Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda hårddisk OSX

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-21 18:47

Har en MacBook Pro där grafikkortet kraschat (årsmodell 2011. Känt grafikkortsproblem) och det blev för dyrt att fixa. Köpt en ny och skall nu rädda det som finns på hårddisken. Planen är att kopiera över allt med operativ och allt på en extern hårddisk som jag kan plocka ifrån och även boota ifrån. Har skruvat ur hårddisken och kopplat via ett kabinett mot min nya dator. Provade att helt enkelt dra alla mappar från den gamla hårddisken till en ny externa hårddisken men halvvägs i flytten fick jag felmeddelande att jag inte hade behörighet. Vad blev fel. Hur gör man för att flytta hela rasket och även få det bootbart.

  • Medlem
  • 2015-02-21 19:25

Prova Carbon Copy Cloner eller Superduper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-21 19:55

Du borde använda de progammen Dalle nämner, de kopierar inte filer utan all data på disken till en annan disk eller en DMG fil. Då kan du kopiera tillbaka när du får tillbaka datorn.

PS. Om du inte har tänkt laga datorn på verkstad så kan jag tipsa om att många har fått liv i de igen genom att köra moderkortet i ugnen på ca 200 grader i ca 10 minuter.

Ursprungligen av Artpaj:

Har en MacBook Pro där grafikkortet kraschat (årsmodell 2011. Känt grafikkortsproblem) och det blev för dyrt att fixa. Köpt en ny och skall nu rädda det som finns på hårddisken. Planen är att kopiera över allt med operativ och allt på en extern hårddisk som jag kan plocka ifrån och även boota ifrån. Har skruvat ur hårddisken och kopplat via ett kabinett mot min nya dator. Provade att helt enkelt dra alla mappar från den gamla hårddisken till en ny externa hårddisken men halvvägs i flytten fick jag felmeddelande att jag inte hade behörighet. Vad blev fel. Hur gör man för att flytta hela rasket och även få det bootbart.

Har du läst detta? http://www.99mac.se/artikel/6606-apple-startar-reparationsprogram-for-macbook-pro
Du kan kanske få den reparerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-21 22:17

Tackar för tipsen. Ang länken om reparationsprogram så var det en glädjande nyhet. trodde inte det skulle hända. Kunde inte vänta så jag köpte ny och får ta ut datan ur den gamla nu. Men skall nog skruva i HD igen och se om jag kan få de fixad sen och sälja. Min son som är i åldern då det är kul och skriva isär elektronikgrejer ville skruva lite i den men får nog säga nej denna gången

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-22 09:29
Ursprungligen av beh:

PS. Om du inte har tänkt laga datorn på verkstad så kan jag tipsa om att många har fått liv i de igen genom att köra moderkortet i ugnen på ca 200 grader i ca 10 minuter.

Självklart! Att man inte tänkte på det, att moderkortet kanske inte var färdiggräddat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-22 12:15
Ursprungligen av pesc:

Självklart! Att man inte tänkte på det, att moderkortet kanske inte var färdiggräddat.

Det är precis vad vi diskuterar i tråden för nyheten om att Apple tar tillbaka en del MacBooks. Om jag skulle försöka något liknande så skulle jag nog värma upp kretskortet sakta, eftersom olika material utvidgar sig olika mycket och olika fort. De flesta kretskort produceras genom att komponenter placeras på löspasta som sedan smälter i en ugn, så det är inte så stor risk att komponenterna tar skada av värmen i sig. Förr använde man sig mycket av våglösning, där kretskortets undersida passerar flytande lödtenn som fäster komponenter som monteras genomgående.

Den stora skillnaden är att när man återvärmer ett kort så är de flesta löspunkterna fasta i starten vilket de inte är i produktion, så det finns alltid en risk att man skadar något som fungerade innan. Har man varmluft är det nog att föredra just pga. att värmen är mer jämn.

Temperaturcykeln vid lödning är väldigt noga specificerad, att värma upp långsamt är inte bra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-23 13:41
Ursprungligen av hummel:

Temperaturcykeln vid lödning är väldigt noga specificerad, att värma upp långsamt är inte bra...

Det är ju en definitionsfråga om vad som är långsamt, men den är helt klart noga specificerad. Mellan 2-3,5°C per sekund är en tumregel jag brukar köra med. Sedan stannar man en stund vid 120-150°C för att allt ska hinna nå jämn temperatur innan man ökar den så mycket att tennet flyter. Men den precisa kontrollen har man ju inte hemma i köket. Dessutom är komponenterna inte flytande mot lödpastan när man återvärmer ett kort, så det kan vara värt att vara lite extra försiktig.

1
Bevaka tråden