Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch lanseras utan flera funktioner

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den färdiga Apple Watch börjar säljas i april i år, men utan flera hälsofunktioner som Apple tänkte sig från början.

Läs hela artikeln här

Det där med sensorer för blodtryck och sockervärden trodde jag aldrig på, så pass tekniskt kunnig är jag :-D.
För min del kan dom ta bort alla hälsogrejer utan att det påverkar mig det minsta - jag ska ha den där handledsdatorn när den kommer. Bara notiser, vibb mot huden (hör aldrig min iPhone ute på stan), snabbkolla/avvisa inkommande kommunikation och mess gör ett köp vettigt för mig - resten är bonus.
Dom får sedan klämma in hur mycket hälsogrejer dom vill med tiden, bara man kan ha det avstängt och spara batteri.

Känns lite tråkigt, var liksom de funktionerna som skulle göra den helt unik.

Klart man inte kan mäta blodtryck med en sån här manick :-D. Det är bara ett knäppgökigt rykte skapat av skämtare eller tekniska imbeciller. Alla som tagit blodtryck fattar varför.
Om man säger att den kommer att skanna efter cancerceller och ta sänkan så är det säker folk som tror det också.

Det kommer i dagarna en skannare som kan mäta blodets sockervärde för diabetiker - ett stort lyft då många då inte behöver sticka hål på husen flera ggr per dag - men det är ingen precision direkt utan bara en slags vägledning. Skannern måste apliceras ganska exakt och på fördelaktiga ställen där mätrsultaten blir bäst - och den drar givetvis fett med batteri - att man skulle klämma in denna i Apple Watch är absurt. Inte idag. Inte nästa modell och kanske aldrig någonsin då mätresultaten alltid kommer att bli galna på handleden.
Det finns också en annan anledning att dessa typer av grejer inte kommer på smartklockor - förutom tekniska och naturvetenskapliga begränsningar och lagar - och det är juridik; framför allt i USA passar man sig för att kränga medicinska grejer om man inte är i den superförsäkrade branschen - stämningarna kommer att hagla som spön i backen eftersom grejerna inte ger den precision som man ska förvänta sig av dessa grejer.
Att ta pulsen är nog så svårt för en smartklocka om man inte spänner på sig den HÅRT. Pulsen är vad den klarar hyfsat under goda omständigheter skulle jag tro...på ett ungefär (den missar en massa pulsslag men lägger till och listar ut ett snitt så att säga). That's it; pulsmätare. Något annat blir det inte på många, många år och även då måste vi sätta på oss klockorna på ett speciellt sätt (tillräckligt hårdspänt - inte casual slappt som nästan alla har klockan) - kanske raka armarna etc - om det ska vara hyfsat accurata värden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-17 23:00
Ursprungligen av Demiurgen:

Klart man inte kan mäta blodtryck med en sån här manick :-D. Det är bara ett knäppgökigt rykte skapat av skämtare eller tekniska imbeciller. Alla som tagit blodtryck fattar varför.
Om man säger att den kommer att skanna efter cancerceller och ta sänkan så är det säker folk som tror det också.

För en gångs skull kan jag hålla med dig här, Zimmerman.

  • Medlem
  • 2015-02-18 02:01
Ursprungligen av Demiurgen:

Det kommer i dagarna en skannare som kan mäta blodets sockervärde för diabetiker - ett stort lyft då många då inte behöver sticka hål på husen flera ggr per dag - men det är ingen precision direkt utan bara en slags vägledning. Skannern måste apliceras ganska exakt och på fördelaktiga ställen där mätrsultaten blir bäst - och den drar givetvis fett med batteri - att man skulle klämma in denna i Apple Watch är absurt. Inte idag. Inte nästa modell och kanske aldrig någonsin då mätresultaten alltid kommer att bli galna på handleden.

Nu rullar vi offtopic som fan här men...

Vilken mätare syftar du på? Hörde om någon för typ 2 år sen (från Israel tror jag) som använde sig av IR för att mäta genom huden. Är det samma?

Nooo!
Give me:

...or else!

  • Medlem
  • 2015-02-18 05:52

Att den kommer att sälja är det ingen tvekan om men skall bli oerhört intressant att se hur den mottas på marknaden. Pepple sålde 1 miljon förra året och det var fler än alla Android Wear klockor tillsammans. Detta berodde mest på batteritiden som är betydligt bättre på Pepple. Runda Android Wear går bättre än fyrkantiga.

