Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver en (ny) skrivare till min gamla G5 - finns det?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2015-02-12 22:59

Hej!
Jag jobbar ibland i Appleworks på min gamla G5 och skriver ut på en Canon Pixma 4000.
Nu gav den upp idag, nåt fel på skrivarhuvudet.
Jag har en "ny" iMac, två år, där jag skriver ut på en Canon MG 6250 men den går ju inte
att använda till min G5 eftersom den inte stöder powerpc-processorn vad jag förstår.
Det jag undrar är om det finns någon ny skrivare som går att använda till en sån
gammal dator som G5?
Tacksam för tips hur jag letar fram en sån..:)

Inger

Det här kan nog vara intressant:
http://support.apple.com/sv-se/HT1468

Sedan nämnder du inget om vad skrivaren ska ha för kvalitéer förutom att fungera med en gammal G5:a.

Ursprungligen av IsaS:

Jag har en "ny" iMac, två år, där jag skriver ut på en Canon MG 6250 men den går ju inte
att använda till min G5 eftersom den inte stöder powerpc-processorn vad jag förstår.
Det jag undrar är om det finns någon ny skrivare som går att använda till en sån
gammal dator som G5?
Tacksam för tips hur jag letar fram en sån..:)

Inger

Epsons skrivare har drivrutiner till PowerPC-datorer, till och med den senast lanserade, SureColor P600.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2015-02-12 23:16

Ja, glömde det..:) Jag gör etiketter med text oftast, lite skyltar och så - inget avancerat.
Ska kolla din länk.
Ser att jag har OS X 10.5.8 på min G5. Det verkar vara svårt att finna skrivare som stöder
äldre versioner..hm..

Senast redigerat 2015-02-12 23:32
  • Medlem
  • 2015-02-12 23:56
Ursprungligen av IsaS:

Hej!
Jag jobbar ibland i Appleworks på min gamla G5 och skriver ut på en Canon Pixma 4000.
Nu gav den upp idag, nåt fel på skrivarhuvudet.
Jag har en "ny" iMac, två år, där jag skriver ut på en Canon MG 6250 men den går ju inte
att använda till min G5 eftersom den inte stöder powerpc-processorn vad jag förstår.
Det jag undrar är om det finns någon ny skrivare som går att använda till en sån
gammal dator som G5?
Tacksam för tips hur jag letar fram en sån..:)

Inger

Kan du inte välja Skriv ut i AppleWorks och spara dokumentet som en pdf, och sedan skriva ut detta på din vanliga skrivare? Jag har visserligen AppleWorks 6.2.9 på en Intelmac, men det borde väl finnas samma möjlighet att spara som pdf i en PPC-mac också. Se dump.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2015-02-13 00:11

Tack för svar..:)
Jag har provat det men det blev så dålig kvalitè...? Har gjort det förut och då funkade det bättre så jag vet inte
om det var för att det var så smått, text i 5 punkter bl.a.
Nu blev jag intresserad när du skriver att du har AppleWorks på din Intelmac?! Det ska ju inte gå? Jag blev ju så
deppad när jag köpte min nya iMac, att det inte gick att föra över och använda AppleWorks. Jag har så många
mallar och annat som jag nu sitter och jobbar med i min G5 eftersom Pages inte alls går att göra samma saker i.
Använder objektgrafiken till allt, så smidig..:)

AppleWorks är ju PPC-mjukvara. Borde fungera i Snow Leopard.

Eller har jag fel?

  • Medlem
  • 2015-02-13 11:09
Ursprungligen av IsaS:

Tack för svar..:)
Jag har provat det men det blev så dålig kvalitè...? Har gjort det förut och då funkade det bättre så jag vet inte
om det var för att det var så smått, text i 5 punkter bl.a.
Nu blev jag intresserad när du skriver att du har AppleWorks på din Intelmac?! Det ska ju inte gå? Jag blev ju så
deppad när jag köpte min nya iMac, att det inte gick att föra över och använda AppleWorks. Jag har så många
mallar och annat som jag nu sitter och jobbar med i min G5 eftersom Pages inte alls går att göra samma saker i.
Använder objektgrafiken till allt, så smidig..:)

Ursprungligen av Borttaget:

AppleWorks är ju PPC-mjukvara. Borde fungera i Snow Leopard.

Eller har jag fel?

Jo, just det, det är Snow Leopard jag har på min gamla mini Mid 2007, som annars funkar som mediaserver.

Att spara som pdf i stället för att skriva ut borde inte göra någon skillnad, men AW är ett gammalt program.

Senast redigerat 2018-07-23 13:05
  • Medlem
  • 2015-02-13 11:12

Men en annan idé ser du också i dumpen ovan: skrivardelning* (jag har "Brother DCP-7030 @ Minmini"). Har du testat det?

* http://support.apple.com/kb/PH13940

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2015-02-13 11:39

Nu har jag Maverick i min iMac så det verkar inte gå att ha Applework i den. Saknar verkligen att jobba i AW men har kollat in ett program, "Intaglio", där det ska gå att ta in gamla AW-filer och jobba med vad jag förstår.
I alla fall har jag fått låna en HP Laserjet 4 som verkar ska gå att använda till min G5.
Jo, jag har skrivit ut genom mail o pdf men kvalitén blev inget bra.

Senast redigerat 2015-02-13 11:53
1
Bevaka tråden