Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur radera administratörskontot?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Hur gör jag för att r-a-d-e-r-a datorn inklusive administratörskontot med mitt namn?

Jag har en (1) st. MacBook Intel Core Duo 1,83 GHz 10.5.8 samt skivor till förfogande!

Frid!

  • Medlem
  • 2015-02-22 15:55

Starta med optisk skiva, håll nere "C" vid uppstart, välj sedan Verktygsprogram och partitionera om hårddisken. Därefter väljer du radera och att skriva över ledigt utrymme med nollor, också i Skivverktyg. Ju fler nollor desto bättre, men det tar längre tid. Ett annat alternativ är att ta ur hårddisken och sätta in en ny. Det är idiotsäkert. Om disken inte har bytts sedan datorn var ny kan det vara det bästa och enklaste.

Ursprungligen av alix:

Starta med optisk skiva, håll nere "C" vid uppstart, välj sedan Verktygsprogram och partitionera om hårddisken. Därefter väljer du radera och att skriva över ledigt utrymme med nollor, också i Skivverktyg. Ju fler nollor desto bättre, men det tar längre tid. Ett annat alternativ är att ta ur hårddisken och sätta in en ny. Det är idiotsäkert. Om disken inte har bytts sedan datorn var ny kan det vara det bästa och enklaste.

Allt jag vill göra är att tömma en dator, inte erhålla doktorsgrad från KTH! Finns det inga andra sätt?

Om det är för komplicerat för dig att starta datorn via DVD (installationsskiva) och radera disken så kontaka din lokala datorbutik så får du hjälp för någon tusenlapp.

  • Medlem
  • 2015-02-22 16:08
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Allt jag vill göra är att tömma en dator, inte erhålla doktorsgrad från KTH! Finns det inga andra sätt?

Du kan skapa ett nytt administratörskonto, logga in på detta, och radera det gamla. Då försvinner DINA grejer. Men det raderar eller tömmer inte datorn. Du får nog utveckla vad du menar med det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-22 16:11

Det beror på varför du vill tömma den.
Ska du tömma den för att installera om den med nytt konto? Eller ska du sälja den, och inte vill att någon ska kunna se dina gamla data? Inte ens om de betalar 10-tuentals kronor till ett specialföretag?
Det är just där det ligger. Det räcker i princip med att partitionera om hårddisken. Men ska du vara mer säker, då är det överskrivning som gäller. Bara att välja.
Jag tror nog att det krävs mer för en doktorsgrad på KTH

Ursprungligen av hummel:

Om det är för komplicerat för dig att starta datorn via DVD (installationsskiva) och radera disken så kontaka din lokala datorbutik så får du hjälp för någon tusenlapp.

Nejdå, inte alls! Det var det där med att sitta med knappen 0 nedtryckt som fick mig att fundera om inte Apple har tänkt sig något annat. Om jag formaterar töms väl allt utom kontot?

Ursprungligen av kenjon:

Det beror på varför du vill tömma den.
Ska du tömma den för att installera om den med nytt konto? Eller ska du sälja den, och inte vill att någon ska kunna se dina gamla data? Inte ens om de betalar 10-tuentals kronor till ett specialföretag?
Det är just där det ligger. Det räcker i princip med att partitionera om hårddisken. Men ska du vara mer säker, då är det överskrivning som gäller. Bara att välja.
Jag tror nog att det krävs mer för en doktorsgrad på KTH

Jag önskar göra det som raderar administratörskontot!

Jag har en (1) st. MacBook Intel Core Duo 1,83 GHz 10.5.8 samt skivor till förfogande!

Ursprungligen av alix:

Du kan skapa ett nytt administratörskonto, logga in på detta, och radera det gamla. Då försvinner DINA grejer. Men det raderar eller tömmer inte datorn. Du får nog utveckla vad du menar med det.

Att ALLT med mitt namn försvinner, inklusive aministratörskontot

  • Medlem
  • 2015-02-22 16:17
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Att ALLT med mitt namn försvinner, inklusive aministratörskontot

Ja, då duger det att göra ett nytt administratörskonto, et cetera. Jag minns dock inte om man kan välja säker borttagning av konto i Leopard, men det ser du. Då görs de där nollöverskrivningarna i bakgrunden åt dig. Om du bara väljer radering så kan allt återskapas av en kunnig person.

Ursprungligen av alix:

Ja, då duger det att göra ett nytt administratörskonto, et cetera. Jag minns dock inte om man kan välja säker borttagning av konto i Leopard, men det ser du. Då görs de där nollöverskrivningarna i bakgrunden åt dig. Om du bara väljer radering så kan allt återskapas av en kunnig person.

Vilket är snabbaste sättet att skapa ett administratörskonto (för att ta bort ett annat)?

  • Medlem
  • 2015-02-22 16:28
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Vilket är snabbaste sättet att skapa ett administratörskonto (för att ta bort ett annat)?

Du öppnar Systeminställningar, väljer Konton (eller vad det nu heter i Leopard), klickar på ett plustecken som du ska se nere till vänster, och följer sedan anvisningarna. Det kanske behövs låsas upp först med ditt lösenord (ett hänglås). I det nya kontot tar du bort ditt gamla med minustecknet och följer anvisningarna. Ser ut ungefär som bilden nedan.

