Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikea släpper tangentbord med Emoji

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den svenska möbeljätten Ikea gör inte bara möbler som de säljer i platta paket. Nu finns också ett tangentbord med företagets egna emoji i App Store.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-11 18:28

Nu är det gjort. Det var inte alldeles lätt att fatta att man även måste gå in under inställningar/Tangentbord och ge den full åtkomst.

Ursprungligen av Gnulia:

Nu är det gjort. Det var inte alldeles lätt att fatta att man även måste gå in under inställningar/Tangentbord och ge den full åtkomst.

Ah, du har helt rätt i att instruktionerna kunde ha varit tydligare. Jag får fixa fram en faktaruta ifall det är fler som undrar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-11 22:27
Ursprungligen av Redaktionen:

Den svenska möbeljätten Ikea gör inte bara möbler som de säljer i platta paket. Nu finns också ett tangentbord med företagets egna emoji i App Store.

Läs hela artikeln här

Briljant reklam av IKEA. Och killen i reklamfilmen härmar trovärdigt dialekten hos en annan av Sveriges främsta exporter, Hans Rosling!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-12 07:04

"Full åtkomst gör det möjligt för utvecklaren att överföra allting du skriver. Detta kan innehålla kreditkortsnummer etc"

Känns ju sådär :/ Annars va det ju ett kul initiativ.

Inte bara det...även telefonens mick aktiveras och allt man säger avlyssnas.

Ursprungligen av Baes:

"Full åtkomst gör det möjligt för utvecklaren att överföra allting du skriver. Detta kan innehålla kreditkortsnummer etc"

Känns ju sådär :/ Annars va det ju ett kul initiativ.

Hur är det nu....visst är det så att mottagaren av ett mess också måste ha samma emoticons installerade för att uppskatta detta? Det är juinga bilder man skickar - bara ISO-koder. Eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-12 07:59
Ursprungligen av Baes:

"Full åtkomst gör det möjligt för utvecklaren att överföra allting du skriver. Detta kan innehålla kreditkortsnummer etc"

Känns ju sådär :/ Annars va det ju ett kul initiativ.

Då får du se till att aldrig skriva ditt kreditkortsnummer med sådana här tecken:

(Här hade jag tänkt vara lustig och skriva ett kreditkortsnummer i form av en rad med insexnycklar och andra Ikea-symboler, men de går inte att kopiera in här eftersom de är bilder!)

Ikea-skrivbordet har även ett vanligt bokstavs- och siffertangentbord och då gäller varningsrutan liksom det gäller för alla tredjepartstangentbord du kan installera.

Ursprungligen av Demiurgen:

Hur är det nu....visst är det så att mottagaren av ett mess också måste ha samma emoticons installerade för att uppskatta detta? Det är juinga bilder man skickar - bara ISO-koder. Eller?

Jo, Ikea-symbolerna är just bilder som du får kopiera in i ditt meddelande, så det är lite omständigare än vanliga emoticons. Det fungerar inte att kopiera in bilder i ett meddelande här på forumet. Men bilder fungerar ju i t.ex sms i meddelande-appen. Detta är en reklam-gimmick.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-12 08:04

Sms-ade några bilder till mig själv för att kunna kopiera och klistra in dem här:

Som sagt, inget som man direkt kommer använda, men en bra reklam av Ikea.

Då är det ju de facto inte emoticons - alltså enligt ISO-standarden. Man kan ju inte börja kalla alla bilder för emoticons bara för att dom är små

Ursprungligen av IngoX:

Jo, Ikea-symbolerna är just bilder som du får kopiera in i ditt meddelande, så det är lite omständigare än vanliga emoticons. Det fungerar inte att kopiera in bilder i ett meddelande här på forumet. Men bilder fungerar ju i t.ex sms i meddelande-appen. Detta är en reklam-gimmick.

Ursprungligen av IngoX:

Som sagt, inget som man direkt kommer använda, men en bra reklam av Ikea.

Tycker fortfarande inte att det slår min idé som jag gått och väntat på sedan typ 2002:

IKEA borde slå upp hotell centralt i populära världsstäder. Sen skall rummen inredas med IKEA-möbler, precis som i deras visningsrum, inklusive prislappar, varunamn och allt. Inom ett hotell kunde man haft många olika rumsdesigner med unika namn.

Konceptet hade varit centralt (bra), billigt (bra), boende (roligt/snackis) som hade kunnat göra mycket för varumärket.

