Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigering av RAW i iPhoto går som sirap

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-11 10:07

Hej.
Har en Macbook Pro 13" mid 2010 (Intel core 2 duo 2,4 GHz, uppgraderat till 8gb RAM, 256 gb SSD).
Operativ Yosemite, iPhoto version 9.6.

Problemet som uppstår när jag redigerar RAW-bilder i iPhoto är att datorn jobbar livet ur sig, badboll som snurrar stup i kvarten, tempen stiger och därmed fläkten börjar leva om. En RAW-bild ligger på drygt 20mb, hårddisken har drygt 100gb ledigt minne (tror iPhoto-biblioteket är på 50gb).

Upplever aldrig annars badbollen eller seghet på denna gamla men ack så stabila trotjänare.
Är det iPhoto som är dåligt på att hantera RAW eller börjar min gamla pjäs helt enkelt bli för gammal?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-11 10:28
Ursprungligen av bjorsi:

Hej.
Har en Macbook Pro 13" mid 2010 (Intel core 2 duo 2,4 GHz, uppgraderat till 8gb RAM, 256 gb SSD).
Operativ Yosemite, iPhoto version 9.6.

Problemet som uppstår när jag redigerar RAW-bilder i iPhoto är att datorn jobbar livet ur sig, badboll som snurrar stup i kvarten, tempen stiger och därmed fläkten börjar leva om. En RAW-bild ligger på drygt 20mb, hårddisken har drygt 100gb ledigt minne (tror iPhoto-biblioteket är på 50gb).

Upplever aldrig annars badbollen eller seghet på denna gamla men ack så stabila trotjänare.
Är det iPhoto som är dåligt på att hantera RAW eller börjar min gamla pjäs helt enkelt bli för gammal?

Kanske behöver underhållas? http://support.apple.com/kb/PH2512?viewlocale=sv_SE

Vilken kamera? Hur tusentals bilder har du i ditt bibliotek? Kan du prova att skapa ett nytt bibliotek, och lägga in EN bild. Se om den är lika slö då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-11 10:42
Ursprungligen av reboot81:

Kanske behöver underhållas? http://support.apple.com/kb/PH2512?viewlocale=sv_SE

Vilken kamera? Hur tusentals bilder har du i ditt bibliotek? Kan du prova att skapa ett nytt bibliotek, och lägga in EN bild. Se om den är lika slö då?

Får testa det när jag kommer hem, kan även då meddela hur många bilder det är i biblioteket.
Kamera för tillfället är Nikon D7000, dock märkte jag detta redan då jag gick över och fotade RAW med min Nikon D80 för 2 år sedan, hoppades på att ny version av iPhoto skulle lösa det.
Biblioteket har kanske 10 år på nacken med bilder på allt från 1mb till 20mb.

Ursprungligen av bjorsi:

Hej.
Har en Macbook Pro 13" mid 2010 (Intel core 2 duo 2,4 GHz, uppgraderat till 8gb RAM, 256 gb SSD).
Operativ Yosemite, iPhoto version 9.6.

Problemet som uppstår när jag redigerar RAW-bilder i iPhoto är att datorn jobbar livet ur sig, badboll som snurrar stup i kvarten, tempen stiger och därmed fläkten börjar leva om. En RAW-bild ligger på drygt 20mb, hårddisken har drygt 100gb ledigt minne (tror iPhoto-biblioteket är på 50gb).

Upplever aldrig annars badbollen eller seghet på denna gamla men ack så stabila trotjänare.
Är det iPhoto som är dåligt på att hantera RAW eller börjar min gamla pjäs helt enkelt bli för gammal?

Spontant känns en core 2 duo lite långsam när du jobbar så mycket med bildbehandling. Mitt tips hade varit att sätta in en SSD om du inte redan haft det. Nu skulle jag rekommendera en ny installation av allting och om det är lika trögt då sälj den på tradera (macar säljer som smör därinne) och köp en retina macbook eller någon av de sista non-retina macbook pro modellerna.