Ursprungligen av alix:

Du öppnar Systeminställningar, väljer Konton (eller vad det nu heter i Leopard), klickar på ett plustecken som du ska se nere till vänster, och följer sedan anvisningarna. Det kanske behövs låsas upp först med ditt lösenord (ett hänglås). I det nya kontot tar du bort ditt gamla med minustecknet och följer anvisningarna. Ser ut ungefär som bilden nedan.

Okej, men gör jag det här efter formatering/partionering?

  • Medlem
  • 2015-02-22 16:36
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Okej, men gör jag det här efter formatering/partionering?

Om du väljer denna väg ska du varken partitionera eller formatera. Du tar bort ditt eget konto och dess innehåll, i övrigt förblir datorn fungerande med operativsystem, program och nytt konto. Att fullständigt radera datorn beskrev jag i mitt första inlägg.

Ursprungligen av alix:

Om du väljer denna väg ska du varken partitionera eller formatera.

Men hur gör jag för att återställa datorn inklusive ta bort administratörskontot med mitt namn?

Jag har en (1) st. MacBook Intel Core Duo 1,83 GHz 10.5.8 samt skivor till förfogande!

  • Medlem
  • 2015-02-22 16:40
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Men hur gör jag för att återställa datorn inklusive ta bort administratörskontot med mitt namn?

Jag har en (1) st. MacBook Intel Core Duo 1,83 GHz 10.5.8 samt skivor till förfogande!

Menar du att du vill radera allting och sedan installera om operativsystemet och medföljande program?

Ursprungligen av alix:

Menar du att du vill radera allting och sedan installera om operativsystemet och medföljande program?

Låt oss säga att den ska säljas ...

Hur ska jag göra för att återställa den som den kom i kartongen (utan mitt namn)?

  • Medlem
  • 2015-02-22 16:44
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Låt oss säga att den ska säljas ...

Hur ska jag göra för att återställa den som den kom i kartongen (utan mitt namn)?

Okej, då fattar jag. Se länken nedan:

http://macs.about.com/od/leopard105/ss/instal...

Men tänk på att utan nollöverskrivning så kan ditt innehåll återskapas.

Tack. Länken avsåg 10.6. Men du tror även att det gäller för 10.5?

Senast redigerat 2018-07-23 13:07
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Tack. Länken avsåg 10.6. Men du tror även att det gäller för 10.5?

Ändrar vi då.

Men här är för 10.5
http://support.apple.com/en-us/HT1544

Ursprungligen av alix:

Du öppnar Systeminställningar, väljer Konton (eller vad det nu heter i Leopard), klickar på ett plustecken som du ska se nere till vänster, och följer sedan anvisningarna. Det kanske behövs låsas upp först med ditt lösenord (ett hänglås). I det nya kontot tar du bort ditt gamla med minustecknet och följer anvisningarna. Ser ut ungefär som bilden nedan.

Att skapa ett nytt konto var inte svårt. Däremot att ta bort det gamla. Minustecknet är nedskuggat! Vad göra?

  • Medlem
  • 2015-02-22 17:25
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Att skapa ett nytt konto var inte svårt. Däremot att ta bort det gamla. Minustecknet är nedskuggat! Vad göra?

Har du loggat in på det nya?

Ursprungligen av alix:

Har du loggat in på det nya?

Jag lyckades till slut! Om jag nu väljer att formatera, hur går jag till väga? Håller C nertryckt och skickar in skivan? Vad ska jag titta efter?

  • Medlem
  • 2015-02-22 17:55
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Jag lyckades till slut! Om jag nu väljer att formatera, hur går jag till väga? Håller C nertryckt och skickar in skivan? Vad ska jag titta efter?

Nu valde du en väg som inte har med nyinstallation att göra. Läs länkarna. Allt finns där.

Ursprungligen av alix:

Nu valde du en väg som inte har med nyinstallation att göra. Läs länkarna. Allt finns där.

Tack för hjälpen. Det har fixat sig!

  • Medlem
  • 2015-02-22 18:23
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Tack för hjälpen. Det har fixat sig!

Bra!

Ursprungligen av 99mac-Johan:

Jag lyckades till slut! Om jag nu väljer att formatera...

Om du ändå hade tänkt formatera - varför har du då först lagt ner tid på att fixa med nytt konto? Den tiden är ju helt bortkastad i så fall.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du ändå hade tänkt formatera - varför har du då först lagt ner tid på att fixa med nytt konto? Den tiden är ju helt bortkastad i så fall.

Tja, för att någon sa att allt försvinner utom kontot

Ursprungligen av 99mac-Johan:

Tja, för att någon sa att allt försvinner utom kontot

Dessutom försvann inte mitt namn bara för att jag skapade ett nytt konto och tog bort det gamla. Datorn var fortfarande döpt efter mig och syntes direkt vid omstart på skärmen (strax ovanför det nya kontot!)!!

Bevaka tråden