Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple söker medarbetare till sökmotor

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En publicerad arbetsannons tyder på att Apple kan arbeta på en egen sökmotor.

Läs hela artikeln här

Ser en oroväckande utveckling. Mer och mer buggiga program och OS och istället för att fokusera på det man är, och ska vara bra på så gör man en Microsoft och börjar flamsa med en massa annat trams.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-06 11:45
Ursprungligen av InPezonator:

Ser en oroväckande utveckling. Mer och mer buggiga program och OS och istället för att fokusera på det man är, och ska vara bra på så gör man en Microsoft och börjar flamsa med en massa annat trams.

Var någonstans har du läst att man är tvungen att använda denna sökmotor?

Ursprungligen av lappen71:

Var någonstans har du läst att man är tvungen att använda denna sökmotor?

Det har han inte påstått, så varför ska han behöva redovisa en källa till något som han inte ens har sagt?

Att Apple ger sig in på fler och fler områden (t.ex kartor, och nu kanske sökmotorer) kan vi väl vara överens om. Om han nu tycker att den utvecklingen är oroväckande, så ska han väl få lov att uttrycka detta, utan att behöva ställas till svars för något helt annat?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-06 15:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har han inte påstått, så varför ska han behöva redovisa en källa till något som han inte ens har sagt?

Att Apple ger sig in på fler och fler områden (t.ex kartor, och nu kanske sökmotorer) kan vi väl vara överens om. Om han nu tycker att den utvecklingen är oroväckande, så ska han väl få lov att uttrycka detta, utan att behöva ställas till svars för något helt annat?

Han säger att Apples programvara blir bara buggigare och buggigare och eftersom han kommenterar en artikel om en kommande sökmotor är det lätt att dra slutsatsen att han syftar på att den kommer också att bli buggig.
Så frågan kvarstår vem är det som säger att man är tvingad att använda den.
Inga av Apples "buggiga" program är man tvingade att använda utan det finns alternativ som tex Google Maps.
Så visst får han vara oroad för mig fast du antyder motsatsen.

Ursprungligen av lappen71:

...Så visst får han vara oroad för mig fast du antyder motsatsen.

Jag antyder ingenting. Jag försvarade bara hans rätt att få uttrycka en åsikt utan att behöva ställas till svars för saker som han inte har sagt.

Senast redigerat 2015-02-06 21:57
  • Medlem
  • 2015-02-06 21:24
Ursprungligen av InPezonator:

Ser en oroväckande utveckling. Mer och mer buggiga program och OS och istället för att fokusera på det man är, och ska vara bra på så gör man en Microsoft och börjar flamsa med en massa annat trams.

Håller helt med dig om detta. Det unika med Apple var tidigare att man gick sin egen väg. Hade användaren i centrum och levererade genomtänkta och fantastiska produkter. Nu är det pengar som gäller på första plats och man kastar sig in i det ena projektet efter det andra. Sökmotor skall man på allvar konkurrera med Google?

Ursprungligen av PaO:

Håller helt med dig om detta. Det unika med Apple var tidigare att man gick sin egen väg. Hade användaren i centrum och levererade genomtänkta och fantastiska produkter. Nu är det pengar som gäller på första plats och man kastar sig in i det ena projektet efter det andra. Sökmotor skall man på allvar konkurrera med Google?

Det är väl att sätta användaren i centrum om något om Apple tar fram tjänster som ger bättre sökresultat?
Apple går fortfarande sin egen väg men om Apple börjar konkurrera med Google och dess sökmotor så tycker jag och säkerligen väldigt många andra att det vore toppen!
Google behöver stark konkurrens för man kan lugnt påstå att Google är dagens Microsoft på många sätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 01:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag antyder ingenting. Jag försvarade bara hans rätt att få uttrycka en åsikt utan att behöva ställas till svars för saker som han inte har sagt.

Du gjorde precis samma sak som du anklagar mig för.

  • Medlem
  • 2015-02-07 07:26
Ursprungligen av Perobous:

Det är väl att sätta användaren i centrum om något om Apple tar fram tjänster som ger bättre sökresultat?
Apple går fortfarande sin egen väg men om Apple börjar konkurrera med Google och dess sökmotor så tycker jag och säkerligen väldigt många andra att det vore toppen!
Google behöver stark konkurrens för man kan lugnt påstå att Google är dagens Microsoft på många sätt.

Ja jag håller med dig om att konkurrens är viktigt och Google är för stora på sök. Men vad jag menar är att Apple hela tiden sagt att Google är oseriösa som tjänar pengar på reklam och användardata. Gör Apple inte likadant om de nu ger sig in i sök. Annonser mm för att släppa en söktjänst utan annonser och reklam är väl inget de tänkt göra. Apple blir mer och mer likt Google. Snart kommer väl en modulär Iphone med.

Edit. På vilket sätt tycker du att Apple fortfarande går sin egen väg?

Ursprungligen av lappen71:

Du gjorde precis samma sak som du anklagar mig för.