De har väl pengar? Det är ju sånt man skall använda det till.

  • Medlem
  • 2015-02-12 09:05
Ursprungligen av Redaktionen:

Den svenska möbeljätten Ikea gör inte bara möbler som de säljer i platta paket. Nu finns också ett tangentbord med företagets egna emoji i App Store.

Läs hela artikeln här

Bruna kulor med flaggan i topp.
Vad ska man associera till?

Ursprungligen av reze:

Emoticons_0085_KOTT.jpg
Bruna kulor med flaggan i topp.
Vad ska man associera till?

Köttbullar! Bästa grejen med Ikea ju. Fantastiskt när man är utomlands och längtar hem.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Tycker fortfarande inte att det slår min idé som jag gått och väntat på sedan typ 2002:

IKEA borde slå upp hotell centralt i populära världsstäder. Sen skall rummen inredas med IKEA-möbler, precis som i deras visningsrum, inklusive prislappar, varunamn och allt. Inom ett hotell kunde man haft många olika rumsdesigner med unika namn.

Konceptet hade varit centralt (bra), billigt (bra), boende (roligt/snackis) som hade kunnat göra mycket för varumärket.

De har väl pengar? Det är ju sånt man skall använda det till.

Du borde föreslå det för dem om du inte redan gjort det!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Du borde föreslå det för dem om du inte redan gjort det!

Faktum är att jag pratat en del med kompisar som jobbar pa IKEA (inom projektledning och uppstart). Jag tyckte själv att eftersom jag ändå bor i Schweiz så borde han kunna fixa en lunch med Ingvar (detta var 2003, tror jag). Jag har inte fått datum för lunchen fixerat än...

Men det är inte bara en fyllesnilleblixt. Har vänt på tanken ett par gånger och det är mycket som jag tycker fungerar, även om hotell inte är en core-business. Men det var väl inte livsmedel till en början heller?

IKEA anstränger sig ganska mycket för att visa sina saker i rätt miljö i varuhusen. Men tänk om man kunde få kunderna att LEVA med dem? Sova i deras sängar pa riktigt, tända och släcka lampor, förvånas över vad lite "ordning och reda" kan skapa med rätt förvaring. Ett hotell med riktiga garderober, inklusive strump-/slipslådor.

Sjävklart skulle gästen kunna fylla i en beställning vid utcheckning för gratis leverans/montage hem (vid vistelse mist x nätter), om det var något speciellt som föll i smaken.

Helt orelaterat till möbelinsköp så tror jag de flesta skulle uppskatta en hotellkjedja där man visste att oavsett stad, så är läget alltid centralt med goda förbindelser. Alla positiva associationer skulle överföras direkt på varumärket.

Varje år som går utan att de agerar på detta känns förlorat när man tänkt på det tillräckligt länge...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Faktum är att jag pratat en del med kompisar som jobbar pa IKEA (inom projektledning och uppstart). Jag tyckte själv att eftersom jag ändå bor i Schweiz så borde han kunna fixa en lunch med Ingvar (detta var 2003, tror jag). Jag har inte fått datum för lunchen fixerat än...

Men det är inte bara en fyllesnilleblixt. Har vänt på tanken ett par gånger och det är mycket som jag tycker fungerar, även om hotell inte är en core-business. Men det var väl inte livsmedel till en början heller?

IKEA anstränger sig ganska mycket för att visa sina saker i rätt miljö i varuhusen. Men tänk om man kunde få kunderna att LEVA med dem? Sova i deras sängar pa riktigt, tända och släcka lampor, förvånas över vad lite "ordning och reda" kan skapa med rätt förvaring. Ett hotell med riktiga garderober, inklusive strump-/slipslådor.

Sjävklart skulle gästen kunna fylla i en beställning vid utcheckning för gratis leverans/montage hem (vid vistelse mist x nätter), om det var något speciellt som föll i smaken.

Helt orelaterat till möbelinsköp så tror jag de flesta skulle uppskatta en hotellkjedja där man visste att oavsett stad, så är läget alltid centralt med goda förbindelser. Alla positiva associationer skulle överföras direkt på varumärket.

Varje år som går utan att de agerar på detta känns förlorat när man tänkt på det tillräckligt länge...

Jag kan bara hålla med dig. Briljant idé!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-12 12:38
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-12 12:51
Ursprungligen av kenjon:

Ja, se där!