Men om inte Apple lyckas så lyckas nog ingen med en smartklocka för 4000 dollar

Men med 5 miljoner enheter i produktion så har man nog gjort en grundlig marknadsundersökning

Jag är fortfarande intresserad av verklig batteritid och vattenskydd innan jag köper en.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-02-18 07:07
Ursprungligen av Demiurgen:

För min del kan dom ta bort alla hälsogrejer utan att det påverkar mig det minsta - jag ska ha den där handledsdatorn när den kommer. Bara notiser, vibb mot huden (hör aldrig min iPhone ute på stan), snabbkolla/avvisa inkommande kommunikation och mess gör ett köp vettigt för mig - resten är bonus.

Det är nog min inställning också, + den ganska basic funktionen klocka, saknar ibland min gamla vanliga armbandsklocka just för att slippa dra upp iPhonen för att kolla tiden. Varje gång tänker jag "om ett halvår sitter det en Apple Watch på handleden".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-18 08:20

Konstig rubriksättning.

Jag tror att klockan kommer att levereras med exakt de funktioner som Apple har annonserat och tänkt sig.

Alla andra funktioner är bara spekulationer och rykten.

Självklart har Apple ett lab som testar alla möjliga och omöjliga sensorer. Men det betyder ju givetvis inte att allt man testat planeras att finnas med.

Ursprungligen av pesc:

Konstig rubriksättning.

Jag tror att klockan kommer att levereras med exakt de funktioner som Apple har annonserat och tänkt sig.

Alla andra funktioner är bara spekulationer och rykten.

Självklart har Apple ett lab som testar alla möjliga och omöjliga sensorer. Men det betyder ju givetvis inte att allt man testat planeras att finnas med.

Apropå rykten så väntar jag på rubrikerna som säger att "Apple Car is delayed..."

Ursprungligen av Chaosstar:

Känns lite tråkigt, var liksom de funktionerna som skulle göra den helt unik.

Fast de funktionerna den inte kommer skeppas med har det inte talats om mer än i ryktesväg så det är ju inget man kan bli besviken över. Puls kommer den fortfarande kunna mäta.

Läste om det...någon vecka sedannneller så har jag drömt. Det finns ju redan etablerade mätare utan blod - FreeStyle Libre m.m. - men dom kräver att man går omkring med en liten platta på huden som samlar sockervärden (via svett tror jag) och denna platta skannas sedan av och värden utvinns ur informationen.
Den jag läste om - eller drömde om - var en riktig liten skanner som man tryckte mot huden (kanske var det fingerspets som när man mäter syrehalt i blodet...en gammal patent och används överallt på sjukhus sedan årtionden - att mäta syrehalt är enkelt i jämförelse).
Hur en skanning (laser?UV?IR?) kan mäta socker i blodet genom huden vet jag inte...jag ska ta reda på det då det givetvis är fascinerande. Sätter upp det på listan jag betar av i min iPad+Google när jag sitter på buss, väntrum, etc.

Ursprungligen av kabex:

Nu rullar vi offtopic som fan här men...

Vilken mätare syftar du på? Hörde om någon för typ 2 år sen (från Israel tror jag) som använde sig av IR för att mäta genom huden. Är det samma?

Nu ska jag starta ett rykte om iPhone 7 som kommer att få en massa människor att bli besvikna när 7an kommer: iPhone7 kommer att ha EKG- och EEG-mätare - utan att man ens behöver sätta på sig en massa givare på kropp och huvud och inga kladdiga salvor och alltihopa drar nästan inget batteri alls.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-02-18 23:21
Ursprungligen av Demiurgen:

Läste om det...någon vecka sedannneller så har jag drömt. Det finns ju redan etablerade mätare utan blod - FreeStyle Libre m.m. - men dom kräver att man går omkring med en liten platta på huden som samlar sockervärden (via svett tror jag) och denna platta skannas sedan av och värden utvinns ur informationen.
Den jag läste om - eller drömde om - var en riktig liten skanner som man tryckte mot huden (kanske var det fingerspets som när man mäter syrehalt i blodet...en gammal patent och används överallt på sjukhus sedan årtionden - att mäta syrehalt är enkelt i jämförelse).
Hur en skanning (laser?UV?IR?) kan mäta socker i blodet genom huden vet jag inte...jag ska ta reda på det då det givetvis är fascinerande. Sätter upp det på listan jag betar av i min iPad+Google när jag sitter på buss, väntrum, etc.

Kan det ha varit det här du tänkte på?
http://readwrite.com/2015/02/10/apple-watch-d...

En sak som jag funderar på är om Apple kommer släppa nån form av bluetooth lurar ála
Earin typ till watchen. Ska man springa med klockan så måste dom ha tänkt att man ska kunna lyssna på nåt samtidigt.

DexCom CGM sticker ju hål på huden - tar blod helt enkelt (även om det är mycket små mängder strax under hudytan). Den jag såg - eller drömde om - var en skanner - bara någon form av ljusvåglängd passerar huden. Jag börjar anan att jag har drömt då detta kanske inte alls kan mäta socker i blodet (syre är ju en anna sak - det funkar bra att läsa med ljusvåglängd).

