, en missad försäljning är alltid en förlust. Vad ska butikerna annars överleva på om de resonerar att "Vi behöver inte ha det senaste inne, det är ju ändå billigare på nätet"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 11:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Macbutik, underbart.. jag hade aldrig sett en iGlobe förrän igår t.ex. Sånt ska man inte behöva gå miste om.

iGlobe,, Huum,,
att bygga om globen till en MAC butik skulle inte vara helt fel..

  • Medlem
  • 2003-08-14 11:25

Butikerna skall överleva genom att kunderna får möjlighet att se och känna på produkterna i verkligheten.

Tex Bärbara datorer, Ipod´s och liknande.

Men grafikkort är det itne samma kläm faktor på och därför tror jag det är svårare att sälja dessa med vinst över disk.

Självklart är det en fördel om man har en postorderfirma också så att man kan få bättre cirkulation på korten även från butiken.

Vi kommer att ha samma priser i butiken som för postorderförsäljningen...

Och det med att ha en postorderverksamhet "i ryggen" är ju en av anledningarna till att vi tror att vi kan lyckas mycket bra med att öppna butik. Vi har ju det mesta i lager som det är idag (att buda något från huvudlagret i Spånga in till stan tar max 1timme) och bra snurr på artiklarna så att inget blir liggande osv.

Många Postorder företag har gått samma väg mycket framgångsrikt.
Kommer spontant att tänka på
JULA och
Claes Ohlsson

Jag tror detta är hel rätt väg att gå.

Glöm nu inte Göteborg och Malmö oxå... kör järnet på service, kvalitet och goodwill, sådant genererar WOM(word of mouth). Kolla bara på Bostream...

/D

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-08-18 10:57

Underbart med Macotekets butik i stan.
Jag har nästan alltid handlat av dem. Visst, det går att hitta en del billigare saker på andra ställen men det är ju inte alltid man orkar leta och oftast är det ju inte så stor priskillnad att det motiverar än att göra det. VÄLDIGT många människor vill köpa saker över disk därför att de då kan passa på att fråga om olika saker. Även när man köper grafikkort eller sladdar. Och det bästa av allt! Man får ju med sig skiten i handen hem direkt. Postorder måste man ju vänta, ev. hämta på posten, kanske blir nåt fel, restnoterat etc etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 12:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
iGlobe,, Huum,,
att bygga om globen till en MAC butik skulle inte vara helt fel..

Haha, den synen skulle inte gå av för hackor!
Skärmen på tre miljoner tum skulle då kunna fungera som en gigiantisk jumbotron där allehanda reklambudskap kunde visas. De skulle säkert synas ända till Södertälje.

Bevaka tråden