Jag har en väldigt lik maskin och hanterar raw-bilder från Canon 6D. (20 megapixel kontra D7000:s 16) Det går inte blixtrande fort, men tillräckligt för att få upp ett workflow. Skillnaden är att jag gör det i Lightroom, som är ett betydligt mycket snabbare och mer kompetent program.

Det kan vara värt att utvärdera nya Bilder-appen också när den kommer, beroende på hur avancerade funktioner du vill ha.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-11 12:11
Ursprungligen av irrelogical:

Jag har en väldigt lik maskin och hanterar raw-bilder från Canon 6D. (20 megapixel kontra D7000:s 16) Det går inte blixtrande fort, men tillräckligt för att få upp ett workflow. Skillnaden är att jag gör det i Lightroom, som är ett betydligt mycket snabbare och mer kompetent program.

Det kan vara värt att utvärdera nya Bilder-appen också när den kommer, beroende på hur avancerade funktioner du vill ha.

Ok, precis min tanke, att vänta och utvärdera bilder-appen. Känner att jag klarar med iPhotos nuvarande funktioner.
Väldigt lik maskin, vad skiljer på din?

Ursprungligen av bjorsi:

Ok, precis min tanke, att vänta och utvärdera bilder-appen. Känner att jag klarar med iPhotos nuvarande funktioner.
Väldigt lik maskin, vad skiljer på din?

Jag har en SSD på 240GB, så förmodligen en annan modell/märke. I övrigt ska det vara samma.

Är också väldigt spänd inför Bilder-appen, väntar med att byta dator tills jag vet hur det kommer påverka behov av diskutrymme etc. Om jag ens bryr mig om att byta datorn, om iCloud-synken funkar bra lär jag använda iPaden mer. (fast jag får välja bort raw-bilder då, eller framkalla i kameran)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 10:36
Ursprungligen av reboot81:

Kanske behöver underhållas? http://support.apple.com/kb/PH2512?viewlocale=sv_SE

Vilken kamera? Hur tusentals bilder har du i ditt bibliotek? Kan du prova att skapa ett nytt bibliotek, och lägga in EN bild. Se om den är lika slö då?

Testat de 4a varianterna av underhåll, rådde inte bot på problemet.
Mitt bibliotek består av 168 händelser, 12753 bilder, totalt 56 GB så det är inget gigantiskt bibliotek.
Ska testa att dela upp biblioteket där man har kanske det senaste årets bilder i ett och äldre i ett annat, får bli till helgen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-13 11:30

Jag hade skapat ett nytt användarkonto, importerat 1 RAW-bild och provkört för att mäta prestanda under bästa möjliga förhållanden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 14:27
Ursprungligen av reboot81:

Jag hade skapat ett nytt användarkonto, importerat 1 RAW-bild och provkört för att mäta prestanda under bästa möjliga förhållanden.

Ponera att detta skulle göra susen, var bör man då göra i nästa steg?
Blåsa ur datorn och installera ett fräscht Yosemite?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 15:19

Nej, inte ominstallation i första läget. Men du har fått en bättre ledtråd till om en omständig uppdelning av iPhotobiblioteket teoretiskt skulle kunna göra någon nytta.

Du har ekvationen [Många RAW-bilder] + [Mjukvara iPhoto] + [Hårdvara MBP mid 2010] = Långsamt.

Enklaste faktorn att testa är antalet RAW-bilder. Om det inte ger någon förändring alls får du överväga byte av mjukvara eller hårdvara.

Senast redigerat 2015-02-13 15:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-20 09:45
Ursprungligen av IngoX:

Nej, inte ominstallation i första läget. Men du har fått en bättre ledtråd till om en omständig uppdelning av iPhotobiblioteket teoretiskt skulle kunna göra någon nytta.

Du har ekvationen [Många RAW-bilder] + [Mjukvara iPhoto] + [Hårdvara MBP mid 2010] = Långsamt.

Enklaste faktorn att testa är antalet RAW-bilder. Om det inte ger någon förändring alls får du överväga byte av mjukvara eller hårdvara.

Photos har rådit bot på detta för mig och min gamla MBP :). Programmet flyter på mycket bättre än iPhoto och jag har inte behövt dela upp biblioteket i flera mindre :):

1
Bevaka tråden