Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksproblem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver hjälp att sätta upp ett nätverk.
har bryggat telia routern. Telia routern är nu kopplad till airport extreme. Inga problem så här långt.
Jag har ytterligare 2 routrar som jag vill koppla in i den första APE då dessa ska gå till 2 andra våningsplan i ett vandrarhem med andra wifi namn. Nu får jag upp att det blir en ip konflikt. Hur löser jag detta i APE gränsnittet ? Förmodar att det är under Nätverk menu i APE
Behöver en guidening

Ursprungligen av memachappy:

Behöver hjälp att sätta upp ett nätverk.
har bryggat telia routern. Telia routern är nu kopplad till airport extreme. Inga problem så här långt.
Jag har ytterligare 2 routrar som jag vill koppla in i den första APE då dessa ska gå till 2 andra våningsplan i ett vandrarhem med andra wifi namn. Nu får jag upp att det blir en ip konflikt. Hur löser jag detta i APE gränsnittet ? Förmodar att det är under Nätverk menu i APE
Behöver en guidening

Bara för att förtydliga, du vill alltså tre stycken trådlösa nätverk med olika namn, där Telia-enheten är router och delar ut IP-adresser och den första AirPort Extreme-enheten agerar switch åt de andra två?

Börja med att anslut den första AIrPort-enheten till Telia-routern och ställ in den att skapa ett trådlöst nätverk kallat NAMN1 (eller vad det nu ska heta). Enheten skall också vara i bryggläge eftersom det är Telia-routern som är DHCP-server.

Anslut därefter nästa, oanvända eller fabriksåterställda AirPort-enhet och ställ in den till att också skapa ett nytt trådlöst nätverk kallat NAMN2, och inte att utöka ett befintligt nätverk. Denna skall också vara i bryggläge.

Upprepa med den tredje enheten.

Borde funka.

Ursprungligen av pushloop:

...där Telia-enheten är router och delar ut IP-adresser och den första AirPort Extreme-enheten agerar switch åt de andra två?

Nej, han skriver att Telia-routern är satt i bryggläge. Jag uppfattar det som att första Airporten ska agera router och dela ut IP-adresser.

Ursprungligen av memachappy:

...Nu får jag upp att det blir en ip konflikt...

Beror nog på att alla tre APE delar ut IP-adresser. Nr 2 och 3 ska vara i bryggläge. Det är bara den första som ska agera router.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Beror nog på att alla tre APE delar ut IP-adresser. Nr 2 och 3 ska vara i bryggläge. Det är bara den första som ska agera router.

Ah, helt riktigt Jesper, missade det!

1
Bevaka tråden