Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Edit: 5–6 år gammal MacBook Pro startar inte ens i säkert läge

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla kunniga!

Fick nödrop från dottern i Jakarta, Indonesien:
"Min dator uppför sig jätteläskigt sen igår kväll. Gjorde just en start i säkert läge, tog tid men den verkade göra det, men när den nådde slutet på den där laddnings-termometern som ska fyllas stängde datorn bara av sig, startade alltså inte."

Går alltså inte att starta normalt heller! Innan dess hade hon haft skärmen fälld men datorn hade inte gått i vila på hela natten utan var igång när hon öppnade den. Hon måste logga in efter vila, det var alltså inte aktiverat. Det var efter det hon skulle köra säker start.
Efter nödropet provade vi säker start igen. Samma visa.

Hon behöver den "Big Time" för både sina studier och den praktik hon gör på ambassaden i Jakarta!!!

Har just nu inte fullständiga data på den, men det är den enklaste versionen från 2008–2009. Tror hon har en betaversion av OS X 10.6 som satt i när hon köpte den begagnad. Det verkade vanskligt att installera ett fräscht nyare OS så hon har inte vågat.
4 gig minne är det jag vet säkert.

Teorier? Hur få igång den igen?

Senast redigerat 2015-02-12 11:43
Ursprungligen av MacKnase:

...Tror hon har en betaversion av OS X 10.6 som satt i när hon köpte den begagnad. Det verkade vanskligt att installera ett fräscht nyare OS så hon har inte vågat.

Varför verkade det vanskligt att uppdatera? Har det varit något problem med datorn tidigare?

Jag förstår inte resonemanget bakom att...
...köpa en begagnad dator och bara köra vidare på en gammal beta-version som den tidigare ägaren använt
...uppenbarligen aldrig köra Programuppdatering
...anse att detta beteende skulle vara mindre vanskligt än att lägga in ett nytt fräscht system

Ursprungligen av MacKnase:

...Hur få igång den igen?

Vad har hon tillgång till? Installationsskivor? Externa hårddiskar? Möjlighet att låna en annan Mac att installera från?

Har hon backup på det som finns i datorn, eller är där saker som måste räddas före en eventuell ominstallation?

Det första jag skulle prova är att återställa SMC och PRAM:
http://support.apple.com/sv-se/HT3964
http://www.4633.se/problemlosning/aterstall-p...

Kanske (beroende på svaren på ovanstående frågor) så kan nästa tips vara att köpa en sån här skiva...
http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/ma...
...och prova att starta från den.

Senast redigerat 2015-02-12 10:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför verkade det vanskligt att uppdatera? Har det varit något problem med datorn tidigare?

Jag förstår inte resonemanget bakom att...
...köpa en begagnad dator och bara köra vidare på en gammal beta-version som den tidigare ägaren använt
...uppenbarligen aldrig köra Programuppdatering
...anse att detta skulle vara mindre vanskligt än att lägga in ett nytt fräscht system

Vad har hon tillgång till? Installationsskivor? Externa hårddiskar? Möjlighet att låna en annan Mac att installera från?

Har hon backup på det som finns i datorn, eller är där saker som måste räddas före en eventuell ominstallation?

Det första jag skulle prova är att återställa SMC och PRAM:
http://support.apple.com/sv-se/HT3964
http://www.4633.se/problemlosning/aterstall-p...

Förlåt min okunnighet: Hon uppdaterar allt, utom just OS. Kommer inte ihåg varför hon var skraj för det. Hon hade haft den ett bra tag innan hon upptäckte beta-versionen. Tror hon var rädd för att förlora sina data vid installation av nytt OS, att uppgradera direkt från beta gick visst inte. K a n ha nyare nu, är osäker.

Den låg i originalkartong utan några skivor. Samma med hennes gamla MacBook, tidigaste Intel, som hon köpte ny. Inga skivor i kartongen. Har extern hårddisk, men (ja, jag vet, idiotiskt!) ingen back up på den.

Kan säkert få tillgång till annan Mac, men hon vet inte hur man installerar OS från den, är jag övertygad om.

Hon är på resa just nu. Skickat meddelande om att göra SMC och pram, hon pallade inte pramma efter misslyckad säker start innan hon lade ansvaret på mig genom att fråga om det.

