Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska Apple-butiker börjar byta in Iphone och Ipad

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 16:04
Ursprungligen av Surfergirl:

Men vänta nu här... Realitycheck!! Om Apple låser upp en mobil utan att ha leg som matchar inköpskvittot, begår dom en kriminell handling. Tror du dom skulle göra det?

Vad jag tror är oväsentligt. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar... Vad menar du förresten med leg som matchar inköpskvittot?

ID

Ursprungligen av lensv:

Vad jag tror är oväsentligt. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar... Vad menar du förresten med leg som matchar inköpskvittot?

Tycker det låter som att du borde ställa dina frågor direkt till Apple istället.

Jag har mitt namn, och på en del även adress, på alla mina kvitton av Appleprodukter.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-21 16:40
Ursprungligen av Surfergirl:

Tycker det låter som att du borde ställa dina frågor direkt till Apple istället.

Jag har mitt namn, och på en del även adress, på alla mina kvitton av Appleprodukter.

Riktigt så intresserad är jag inte, men artikelförfattaren kanske skulle kunna gräva lite i det?

Sidan är lite knäpp..man ska svara NEJ på de första 2 frågorna och seda ja på den 2 sista om din iPryl är i gott skick. iPad Air 16GB Rymdgrå Wifi+4G fick jag till 1650:-, men det går nog att slå lätt på blocket....

Ursprungligen av Surfergirl:

Dagsfärsk info från Apple Store. De kan låsa upp, mot leg och inköpskvitto med namn. Frågade inte ifall de kollar om det är upplåst ifall dom tar in mobilen som byte, men antar det. Skulle få nästan 900 kr för min 4 år gamla 4S.
Angående "stackars ägaren", så kan man ju när man spärrar mobilen via iCloud, också lägga in en textruta i displayen, om att mobilen är stulen, samt kontaktuppgifter.

Vi tar bara emot telefoner som inte är låsta till iCloud.

Låsta?

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Vi tar bara emot telefoner som inte är låsta till iCloud.

Hur då låsta? Du menar man kopplar väl bara bort iCloud innan man överlämnar den? Det måste väl vara basic förfarande i hela dealen...

Låsta till iCloud?! Hur är det om den är "låst" till DropBox då? Facebook? Twitter?

Ursprungligen av Magnus Krantz:

...låsta till iCloud.

Vad menar du med det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med det?

Dåligt valda ord att hitta min iphone är aktiverat och skyddar telefon...

Ursprungligen av Surfergirl:

Hur då låsta? Du menar man kopplar väl bara bort iCloud innan man överlämnar den? Det måste väl vara basic förfarande i hela dealen...

Jag använde samma ordval som i inlägget jag citerade, där det skrevs att Apple kunde låsa upp telefonerna de tog emot, men vi och antagligen övriga återförsäljare kan inte det. Så ja, vi ber kunderna ta bort den från Hitta min iPhone, om de inte redan gjort det, vilket inte alla har gjort när de kommer in.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag använde samma ordval som i inlägget jag citerade, där det skrevs att Apple kunde låsa upp telefonerna de tog emot, men vi och antagligen övriga återförsäljare kan inte det. Så ja, vi ber kunderna ta bort den från Hitta min iPhone, om de inte redan gjort det, vilket inte alla har gjort när de kommer in.

Försökte läsa alla kommentarerna bakåt, och det skiftar lite i ämnesväg. Oavsett så var det jag som skrev "låsas upp", vilket var det ordvalet man använde i Apple Store, och precis som jag skrev, så skulle det gå mot leg och inköpskvitto. Detta, som alltså sagts till mig i butik, som du nu påstår inte är sant...?? Vad du menar, får du väl i så fall konkretisera med korrekt ordval.

Jag utgår från att dom som tar emot beggade iOS-grejer blåser rent och gör en ominstallation - vad som är på och av när grejerna kommer är ju irrelevant.
Själv har jag - och alla jag känner - alltid avsättning för beggade iOS-grejer. Att lämna in dom och få lite stålar finns inte på kartan. Familj, vänner...det finns alltid människor man kan ge bort grejerna till. Är det några generationer gamla grejer så har jag t.o.m. gett bort dom till ungens klasskompisar.
Om jag var ung och levde ensam med extrabegränsade resurser (student t.ex.) så skulle det vara en annan femma så klart.

Ursprungligen av Surfergirl:

Försökte läsa alla kommentarerna bakåt, och det skiftar lite i ämnesväg. Oavsett så var det jag som skrev "låsas upp", vilket var det ordvalet man använde i Apple Store, och precis som jag skrev, så skulle det gå mot leg och inköpskvitto. Detta, som alltså sagts till mig i butik, som du nu påstår inte är sant...?? Vad du menar, får du väl i så fall konkretisera med korrekt ordval.

Alltså, för att förtydliga, med "låsta till iCloud" menade jag att funktionen "Hitta min iPhone" är påslagen. Är den det kan vi inte göra någonting alls med telefonen, varken reparation, garantiutbyte, eller inbyte. Därför kontrollerar vi med kunden när telefonen lämnas in att den funktionen är avslagen. Apple kanske kan låsa upp den även om man glömt sitt lösenord till sitt AppleID, men vi som återförsäljare kan det alltså inte. Enligt den info jag fått i alla fall.

Gjorde en snabbkoll på de två senaste telefonerna jag ägt. Skulle få 850 spänn för min iPhone 5C 16gb (som morsan fick i julklapp) och skulle få 1350 kr för min begagnat köpta iPhone 5s 32gb. Känns som skillnaden är alldeles för liten, visst jag vet att 5S är en gammal telefon men den är ju betydligt mer framtidssäker än 5C trodde dessutom att 32gb skulle ge ett större utslag också.

Ursprungligen av JoelBurman:

Gjorde en snabbkoll på de två senaste telefonerna jag ägt. Skulle få 850 spänn för min iPhone 5C 16gb (som morsan fick i julklapp) och skulle få 1350 kr för min begagnat köpta iPhone 5s 32gb. Känns som skillnaden är alldeles för liten, visst jag vet att 5S är en gammal telefon men den är ju betydligt mer framtidssäker än 5C trodde dessutom att 32gb skulle ge ett större utslag också.

Det var väldigt snålt, en 5S 32GB får man väl iaf runt 2000-2500 för begagnat. Om den inte är totalt kraschad.

Ursprungligen av keptang:

Det var väldigt snålt, en 5S 32GB får man väl iaf runt 2000-2500 för begagnat. Om den inte är totalt kraschad.

Det är väl alltid så om du byter in varor till en handlare? Du får alltid ett lägre pris än vad du kan sälja den för privat - det ligger i sakens natur.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl alltid så om du byter in varor till en handlare? Du får alltid ett lägre pris än vad du kan sälja den för privat - det ligger i sakens natur.

Så är det, men lite generösare än halva begagnat priset kan man väl få räkna med iaf.

Ursprungligen av keptang:

Så är det, men lite generösare än halva begagnat priset kan man väl få räkna med iaf.

Nej. Handlare har aldrig varit bra så inget man kan förvänta sig.

Fast då tycker jag ju att de betalar oproportionerligt mycket för 5C luren. Det är nog det jag stor mig mer på. Kanske vill de se till att få in så många av dem som möjligt eftersom de börjar vara tröga medan 5S som klarar lite tyngre grejer betalar de mindre för då (i jämförelse med vad som är under huven).

Kan man få mer i butik än beloppet som anges på webben?

Bevaka tråden