Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text kan dröja 40-60 sekunder

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, hoppas det finns någon kunnig själ här som kan ge en hint om hur jag ska fortsätta söka fel.

Jag har en Macbook Pro inköpt sommaren 2013. Uppgraderad till OS X 10.10.2 och med 4GB minne.

Problemet visar sig tydligast när man ska skriva text som den här t.ex. Helt plötsligt och med olika mellanrum (30s - 3min) fryser allt, jag skriver på tangentbordet men inget kommer upp på skärmen, regnbågssnurran tänds och snurrar 20-60sek därefter dyker allt jag skrivit "i blindo" upp på skärmen. Det går däremot utmärkt att hoppa mellan fönstren så länge man använder musen (inte med cmd+tab).
Tittar jag på grafen för processorlast är den också fryst. När låsningen släpper kommer den senaste tidens graf fram och visar oftast kring 25-50% processorlast (inget mer än Safari och aktivitetskontrollen startat av mig).

Detta har jag gjort:
Clean install av OS X och uppgraderat direkt till Yosemite (disken helt rensad, partitionen borttagen före installationen)
Kört HW-testerna, både snabba och utökade, inga problem hittade
Kört skivanalysen, både skivkontrollen och rättighetskontrollen. Första gången är hittar den ett fel i partitionskartan som den kan reparera. Rättighetskontrollen hittar en massa fel som rättas till. Andra och tredje gången jag kör går det bra.
Även systemhanteraren (SMC) har jag återställt.

Spontant känns det som något HW-fel eftersom all SW är ominstallerad och inga gamla backuper är pålästa.

Mycket tacksam för några tips....
Chremn

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-05 22:36

Testa annan användare, testa felsäkert läge.

Ursprungligen av chremn:

...Clean install av OS X och uppgraderat direkt till Yosemite...

Kanske inte frågor som bidrar till en lösning här, men jag blir lite nyfiken...

Vilken version är det du installerar först?
Och varför installerar du inte Yosemite direkt i stället?

Felsäkert läge är testat ett par gånger, gör ingen skillnad. Ska testa att skapa en ny användare när jag kommer hem i em.

Kommer faktiskt inte ihåg vilken version den börjar på. När man kör installationen från nätet med en helt ren maskin gissar jag att man får den version som var aktuell när man startade maskinen första gången.

/ Chremn

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-06 10:20

Ladda ner Yosemite och gör en bootbar USBsticka med DiskmakerX.

Ursprungligen av chremn:

Felsäkert läge är testat ett par gånger, gör ingen skillnad. Ska testa att skapa en ny användare när jag kommer hem i em.

Kommer faktiskt inte ihåg vilken version den börjar på. När man kör installationen från nätet med en helt ren maskin gissar jag att man får den version som var aktuell när man startade maskinen första gången.

/ Chremn

När man gör en Internet Recovery så får man versionen som datorn levererades med. Om man startar på Återställnings-partitionen så installeras den version som senast var installerad på datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-06 15:33
Ursprungligen av chremn:

Problemet visar sig tydligast när man ska skriva text som den här t.ex. Helt plötsligt och med olika mellanrum (30s - 3min) fryser allt, jag skriver på tangentbordet men inget kommer upp på skärmen, regnbågssnurran tänds och snurrar 20-60sek därefter dyker allt jag skrivit "i blindo" upp på skärmen. Det går däremot utmärkt att hoppa mellan fönstren så länge man använder musen (inte med cmd+tab).
Tittar jag på grafen för processorlast är den också fryst. När låsningen släpper kommer den senaste tidens graf fram och visar oftast kring 25-50% processorlast (inget mer än Safari och aktivitetskontrollen startat av mig).

Några allmänna funderingar till felletandet:
I Aktivitetskontroll kan du ju sortera processer efter processortid, en "historisk" bild kan ge dig mer ledtrådar än ögonblicksbilden när frysningen just släppt. Kolla även i Systemmeddelanden om du hittar ledtrådar till vad datorn vill sysselsätta sig med vid tidpunkten för frysningen. Två saker som kan ta extra tid på just nyinstallerade system och ibland strula är filkryptering (om du aktiverat FileVault) samt Spotlight-indexeringen (processerna mds och mdworker). Det rättar oftast till sig med tiden men ibland kan något ha hängt sig, till exempel en skadad fil som är svår att indexera eller kryptera. Slutligen, att Skivverktyg hittade ett reparerbart fel i partitionskartan är ju ändå ett observandum.

Tack för alla bra inlägg.
Ny användare hjälpte tyvärr inte. Jag hittade detta inlägg http://www.macissues.com/2015/01/08/how-to-ma... symptomen stämmer precis med vad jag ser i systemmedelanden.
Formaterade om disken och gjorde en clean install av OS X 10.8. Nu verkar det funka. Återstår att se om det håller.
/ Chremn

Funkade inte den har börjat strula igen. Har inte brytt mig om att uppdatera till Yosemite.
/ Chremn

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-02-14 18:30

Låter som det skulle kunna vara fel på disken, kan du testa med att installera och köra från en extern disk?
Klona förslagsvis disken du har till en USB-ansluten disk och kör på den ett tag.

Hej! Åter till detta efter sportlovsuppehåll och annat.
Testade om minnet spökade, körde på bara en DIMM (2GB) och bytte sedan till den andra. Samma problem.
Bestämde mig för att det är hårddisken som är trasig. Hade ingen USB disk att klona till (och inte mycket data att klona efter ominstallationerna).
Köpte en SSD och satte i istf hårddisken. Booten från nätet går snyggt och prydligt men jag ser inte den nya SSDn när jag går in med skivverktyg. Den har dykt upp någon gång, då har den inte gått att formatera
Finns det några bra kommandon att köra från terminalen för att diagnostisera/hitta/formatera den nya disken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-06 19:31

Du behöver nog skriva om partitionen till GUID innan du formaterar den. Men disken bör synas i Skivverktyg.
Du är säker på att hårddiskkabeln sitter ordentligt?

Ja helt säker, har reseatat i bägge ändar. Funderade på om jag haft sönder något och testade med gamla ruttna disken, den gick i alla fall att boota på.

Lite feedback. Efter att ha bytt interna SATA-kabeln var det inga som helst problem med diskarna. Massa elända bara för att Apple inte "har råd" att sätta i bra kablar
Tack till alla som kommit med bra tips!
/ Chremn

1
Bevaka tråden