Citat:

Moxy Hotel blir namnet på de nya hotellen där de två bolagen tittat på tomter i närheten av affärscentran, flygplatser, tåg och tunnelbanestationer.

http://moxy-hotels.marriott.com

Men om IKEA satsat på detta så har de ju helt missat @AndreeMarkefors poäng med att exponera sina möbler och sitt varumärke.

Men Moxy Hotels kör ju med en bra slogan: IT'S JUST LIKE HOME, BUT WITH A BARTENDER.

Moxyhitell kommer att hamna i förorter och industriområden. ? Lågprishotell i centrala delar av betydande västerländska städer är omöjligt. Finns inte. Kommer aldrig att finnas.

Senast redigerat 2015-02-13 08:39

Haha, lite lustigt med Moxy. Hade helt missat det.

Ja, inte riktigt vad jag menade, men ändå...

Ursprungligen av Demiurgen:

Moxyhitell kommer att hamna i förorter och industriområden. ? Lågprishotell i centrala delar av betydande västerländska städer är omöjligt. Finns inte. Kommer aldrig att finnas.

Beror väl helt på syftet med att öppna hotellen? Apples butiker är inte primärt för att sälja saker, det gör de redan så bra på webben. Det är en upplevelse som jag tror går utmärkt att applicera på Ikea och hotell.

Jo för tusan - det kan stärka varumärket. Jag ville bara säga att tomtpriser och hyror i stora västerländska - åtminstone den nordliga delen av väst - är så groteskt höga att man inte kan göra bizniz på lågrishotell i dom zonerna.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Beror väl helt på syftet med att öppna hotellen? Apples butiker är inte primärt för att sälja saker, det gör de redan så bra på webben. Det är en upplevelse som jag tror går utmärkt att applicera på Ikea och hotell.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-14 09:42

De måste ju inte gå med vinst.... målet borde vara att öka försäljningen av IKEAs produkter, om de hade följt Andrées idé. Så hela konceptet tror jag skulle löna sej och dessutom stärka varumärket ganska mycket.

För att man inte ska behöva reparera och underhålla hotellrum och dess inredningar hela tiden så bygger man robust och på ett speciellt sätt - man monterar också gärna saker på väggar för att lättare/snabbare kunna städa golv. Kort sagt; hotell byggs på ett speciellt sätt med speciella möbler etc - det är en industriell verksamhet som logistiskt slimmas och effektiviseras - det är ett löpande band där människor är på bandet. Det är därför hotell ser ut på ett speciellt sätt...även om dom ytligt kan se ut på olika sätt.
Detta är nog anledningen att IKEA inte driver hotell med egna möbler och inte kommer att göra det; grejerna håller helt enkelt inte för hotellverksamhet. Risken är stor att varumärket skulle skadas (vingliga/trasiga möbler som inte dragits åt med insexnyckeln på ett tag, plastlister som lossnat, ytlacker som rispats bort, etc) :-D.

För hemmabruk slår dock IKEA allt - billigt och snyggt (dom har designers i värdsklass). Jag handlar helst allt på IKEA. IKEA, Clas Ohlson och H&M är grundbasen.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

IKEA borde slå upp hotell centralt i populära världsstäder. Sen skall rummen inredas med IKEA-möbler, precis som i deras visningsrum, inklusive prislappar, varunamn och allt. Inom ett hotell kunde man haft många olika rumsdesigner med unika namn.

Det faller väl på att de flesta av Ikeas prylar inte håller ens ett halvår i hemmamiljö, än kortare som hotellinredning gissar jag.
Det går ju åt en del spånskivor och insexnycklar om man ska byta ut halva inredningen två gånger i kvartalet...

Ursprungligen av gabriela:

Det faller väl på att de flesta av Ikeas prylar inte håller ens ett halvår i hemmamiljö, än kortare som hotellinredning gissar jag.
Det går ju åt en del spånskivor och insexnycklar om man ska byta ut halva inredningen två gånger i kvartalet...

Men då faller ju knäppen på näsan på den rätte: IKEA, gör om, gör rätt.

IKEA har ju annars bra garanti på utvalda möbelserier. De har väl även fåtöljen Poäng i en sån där böjmaskin, som gungar den dag ut och in?

Att kunna säga att möblerna duger att bo med dygnet runt på hotell måste ju vara trevligt marknadsföringsgodis.

Har du rätt får de bättra på kvaliteten, har du fel så kunde det vara ett sätt för IKEA att bevisa det.

1
Bevaka tråden