Först tänkte jag be dig utveckla det där.

Men vid närmare eftertanke så känner jag att jag redan har fått en tillräcklig dos av din argumentationsteknik (som i mina ögon verkar vara att vrida saker till en vinkling som egentligen inte finns där, och att lägga ord i munnen på folk). Så jag säger: Jag kapitulerar. Du vinner. Jag drar mig ur här.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 10:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Först tänkte jag be dig utveckla det där.

Men vid närmare eftertanke så känner jag att jag redan har fått en tillräcklig dos av din argumentationsteknik (som i mina ögon verkar vara att vrida saker till en vinkling som egentligen inte finns där, och att lägga ord i munnen på folk). Så jag säger: Jag kapitulerar. Du vinner. Jag drar mig ur här.

Det handlar inte om vem som vinner eller inte.
Du anklagar mig för att jag inte tillåter någon annan att ha en åsikt något som inte är sant.
Så man kan undra på vem det är som lägger ord i mun på folk.
Jag har redan utvecklat min fråga om du inte redan märkt det så för mig är detta avslutat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 10:44
Ursprungligen av PaO:

Ja jag håller med dig om att konkurrens är viktigt och Google är för stora på sök. Men vad jag menar är att Apple hela tiden sagt att Google är oseriösa som tjänar pengar på reklam och användardata. Gör Apple inte likadant om de nu ger sig in i sök. Annonser mm för att släppa en söktjänst utan annonser och reklam är väl inget de tänkt göra. Apple blir mer och mer likt Google. Snart kommer väl en modulär Iphone med.

Edit. På vilket sätt tycker du att Apple fortfarande går sin egen väg?

Det är något som du vet bestämt eller gissar du bara?

Ursprungligen av lappen71:

...Du anklagar mig för att jag inte tillåter någon annan att ha en åsikt något som inte är sant...

Här måste jag hoppa in igen.

Nej, jag anklagar dig inte alls för att inte tillåta någon att ha en åsikt. Nu lägger du ord i min mun igen.

Det jag inte gillar med ditt första inlägg här var att du ställde en smått provocerande motfråga som egentligen inte hade någonting med hans uttryckta åsikt att göra. (Och det är ju inte första gången du kör med den metoden)

Om du ska diskutera hans åsikt - sikta då in dig på den faktiska bokstavliga åsikten han uttryckte, inte på något helt annat som han inte har sagt. Det är det jag har velat framföra här - inget annat.

Det blir så konstiga diskussioner. Så här ser jag det:
- Han säger: "Jag tycker att A är dåligt."
- Du säger: "Jaså, du kommer här och påstår B. Varför då? Var har du sett/läst/hört det?"
Vad förväntar du dig att han ska svara på det? Det går ju inte.

PS. Man kan ju också konstatera att jag har fått ett antal "Gilla" på ett av inläggen ovan, vilket tyder på att några håller med mig i min kritik av din argumentationsteknik.

Senast redigerat 2015-02-07 11:29
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 11:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här måste jag hoppa in igen.

Nej, jag anklagar dig inte alls för att inte tillåta någon att ha en åsikt. Nu lägger du ord i min mun igen.

Inte!!!

Citat:

Jag antyder ingenting. Jag försvarade bara hans rätt att få uttrycka en åsikt

Sen tycker jag det är intressant att du har tagit åt dig någon sorts inofficiell forumpolis roll som kommer till dom försvarlösas räddning

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 11:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

PS. Man kan ju också konstatera att jag har fått ett antal "Gilla" på ett av inläggen ovan, vilket tyder på att några håller med mig i min kritik av din argumentationsteknik.

Varför skulle dett forum vara förskonat från ryggdunkarklubben.

Min argumentationsteknik är inte bättre än så här och om det beror på intelligens eller svårighet med språket får någon annan avgöra.
Vill du gnugga in det och påpeka det varje gång så gör det om du tycker att det känns bättre eller tror att det bli bättre.

  • Medlem
  • 2015-02-07 14:23
Ursprungligen av lappen71:

Det är något som du vet bestämt eller gissar du bara?

Jag gissade då det inte ligger långt bort om man ser till Bing, Yahoo och Google. Men efter att ha läst lite mer så är det mer komplicerat än så.

Apples avtal med Google om sök i safari går ut nu i år. Bing står för sök i Siri och Spotlight på Mac. Kanske vill Apple precis som man gjorde med maps stå på egna ben och inte vara beroende av andra. Kan ju även kontrollera användaren bättre.

Men reklam tror jag de inte struntar i

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 14:34
Ursprungligen av PaO:

Jag gissade då det inte ligger långt bort om man ser till Bing, Yahoo och Google. Men efter att ha läst lite mer så är det mer komplicerat än så.

Apples avtal med Google om sök i safari går ut nu i år. Bing står för sök i Siri och Spotlight på Mac. Kanske vill Apple precis som man gjorde med maps stå på egna ben och inte vara beroende av andra. Kan ju även kontrollera användaren bättre.

