Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirDrop funkar inte

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-10-21 17:28

Jag har en rMBP 15" Late 2013 med Yosemite, och en iPhone 6 med 8.1

Hur fasiken får jag AirDrop att fungera? Jag provade idag men enheterna hittar inte varandra.
Går det över BT? För båda enheterna slog igång BT när jag provade. Jag trodde det var WiFi som gällde.

Hur fungerar det sen, kan man skicka vilka filer som helst? PDF, bilder, filmer? Vart hamnar dom?
Ibland vill jag föra över en PDF till telefonen, idag använder jag en app som heter Files. Det funkar, men jag måste använda Safari för att skriva in en IP-adress. Lite meckigt, AirDrop verkar smidigare. Om det fungerar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-21 18:13

Har inte heller fått det att funka.. möts bara av:

Här kan du iaf läsa på gällande AirDrop:
http://support.apple.com/kb/HT6510

  • Medlem
  • 2014-10-21 19:12

Tack för länken, men där står bara hur fint det fungerar. Vilket det inte gör för mig.

Efter jag har läst igenom vad som stod kan jag bara konstatera att allt man måste göra har jag gjort.

Ursprungligen av Hubug:

Tack för länken, men där står bara hur fint det fungerar. Vilket det inte gör för mig.

Efter jag har läst igenom vad som stod kan jag bara konstatera att allt man måste göra har jag gjort.

Testa att byt till "Alla" och sedan tillbaka till det du hade innan. En liten toggle mellan de olika valen brukar hjälpa.

  • Medlem
  • 2014-10-21 19:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa att byt till "Alla" och sedan tillbaka till det du hade innan. En liten toggle mellan de olika valen brukar hjälpa.

Nu är jag ett steg närmare
Min dator kommer upp i telefonen men det står "väntar" och inget händer.
EDIT: Och nu tvärt om, telefonen kommer upp i datorn, men datorn kommer inte upp i telefonen...

AirDrop dött här me' mellan Mac och iPhone. :/

Ursprungligen av Hubug:

Nu är jag ett steg närmare
Min dator kommer upp i telefonen men det står "väntar" och inget händer.
EDIT: Och nu tvärt om, telefonen kommer upp i datorn, men datorn kommer inte upp i telefonen...

Kan du ladda upp en skärmdump på det?

  • Medlem
  • 2014-10-21 20:14
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan du ladda upp en skärmdump på det?

Det verkar sjukt ruggigt, nu får jag inte till det.

Vad vill du se exakt? När det funkade kunde jag se telefonen i AirDrop i Finder, eller datorn i telefonen.

Ursprungligen av Hubug:

Det verkar sjukt ruggigt, nu får jag inte till det.

Vad vill du se exakt? När det funkade kunde jag se telefonen i AirDrop i Finder, eller datorn i telefonen.

Ok, för mig dyker min iPhone upp i Finder så fort jag tänder displayen.

Har du ett annat nätverk du kan testa med?

  • Medlem
  • 2014-10-21 21:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, för mig dyker min iPhone upp i Finder så fort jag tänder displayen.

Har du ett annat nätverk du kan testa med?

DÄR trillade polletten ner...
Jag har ett 2,4GHz nätverk och ett 5GHz hemma. Datorn och telefonen körde på olika.

Nu funkar det som det ska

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-22 14:47

Både AirDrop och Continuity fungerar ytterst dåligt tycker jag...ibland har man direkt tillgång och det fungerar som det ska och ibland är det stendött. Jag förstår inte varför det är så.

Vad krävs egentligen? WiFi verkar inte vara ett krav iaf för det fungerar lika bra (läs: lika dåligt) när datorn är uppe på WiFi som när den inte är det.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2015-02-11 21:41

AirDrop funkar inte här heller. Macen kör OS X Yosemite och min iPhone 6 iOS 8. När jag öppnar finder och väljer airdrop ute till vänster så ska man ju där nere kunna välja vilka man ska vara synlig för. Jag kan till exempel inte välja "Alla". Där nere finns inget att välja?!?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-12 01:09

Jag brukar skicka en del bilder till min telefon från OS X med AirDrop. Dock fungerar det lite ostabilt, oftast får jag sändningen att fungera genom att stänga av AirDrop på telefonen i några sekunder och sedan slå över till "Alla" igen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-12 11:03

För mig så fungerar det bäst när jag har det inställt på Alla och inte bara på Kontakter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-15 11:36

Din lösning blev också min lösning, dvs se till att båda enheterna var på mitt 5 Gh nät.

men är det inte lite märkligt att den är känslig för det? det är ju samma nätverk i "botten" bara olika frekvenser?

eller tänker jag fel här?

Ursprungligen av Hubug:

DÄR trillade polletten ner...
Jag har ett 2,4GHz nätverk och ett 5GHz hemma. Datorn och telefonen körde på olika.

Nu funkar det som det ska

  • Medlem
  • 2015-03-15 11:51
Ursprungligen av qpw:

Din lösning blev också min lösning, dvs se till att båda enheterna var på mitt 5 Gh nät.

men är det inte lite märkligt att den är känslig för det? det är ju samma nätverk i "botten" bara olika frekvenser?

eller tänker jag fel här?

Tror du tänker lite knasigt ja. Ungefär som att 2 personer är samma människa bara för att dom bor i samma hus.
Men gött att det löste sig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-15 12:17

Den kopplingen borde väl routern fixa, så det går mellan 2,4 och 5, likaväl som de datorer som är trådbundna (mha Bonjour).

  • Medlem
  • 2015-03-15 12:26
Ursprungligen av kenjon:

Den kopplingen borde väl routern fixa, så det går mellan 2,4 och 5, likaväl som de datorer som är trådbundna (mha Bonjour).

Inte routern, men OSX eller iOS kanske. Om båda enheterna har varit inloggade på båda nätverken (så lösenorden finns sparade) borde en av dom byta så dom är på samma.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-15 12:37

Men om man kör datorn med kabel hjälper ju inte byte av 2,4 vs 5 GHz något...

Jag får det heller inte att fungera. Jag har en Thomson TG-789VN , Yosemite och en Iphone 6 Plus (iOS 8.2).

Jag får inte upp några enheter att kunna överföra bilder mellan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-04-06 09:27
Ursprungligen av Christian S:

Jag får det heller inte att fungera. Jag har en Thomson TG-789VN , Yosemite och en Iphone 6 Plus (iOS 8.2).

Jag får inte upp några enheter att kunna överföra bilder mellan.

Hoppas du inte har en allt för gammal Mac.
https://support.apple.com/sv-se/HT202267

Tyvärr var det så att datorn är för gammal. Den är från andra halvan av 2010

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-06 09:53

5 år! Dags att köpa en ny

Ursprungligen av Christian S:

Jag får det heller inte att fungera. Jag har en Thomson TG-789VN , Yosemite och en Iphone 6 Plus (iOS 8.2).

Jag får inte upp några enheter att kunna överföra bilder mellan.

Har du iCloud kan du ju hämta bilderna från webben om du nu synkar bilder.
Dropbox, flickr, onedrive och Amazon Cloud är andra molnbaserade lagringar som automatiskt för öve foton från iPhone och iPad.

Annars finns det ju appar för det. Sök på "photo transfer" i iTunes.

Brukar använda Pushbullet när inte AirDrop funkar, funkar lite till och från. Pushbullet är bra backup för att flytta saker mellan enheter. Hoppas på mindre buggar och störningar av Yosemite i framtiden. Det mesta jag försökt fixa har visats vara just buggar, så jag lägger inte ner så mycket energi på att bry mig numer.

1
Bevaka tråden