Tack för tålamodet!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-12 12:27

Det låter som ett trasig hårddisk tycker jag. Installation av nytt OSX kan förvärra saken. Har hon grejor på den som måste räddas är det prio ett. Gör en backup (Superduper, CarbonCopyCloner) till en annan disk innan ni provar annat.

Ursprungligen av kenjon:

Det låter som ett trasig hårddisk tycker jag. Installation av nytt OSX kan förvärra saken. Har hon grejor på den som måste räddas är det prio ett. Gör en backup (Superduper, CarbonCopyCloner) till en annan disk innan ni provar annat.

Min ödmjuka teori också.
Back up via anslutning som extern hårddisk till annan dator, då, eftersom hon inte får igång den, eller? I så fall, om hårddisken är sönder, gäller inte samma sak då?
Som sagt, är okunnig själv. Därav mitt användarnamn!

Ursprungligen av MacKnase:

...Back up via anslutning som extern hårddisk till annan dator...

Ja, det är en bra början. Som kenjon sa, backupen är ju prio 1.

Ursprungligen av MacKnase:

...I så fall, om hårddisken är sönder, gäller inte samma sak då?...

Jo, förmodligen. Men man kan ju prova.

Men man ska vara medveten om att varje gång man försöker använda disken, så kan tillståndet förvärras. Så om man verkligen vill rädda något av det som finns på disken, så ska man kanske inte testa egna saker, utan lämna in disken till ett företag som jobbar med just sådant. Kan bli väldigt dyrt, dock.

Med tanke på era kunskapsnivåer - och det faktum att ni befinner er på varsin sida om klotet - skulle jag nog rekommendera att helt enkelt stänga av datorn och inte röra den förrän hon kommer hem. Då kan hon i lugn och ro försöka sig på att rädda bilder eller vad det nu kan vara som är viktigast. Om nu inte hon genom skolan eller ambassaden kan få tag på en vettig macverkstad lokalt. Skaffa ev en tillfällig dator att ha för studierna. En plastig laptop i värsta fall. Närmaste lokala datormarknad i Indonesien kan jag tänka mig funkar som i Kina, så inga problem att få försäljaren att skicka med Office-paketet "på köpet" eller vilka andra mjukvaror hon nu kan tänkas behöva. Duger i krig.

Efter att med berått mod kört med en betaversion(!?) av OSX utan någon som helst backup får hon nog tyvärr stå sitt kast/bita i det sura äpplet, och skriva om de uppsatser eller vad det nu kan vara som hon jobbat med. Vad gäller ambassaden borde de stå för jobbrelaterade it-tjänster/dator. Kan inte tänka mig att ambassaden tillåter någon att koppla in sin privata dator i deras jobbnätverk. Så kraschen borde inte påverka jobbet iaf.

Dropbox funkar alldeles utmärkt under 10.6, och de 2GB man får gratis brukar räcka för de flestas jobbrelaterade filer (word-dokument, litteratur som pdf, presentationer osv). Visserligen är inte synktjänsten DB en äkta backuplösning, men den är i praktiken en närmast oslagbart en smidig lösning för att hålla koll på jobb- och studierelaterade filer. Kraschar datorn/blir stulen finns filerna direkt åtkomliga på vilken annan dator som helst med internetuppkoppling för vidare redigering/jobb.

Ursprungligen av johan_tanying:

Med tanke på era kunskapsnivåer - och det faktum att ni befinner er på varsin sida om klotet - skulle jag nog rekommendera att helt enkelt stänga av datorn och inte röra den förrän hon kommer hem. Då kan hon i lugn och ro försöka sig på att rädda bilder eller vad det nu kan vara som är viktigast. Om nu inte hon genom skolan eller ambassaden kan få tag på en vettig macverkstad lokalt. Skaffa ev en tillfällig dator att ha för studierna. En plastig laptop i värsta fall. Närmaste lokala datormarknad i Indonesien kan jag tänka mig funkar som i Kina, så inga problem att få försäljaren att skicka med Office-paketet "på köpet" eller vilka andra mjukvaror hon nu kan tänkas behöva. Duger i krig.

Efter att med berått mod kört med en betaversion(!?) av OSX utan någon som helst backup får hon nog tyvärr stå sitt kast/bita i det sura äpplet, och skriva om de uppsatser eller vad det nu kan vara som hon jobbat med. Vad gäller ambassaden borde de stå för jobbrelaterade it-tjänster/dator. Kan inte tänka mig att ambassaden tillåter någon att koppla in sin privata dator i deras jobbnätverk. Så kraschen borde inte påverka jobbet iaf.

