Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 21,5 ersatte intern HDD med extern USB3 SSD.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ganska ny iMac 21,5 i5 2.9, 8GB RAM med 1TB HDD och den har alltid känts förhållandevis slö, funderade på om jag skulle våga "bryta" upp den för att sätta i SSD och mer RAM, men eftersom det är garanti kvar och det ser ganska besvärligt ut så bestämde jag mig för att testa med en extern USB 3 disk med SSD.

Läste lite på olika forum om jag skulle pröva att få till Fusion Drive, men det verkade också ganska besvärligt med USB, så jag började den enkla vägen att kopiera hela systemdisken till den externa disken med hjälp av SuperDuper!, tog 17 minuter och var mycket enkelt, sedan satte jag bara USB disken som Startskiva och startade om. Mätresultat med BlackMagic nedan:

Före:

Efter:

Senast redigerat 2015-02-18 14:39
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-18 13:39

Vad gör du för grejer som får datorn att kännas slö med den förra disken?

Ursprungligen av planB:

Vad gör du för grejer som får datorn att kännas slö med den förra disken?

Använder den

Boot-tiden, starta program, använda program, t ex Final Cut Pro, spel, allt går nu på en bråkdel av tiden innan, har aldrig läst A-bladet snabbare än nu

Allvarligt talat så är originaldisken, en medioker 5400 varvs HDD, den stora flaskhalsen i hela maskinen, som att köra en F1 bil med skottkärrehjul, hela maskinen fungerar plötsligt som den borde gjort från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-18 17:15

Jag har också varit inne på samma spår men tänker nog bryta upp den (ingen garanti) samt smälla i 16GB RAM samtidigt.

Ställt samma fråga i SSD tråden men ej fått svar så försöker igen:
Någon som har koll på om/när det kommer PCIe SSD enheter att köpa löst och sätta in i sin iMac late 2013? På eBay finns t.ex. http://www.ebay.com/itm/Apple-Samsung-256GB-S...

Står där att den är kompatibel med iMac 21.5 late 2013 men stämmer detta?

1
Bevaka tråden