Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om Safari och Hårddiskbyte

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som nybörjare i Mac-världen så försöker jag verkligen leta mig fram till det mesta... passar på att ställa två frågor för att stilla mitt sinne.

När jag plockar hem *.zip-filer från nätet så packas dessa upp per automatik på nerladdningsplatsen (mappen "Hämtade filer"). Hur kan jag förhindra Safari att packa upp dom? Många gånger är det *.zip som ska användas ouppackade, och är dom dessutom signerade för t ex en mobiltelefon eller liknande så måste jag använda Firefox eller en annan webbläsare, och det vill jag slippa.

Jag kommer ganska snart uppgradera min Macbook Pro med en ny hårddisk. Den på 256 gb räcker inte långt och jag vill inte kånka runt på en extern hårddisk. Jag har OSX Snow Leopard på orginalskiva... Är det bara för mig att montera in disken och sen bota på skivan eller måste jag göra något annat?

Mvh // Manneman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-14 12:37
Ursprungligen av Manneman:

Som nybörjare i Mac-världen så försöker jag verkligen leta mig fram till det mesta... passar på att ställa två frågor för att stilla mitt sinne.

När jag plockar hem *.zip-filer från nätet så packas dessa upp per automatik på nerladdningsplatsen (mappen "Hämtade filer"). Hur kan jag förhindra Safari att packa upp dom? Många gånger är det *.zip som ska användas ouppackade, och är dom dessutom signerade för t ex en mobiltelefon eller liknande så måste jag använda Firefox eller en annan webbläsare, och det vill jag slippa.

Jag kommer ganska snart uppgradera min Macbook Pro med en ny hårddisk. Den på 256 gb räcker inte långt och jag vill inte kånka runt på en extern hårddisk. Jag har OSX Snow Leopard på orginalskiva... Är det bara för mig att montera in disken och sen bota på skivan eller måste jag göra något annat?

Mvh // Manneman

Jag kör allt på engelska så vet inte vad det heter på svenska, men i Preferences (inställningar?) så längst ner på första fliken ska du avkryssa "Öppna säkra filer..." (Open "safe" files after downloading).

När du monterat in den nya skivan startar du från skivan, du gör först en formatering (jag brukar alltid partitionera till 1 partion även om det redan är en) och sedan installera och uppdatera till 10.6.8 (wait for all the "kör Maverics istället svar...)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-14 13:09

Om du vill att din nya hårddisk ska ha allt data som den gamla har, laddar du ner och kör CCC eller Superduper, och klonar den nya disken.

Ursprungligen av TureB:

(wait for all the "kör Maverics istället svar...)[/i]

Snow Leopard får inte länge säkerhetsuppdateringar, och det får inte heller Safari 5. Så ur den synpunkten vore det på sin plats att uppgradera.

Men är man nöjd med Snow Leopard i övrigt och tar risken så är det väl bara att köra på. Om datorn är tillräckligt gammal kan Lion vara den senast möjliga versionen, men även där sitter man utan säkerhetsuppdateringar och dessutom på ett system som saknar rosetta och ogillas av många.

Att jag påpekade att jag har Snow Leopard på orginalskiva är det faktum att det är det den jag köpte för att ens kunna uppgradera till Maveriks och sedermera Yosemite. Jag måste ju ha orginalmedia för att kunna börja på en helt orörd skiva... ska absolut ha Yosemite som system... funkar jättebra på denna datorn.

Tack för tipset allihopa!

Du kan lägga in Yosemite-installeraren på en USB-sticka efter att du har laddat ner den från App Store, så kan du installera Yosemite direkt utan att behöva installera Snow Leopard först i framtiden.

http://support.apple.com/en-us/HT201372

Detta skulle du kunna göra redan nu, men efter att du installerade Yosemite raderades installationsfilerna.
Gå till App Store, under Purchases, så ska din Yosemite finnas där. Klicka bara download på den och följ sen instruktionerna i länken ovan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-02-14 16:26
Ursprungligen av Manneman:

Att jag påpekade att jag har Snow Leopard på orginalskiva är det faktum att det är det den jag köpte för att ens kunna uppgradera till Maveriks och sedermera Yosemite. Jag måste ju ha orginalmedia för att kunna börja på en helt orörd skiva... ska absolut ha Yosemite som system... funkar jättebra på denna datorn.

Tack för tipset allihopa!

Vad har du för Mac? Om den är från 2011 eller nyare och har haft Lion eller nyare installerat (vilket du antyder när du säger att Yosemite fungerar bra), så behöver du ingen skiva för att installera på en helt ren disk. Det lagras ett minimalt recoverysystem i datorns firmware som du kan boota från även om du byter disk. Därefter laddas installationsfilerna ner via internet.

Läs mer här: http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Ursprungligen av Manneman:

...Jag måste ju ha orginalmedia för att kunna börja på en helt orörd skiva...

Nja... måste och måste...

Jag föreslår följande alternativ:
- Klona din nuvarande hårddisk till en extern disk (Det finns många olika verktyg för kloning. Jag rekommenderar CarbonCopyCloner eller SuperDuper).
- Installera den nya interna disken.
- Boota från den externa disken.
- Formatera den nya interna disken.
- Klona innehållet från den externa disken till den nya interna.

Resultat:
Du har exakt samma system som du har nu, utan att behöva gå omvägar, t.ex via original-Snow-Leopard-skivan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja... måste och måste...

Jag föreslår följande alternativ:
- Klona din nuvarande hårddisk till en extern disk (Det finns många olika verktyg för kloning. Jag rekommenderar CarbonCopyCloner eller SuperDuper).
- Installera den nya interna disken.
- Boota från den externa disken.
- Formatera den nya interna disken.
- Klona innehållet från den externa disken till den nya interna.

Resultat:
Du har exakt samma system som du har nu, utan att behöva gå omvägar, t.ex via original-Snow-Leopard-skivan.

Lysande, Jesper! Tack för detta!

Har sedan en vecka tillbaka använt SuperDuper att klona min hårddisk till en extern HD som jag inte använder längre. Kanonbra att göra emellanåt för ha en säker och smidig backup.

Har en följdfråga: Har en SSD på väg hem i brevlådan... men ville chansa och se om detta funkar. Petade i en 750gb 7200 varvare istället för den 5600-varvare som satt i datorn på 256gb. Bara det lilla... en aningen snabbare HD, har redan gjort datorn såååå mycket snabbare. Inbillar jag mig? Är det så stor skillnad i prestanda på en 5600 och en 7200?

Ursprungligen av Manneman:

Har sedan en vecka tillbaka använt SuperDuper att klona min hårddisk till en extern HD som jag inte använder längre. Kanonbra att göra emellanåt för ha en säker och smidig backup.

Har en följdfråga: Har en SSD på väg hem i brevlådan... men ville chansa och se om detta funkar. Petade i en 750gb 7200 varvare istället för den 5600-varvare som satt i datorn på 256gb. Bara det lilla... en aningen snabbare HD, har redan gjort datorn såååå mycket snabbare. Inbillar jag mig? Är det så stor skillnad i prestanda på en 5600 och en 7200?

Ja den är märkbar.

1
Bevaka tråden