Dropbox funkar alldeles utmärkt under 10.6, och de 2GB man får gratis brukar räcka för de flestas jobbrelaterade filer (word-dokument, litteratur som pdf, presentationer osv). Visserligen är inte synktjänsten DB en äkta backuplösning, men den är i praktiken en närmast oslagbart en smidig lösning för att hålla koll på jobb- och studierelaterade filer. Kraschar datorn/blir stulen finns filerna direkt åtkomliga på vilken annan dator som helst med internetuppkoppling för vidare redigering/jobb.

Jag är pinsamt medveten om det berättigade i dina invändningar.
Nej, hon jobbar på ledig tid med uppsatser för universitetet i Brighton och rapporter för ambassaden, så ambassadens nätverk är skyddat från hennes dator
Ska vidarebefordra dropbox-tipset.

Nu gick den igång efter att ha fått vila över dagen, men att kontrollera/reparera via Skivverktyg är kanske att rekommendera?
Och hon har tagit back up på extern HD, sent ska syndaren vakna. I alla fall inte f ö r sent den här gången!

Tack för alla synpunkter

Tidsperspektiv? Om det bara handlar om ett par dagar/veckor kan hon ju köra som det är (med flitiga backupper samt gärna i kombination med en dropbox-lösning) och sedan byta hårddisk (helst en SSD, inte mekanisk) och installera ett färskt system efter hemkomst. Att köra skivverktyg kan hon göra bums, men det hjälper nog inte mycket mot en (snart) fallerande hårddisk. Alternativt, att jobba med alla viktiga dokument på ett usb-minne är på sätt och vis smidigt då det tillåter omedelbar återupptagande av jobb annorstädes om egna datorn pajar. Nackdelen är att de förhållandevis lätt kan bli korrupta samt förstås lättstulna/lättborttappade! Dropbox is tha shit...

Skall hon vara där länge är det ju bäst att snarast byta disken mot en ny. Om hon inte har tillgång till installationmedia för vare sig OS eller mjukvaror är det smidigast att ladda ner SuperDuper (gratis för kompletta kloningar) som funkar perfekt under 10.6: http://www.macupdate.com/app/mac/13803/superd.... Skaffa alltså ytterligare en hårddisk utöver den backupdisk hon nu har. Skruva in i ett externt, billigt usb-kabinett. Klona den interna till den nya. Byt plats på hårddiskarna i kabinettet och datorn. Starta om. Voila - en identisk datorupplevelse med samma program och samma dokument som tidigare. När hon kommer hem kan ni ta itu med problemet att uppdatera till ett icke-beta eller (helst) nyare operativsystem, 10.10 är gratis...

Själva skruvandet av diskar i och ur macen kan hon få hjälp med på valfri datormekare lokalt om hon inte vill rota i datorn själv. Det spelar inte så stor roll att de förmodligen inte begriper sig på OSX då det bara handlar om fysiskt skruvande. Annars är det inte svårt att ordna själv med en guide från ifixit.com. En billig mejselsats från närmsta större varuhus brukar funka.

Tillägg: För att få maximalt med gatissutrymme i dropbox ska man se till att göra allt som föreslås på deras Get more space-sida. https://www.dropbox.com/getspace

Tänk på att den som bjuder in någon annan till dropbox får mest gratisutrymme (den inbjudne får också, men inte lika mycket). Därför kan ni börja med att hon registrerar sig först (helst efter en inbjudan från en kollega/studiekamrat). Sedan bjuder hon dig. Efter att ni installerat och fått era gratis-megabyte skall ni dela mappar/filer med varandra för ytterligare lite utrymme. Även här skall hon börja. Osv. Det är ganska lätt att få ett par extra GB utöver de första gratis 2GB.

Gör dock inte misstaget att sitta på exvis samma arbetsplats och bjuda in skrivbordsgrannen - dropbox känner nämligen av om ni sitter på samma IP och ger er då inget gratisutrymme!

Tack allihop! Särskilt Johan_tanying för de utförliga instruktionerna! Precis ett sådant svar jag hade hoppats på!
Hon ska vara där drygt 4 månader till, så tråden med dina tips vidarebefordrar jag snarast!

1
Bevaka tråden