Ursprungligen av EnDumEn:

Kan det ha varit det här du tänkte på?
http://readwrite.com/2015/02/10/apple-watch-d...

Ursprungligen av Demiurgen:

DexCom CGM sticker ju hål på huden - tar blod helt enkelt (även om det är mycket små mängder strax under hudytan).

Nej, en CGM, som DexComs, fungerar vanligen genom att en elektrod mäter glukos i vävnadsvätskan (interstitiellt) , inte blodet i sig. Däremot behöver den kalibreras ibland med hjälp av en vanlig blodsockermätare. Freestyle Libre mäter också interstitiellt.

Det är lite samma som när en diabetiker ger sig själv insulin. Man ger det subkutant, alltså under huden. Inte i blodet även om det händer att blodkärl träffas.

  • Medlem
  • 2015-02-20 22:12
Ursprungligen av westerlu77:

En sak som jag funderar på är om Apple kommer släppa nån form av bluetooth lurar ála
Earin typ till watchen. Ska man springa med klockan så måste dom ha tänkt att man ska kunna lyssna på nåt samtidigt.

Har Apple watch GPS eller måste man ha med sig sin Iphone för att logga rundan. Sådana fall kopplar man väl bluetooth lurar till telefonen och inte klockan?

Ursprungligen av PaO:

Har Apple watch GPS eller måste man ha med sig sin Iphone för att logga rundan. Sådana fall kopplar man väl bluetooth lurar till telefonen och inte klockan?

Den kräver en iPhone 5 eller senare.

  • Medlem
  • 2015-02-20 23:22
Ursprungligen av keptang:

Den kräver en iPhone 5 eller senare.

Ja men man skall kunna lämna telefonen hemma och ge sig ut på en jogging tur.
Då är min fråga har den inbyggd GPS?
Minne har den så man kan lyssna på musik direkt från klockan

Ursprungligen av PaO:

Ja men man skall kunna lämna telefonen hemma och ge sig ut på en jogging tur.
Då är min fråga har den inbyggd GPS?
Minne har den så man kan lyssna på musik direkt från klockan

Nej det har den inte, därför krävs en iPhone.

Men du kan väl springa utan iphone och logga efteråt? Isåfall borde man kunna koppla hörlurar direkt till klockan och att den har minne för musik etc

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-02-21 01:36
Ursprungligen av westerlu77:

Men du kan väl springa utan iphone och logga efteråt? Isåfall borde man kunna koppla hörlurar direkt till klockan och att den har minne för musik etc

Du kan springa utan iPhone, och lyssna på musik. Men om man får ut någon typ av gps-data då är jag tveksam till då den, som sagt, inte har någon egen gps. Men man vet aldrig, Apple kanske kommit på något klurigt sätt?

Ursprungligen av westerlu77:

Men du kan väl springa utan iphone och logga efteråt? Isåfall borde man kunna koppla hörlurar direkt till klockan och att den har minne för musik etc

Logga vad? Ja, du kan ha musik i den och lyssna (4GB lagring). Det finns ingen GPS, så sådan information kan den inte hålla reda på.
Apple Watch i nuvarande stadie, enligt den information som finns kan hålla reda på tid, that's it, utan att vara kopplad mot en iPhone.

https://www.apple.com/watch/overview/

Citat:

Requires iPhone 5 or later.

I filmen på Apples hemsida, så har jag joggarna inga telefoner vad jag kan se. Det borde ju betyda att loggningen sker när man kommer hem till telefonen.

  • Medlem
  • 2015-02-21 07:20
Ursprungligen av westerlu77:

I filmen på Apples hemsida, så har jag joggarna inga telefoner vad jag kan se. Det borde ju betyda att loggningen sker när man kommer hem till telefonen.

Ja logga puls och annat som sensorer plockar upp men inte löparrundan utan GPS.
Jag tror att vill man logga hur långt man sprungit så behöver man Iphonen med sig.
Men att ta en runda med musik utan telefonen är inga problem

Hur säker är du på det? Den här artikeln tror att man visst kan göra motionsgrejer utan att ständigt ha med sej telefonen.
http://www.techhive.com/article/2605084/what-...
Dessutom borde Apple i filmen visat när dom springer en telefon i så fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-21 09:15

Stegräkna kan den göra, så längden på joggingturen kan nog uppskattas utan iPhone.

Jag fattar att det inte kommer att gå att kolla var jag befinner mej (kartappen) men att det inte skulle kunna gå att jogga med klockan och få loggen efteråt verkar konstigt av Apple. Om man måste ha en iphonehållare på armen ändå så är vi på ett sätt i ruta 1 ändå på nåt sätt.. Den som lever får se!

Bevaka tråden