Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ny router RT-AC87U

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tidigare haft Dovado router med mobilt bredband 4G från bredbandsbolaget.
Har nu bytt till ASUS RT-AC87U och flyttat över dongeln.
Stöter på problem med att vissa websidor inte laddar klart, oberoende av varandra.
(fungerar när jag testade med annan anslutning, så det är inte sidorna som ligger nere).
Det fungerar bra med att streama film, de flesta websidor fungerar men vissa krånglar.
Har startat om routern flertalet ggr, då kunde jag öppna websidor som tidigare inte fungerat, men
andra står bara och laddar.

Har inte några andra nät som stör
Har provat att ändra kanal från 6 till 9 till 11 osv.

Kan det ha med DNS-en att göra?

Vad ska jag göra? Har letat igenom forum och inställningar med vet inte hur jag kommer vidare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-11 11:39
Ursprungligen av oscar_f:


Kan det ha med DNS-en att göra?…

Felsök -> prova Googles DNS 8.8.8.8

Google DNS

Ursprungligen av reboot81:

Felsök -> prova Googles DNS 8.8.8.8

Är inte helt med på vad att ändra DNS innebär, jag vet hur man gör, men om jag ändrar till google DNS, vad ska jag förvänta mig för resultat? Ska felet med sidor som inte laddar att upphöra? Är detta endast en temporär lösning och felsökning? Eller kan jag fortsätta att köra på google DNS om det fungerar.

Ursprungligen av oscar_f:

Är inte helt med på vad att ändra DNS innebär, jag vet hur man gör, men om jag ändrar till google DNS, vad ska jag förvänta mig för resultat? Ska felet med sidor som inte laddar att upphöra? Är detta endast en temporär lösning och felsökning? Eller kan jag fortsätta att köra på google DNS om det fungerar.

Är det DNS-fel nu så kommer bytet till Google att lösa det, testa.

Ja, du kan köra det permanent.

Schysst! Tack för svar keptang och reboot81, ska åka hem och prova, ska bli spännande. Nästan som ett barn på julafton.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-11 17:28

Gör så, men jag misstänker timeout-problem, dvs att anropen till att ladda ner saker och ting (enstaka bilder) på webben tar såpass lång tid att vissa anslutningar "dör ut".
Router&dongel har de senaste uppdateringar? Hur funkar dongel rakt i datorn?
Hurdan är täckningen där du bor? Vad säger Bredbandskollen? Proval olika webbläsare?

Ursprungligen av reboot81:

Gör så, men jag misstänker timeout-problem, dvs att anropen till att ladda ner saker och ting (enstaka bilder) på webben tar såpass lång tid att vissa anslutningar "dör ut".
Router&dongel har de senaste uppdateringar? Hur funkar dongel rakt i datorn?
Hurdan är täckningen där du bor? Vad säger Bredbandskollen? Proval olika webbläsare?

Tack för svar!
Ja, du misstänkte nog rätt. Jag provade ändra DNS till google och även openDNS, men utan bättre resultat. Kommer in på de flesta sidor men ex www.seb.se går inte, står bara och laddar. Märkte också att på expressen.se så laddas sidan tillsynes helt klart, men den står ändå och laddar, troligtvis någon bild som du säger som inte laddar klart.

* Har startat om router flertalet ggr
* Kontrollerat anslutning dongel-router
* Fabriksåterställt och konfigurerat om router
* Senaste uppdateringar i router är installerade, ska kontrollera donel också
* Pingat www.seb.se men får inget svar 100% packet loss
* Provat tre olika webläsare på olika datorer/ipad/iphone, tömmt cache
* Har bra täckning på dongel, BBK säger 20-30Gbit/s
* Inget filter, typ barnfilter på
* Provat avvaktivera brandvägg i router

Någon idé om vad det kan vara? Fruktansvärt frustrerande.

Så du använder fortfarande mobilt bredband? Förlåt, men jag tycker inte det framgår om du bytte accesstyp eller ej.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Så du använder fortfarande mobilt bredband? Förlåt, men jag tycker inte det framgår om du bytte accesstyp eller ej.

Sorry, ja allt handlar om att få det mobila bredbandet att fungera bra med ny router.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-12 13:46

Om du provar rakt i datorn och det fungerar utan problem så kan du utesluta 4G uppkoppling/dator ur problemet.

Men hur fungerade det med Dovadon? Har du möjlighet att prova den igen? Kanske nåt e knas med din Asus, eller kopplingen router/modem?

1
Bevaka tråden