Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig fart på bredbandet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Sitter på en 100/10-lina från Bahnhof men får bara ut mellan 40-30mb/s. Trådlöst. Inga väggar mellan router, dator och andra handenheter. Jag använder i dagsläget en DLink DIR-615. Mätningarna har gjorts precis bredvid routern (Se bifogade bilder) Vad kan vara fel? Är det så mycket förlust på en trådlös överföring? Kan en bättre router ge mig mer fart.

Jag använder:
Mac Mini
Iphone 5
IPad Air
3rd gen Apple TV

Funderar på en Apple AirPort Extreme el. Asus router.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-13 14:55

Vad får du ut om du kör trådat? Och ja, det kan bli stora förluster, beroende på en massa faktorer. Börja med att kolla om du har grannar med WiFi, och vilka kanaler du kör på. Även kolla vilken version av 802.11 dina enheter klarar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-13 15:46

Låter rätt normalt, det är en rätt usel router du har.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wirel...

Trådlöst kommer alltid ha hastighetsförlust, AC-routrar specificerade till 1900Mbit kommer upp i 2-300Mbit i bästa fall.

Jag har en Asus RT-AC66u, kommer upp i runt 100Mbit som bäst till min MBP (som inte har stöd för AC dock, så det är N-nät).

Telefoner och plattor klarar i regel inte lika höga hastigheter heller, min 5S får 35Mbit på samma ställe där datorn ligger runt 70.

Men som ovan skrev, testa med kabel så du vet att du har full fart från ISP, jag tror en 615 klarar 100Mbit trådat. Bästa är att testa direkt till datorn med.

Tack för svar och återkommer

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-13 18:33

Är nyfiken - på en iPhone/iPad, vad behöver man >30Mbit/s till?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-14 10:05
Ursprungligen av reboot81:

Är nyfiken - på en iPhone/iPad, vad behöver man >30Mbit/s till?

Installera Candy Crush jättefort

Nä, men ska man dra över media av något slag är det ju trevligt, jag har en 64GB iphone och en 128GB ipad t ex.
Ska man fylla upp ordentligt tar det ju ett tag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-14 10:22
Ursprungligen av Json_81:

Installera Candy Crush jättefort

Nä, men ska man dra över media av något slag är det ju trevligt, jag har en 64GB iphone och en 128GB ipad t ex.
Ska man fylla upp ordentligt tar det ju ett tag.

Och då menar du från en lokal dator? TS har inte klagat på lokal hastighet utan mot BBK.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-14 11:00
Ursprungligen av reboot81:

Och då menar du från en lokal dator? TS har inte klagat på lokal hastighet utan mot BBK.

Vi pratar väl fortfarande trådlöst, iphone och varför man skulle behöva mer än 30Mbit?
Kommer du upp i 30Mbit mot BBK på en 100Mbit-lina kommer du inte upp i högre lokalt heller, förutsatt att det inte är fel på uppkopplingen såklart.

Lite skillnad nu med ny router?

1
Bevaka tråden