Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB3400C kan ej föra över filer

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-15 12:57

Jag har blivit så lycklig när jag fick hjälp här med att starta en PBG4, där IngoX hjälpte mig på ett pedagogiskt sätt, att jag nu funderat på om inte en annan dator kunde bli användbar igen. Den har fått stå för att det inte gick att föra över något från den.

Detta har jag skrivit om detta för länge sedan men jag hittar inte tråden och gör ett nytt försök.

Jag har en liten käck bärbar dator som heter Powerbook 3400C Den körs med syst. 9.1 och jag har Word, Photoshop elements, Tex Edit, Graphic Converter och Filemaker Pro i den
Batteriet är kass men den går att köra via elnätet.
Den kan läsa såväl CD som de gamla flipskivorna (minns inte vad namnet var på dem).
Det är en fördel för jag kan läsa en hel del skivor som jag har i mitt arkiv.
Har använt den här datorn vid föreläsningar där jag bl.a. visat bilder.
PB3400C har tyvärr inte Firewire men Eterhnetanslutning
Det går inte att föra över filer via Ethernet. Får följande svar:

Anslutningen misslyckades
Filhanteraren använder en inkompatibel version av AFP-protokollet. Du kan inte ansluta den.

Nu undrar jag om någon vet hur jag skall få tag i det där AFP-protokollet.
Finns det kanske i min PPCG4 som ju också går med 9.1 ?
Men hur hittar jag det? Och i så fall hur föra över det?

Vad kör du för OS på maskinen som du försöker ansluta till? AFP i OS 9 är inte kompatibel med AFP i senare versioner av OS X. Jag kommer inte ihåg exakt när det blev så men jag tror det var ganska tidigt. Det som eventuellt kan lösa det är att du går in i fildelningsinställningarna och väljer att klienter ska få ansluta över TCP/IP. Annars, försök att köra så lika OS på båda maskinerna eller använd ett annat protokoll som t. ex. FTP.

1
Bevaka tråden