Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan en router byta/ha olika ip-nummer?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet trådat hemmanätverk med en gammal Netgear-router. Jag vet att jag från början gav olika datorer olika ip-nummer. Använde nog DHCP med manuell adress som inställning. Sedan har en del datorer kommit och gått. Jag provade tillfälligt att byta router för att testa ett annat problem och efter att jag satt tillbaka den gamla har jag inte fått det att fungera.

Jag är säker på att routern från början hade ett ip-nummer som började på 192. När nu inte Internetanslutningen fungerade för dator 1, så tittade jag hur det var inställt i dator 2. Där hade dator och router ett ip-nummer som började på 88.

Lyckades få dator 1 att fungera genom att köra på automatisk inställning. Dator och router får ip-nummer som börjar på 88.

Eftersom jag inte fick bildskärmsdelning att fungera började jag mixtra med dator 2....
Med automatisk inställning på den återkom 192-numren och Internet fungerar inte.
Försöker jag ställa in dator 2 med de inställningar som fungerade igår (88-numren) så blir svaret oavsett vilken sista siffra jag väljer att IP-numret används! (Hänvisar till ett Mac-nummer jag inte känner igen.)

Usch vad rörigt det låter och det är det. Vad göra? Var börja?

Låter som din router inte agerar router utan brygga (eller någon annan inställning som är knas).
Tryck in reset-knappen på den och börja om från scratch är mitt förslag.

Är allt rätt så ska du få IP-nummer i 192-serien, det brukar vara standard för Netgear och flesta andra tillverkare.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-16 15:08
Ursprungligen av keptang:

Låter som din router inte agerar router utan brygga (eller någon annan inställning som är knas).
Tryck in reset-knappen på den och börja om från scratch är mitt förslag.

Är allt rätt så ska du få IP-nummer i 192-serien, det brukar vara standard för Netgear och flesta andra tillverkare.

192.168.x.x
10.x.x.x
172.16-31.x.x
Något annat är helt oförståeligt från en dhcp server från en privat router, såvida den inte agerar brygga istället för router.

Börjar IPn på 88.x.x.x så agerar den antagligen brygga och datorn får routerns ip address. Då ska "internet" fungera, men du kan ha en felinställd "DNS" server.

Pröva med att skriva in detta i webläsaren när du har ip nummer som börjar på 88.
81.201.220.168/forum/p/2228082
Det borde ta dig till denna tråd.

Då vet du om du har en knas DNS address, och att du har en router som fungerar som brygga istället.

Ursprungligen av juanito:

agerar brygga istället för router.

Vad betyder brygga?

Ursprungligen av juanito:

Börjar IPn på 88.x.x.x så agerar den antagligen brygga och datorn får routerns ip address. Då ska "internet" fungera, men du kan ha en felinställd "DNS" server.

Internetleverantörens DNS-servrar tror jag börjar på 88. Eller så har de också blivit fel....

Ursprungligen av juanito:

Pröva med att skriva in detta i webläsaren när du har ip nummer som börjar på 88.
81.201.220.168/forum/p/2228082
Det borde ta dig till denna tråd.

Då vet du om du har en knas DNS address, och att du har en router som fungerar som brygga istället.

Ja, jag kommer till denna tråd. Är det DNS-numret i nätverksinställningarna som är fel alltså?

Att återställa fabriksinställningarna kanske är det bästa då?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-16 15:51
Ursprungligen av Asterraster:

Vad betyder brygga?

Den vidarebefodrar trafiken till din dator. Alltså din dator får även det ip nummer som routern skulle ha fått om den agerade som en router.

Ursprungligen av Asterraster:

Internetleverantörens DNS-servrar tror jag börjar på 88. Eller så har de också blivit fel....

Mycket troligt att den gör, men kolla med din internet leverantör vad som är rätt.

Ursprungligen av Asterraster:

Ja, jag kommer till denna tråd. Är det DNS-numret i nätverksinställningarna som är fel alltså?

Ja då har du någonstans ställt in en DSN ip som inte fungerar med den inställning du har på routern.

Ursprungligen av Asterraster:

Att återställa fabriksinställningarna kanske är det bästa då?

Det funkar säkert också, såvida din internet leverantör inte har några special krav, vad de nu skulle vara. Normalt funkar det med fabriksinställningarna. Men vad är fabriksinställningen, agerar den som router eller som brygga då?

Men varför inte ta tillfället och lära sig och ställa om den själv precis som du vill ha det?

Pinsamt ...
Jag hade kopplat in sladden från modemet i fel hål i routern.
Nu verkar det funger!

Utmärkt med återkoppling även om du tycker det är pinsamt! Bra jobbat att återkomma med lösningen, det är såhär ett forum ska fungera.

1
Bevaka tråden