Men reklam tror jag de inte struntar i

Så med andra ord svammel och gissningar.

Angående ditt förvirrande påstående om att kontrollera användaren så kan jag säga att jag är hellre kontrollerad av Apple än ett skitfötetag som Google.
Märker det nu hur Google anpassar reklamen utifrån vilket land jag är i och det är inget som uppskattas.
Så dom som är kontrollerade är android användare och dom som använder Google som sökmotor.

  • Medlem
  • 2015-02-07 15:07
Ursprungligen av lappen71:

Så med andra ord svammel och gissningar.

Angående ditt förvirrande påstående om att kontrollera användaren så kan jag säga att jag är hellre kontrollerad av Apple än ett skitfötetag som Google.
Märker det nu hur Google anpassar reklamen utifrån vilket land jag är i och det är inget som uppskattas.
Så dom som är kontrollerade är android användare och dom som använder Google som sökmotor.

Söker du med Safari idag på din IOS apparat så är det Google search i grunden.

Att kontrollera användarens upplevelse är väl det Apple är bäst på det är väl därför man väljer ekosystem från dem. Hårdvaran och mjukvara i fin kombination och fullt fungerande tillsammans utan att man måste fixa och trixa med 3:e part program. Men kontrollerat och inte så anpassningsbart.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 15:39
Ursprungligen av PaO:

Söker du med Safari idag på din IOS apparat så är det Google search i grunden.

Att kontrollera användarens upplevelse är väl det Apple är bäst på det är väl därför man väljer ekosystem från dem. Hårdvaran och mjukvara i fin kombination och fullt fungerande tillsammans utan att man måste fixa och trixa med 3:e part program. Men kontrollerat och inte så anpassningsbart.

Jag använder inte Google.

Det är din åsikt och något jag inte håller med om utan man kan välja tredjeparts program om man vill.
Eller menar du att alla program i App Store är något som Apple har utvecklat?
Just det så ditt påstående är bara svammel.

  • Medlem
  • 2015-02-07 16:12
Ursprungligen av lappen71:

Jag använder inte Google.

Det är din åsikt och något jag inte håller med om utan man kan välja tredjeparts program om man vill.
Eller menar du att alla program i App Store är något som Apple har utvecklat?
Just det så ditt påstående är bara svammel.

Du är inkonsekvent min herre
När jag nu berömer Apple för det de är lysande på nämeligen att få saker och ting att funka ihop på ett bra sätt då de ligger bakom både hårdvara och mjukvara så är det fel det med.

Om du inte använder någon Google applikation alls tror jag inte på. Du skrev innan att du gillade inte reklamen i Google sökverktyg. Då använder du ju den och inte enbart Bing eller Yahoo. För Safari kör Google Search i grunden. Du tittar säkert inte heller på Youtube.

Det är stort misstag för Apple.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 16:29
Ursprungligen av PaO:

Du är inkonsekvent min herre
När jag nu berömer Apple för det de är lysande på nämeligen att få saker och ting att funka ihop på ett bra sätt då de ligger bakom både hårdvara och mjukvara så är det fel det med.

Om du inte använder någon Google applikation alls tror jag inte på. Du skrev innan att du gillade inte reklamen i Google sökverktyg. Då använder du ju den och inte enbart Bing eller Yahoo. För Safari kör Google Search i grunden. Du tittar säkert inte heller på Youtube.

Jag har inte skrivit att jag inte använder någon Google applikation utan jag skrev att jag inte använder Google sök.
Nej jag använder inte Youtube appen utan Jasmine istället. https://appsto.re/se/AR6eH.i
Kunde jag totalt avskärma mig från skitföretaget Google skulle jag det men kan jag välja alternativ så gör jag det.
Dessutom så skrev jag inte att jag inte gillar reklamen i Google sök utan den reklam som vissa hemsidor visar som samarbetar med Google för att hålla koll på var jag är någonstans och visa riktad reklam.
Du kanske gillar det men jag gör det inte.

Gäller det lokal sök så blir det säkert bra, är det på nätet så är jag lite mer tveksam. Apple har inget bra track record på sånt. De kanske skulle kunna köpa upp t. ex. DuckDuckGo, de la till stöd för den i Safari i våras.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-02-07 17:54
Ursprungligen av McDarwin:

Gäller det lokal sök så blir det säkert bra, är det på nätet så är jag lite mer tveksam. Apple har inget bra track record på sånt. De kanske skulle kunna köpa upp t. ex. DuckDuckGo, de la till stöd för den i Safari i våras.

Ja, DuckDuckGos USP, integriteten, kan nog passa Apples filosofi.

Ursprungligen av PaO:

Ja jag håller med dig om att konkurrens är viktigt och Google är för stora på sök. Men vad jag menar är att Apple hela tiden sagt att Google är oseriösa som tjänar pengar på reklam och användardata. Gör Apple inte likadant om de nu ger sig in i sök. Annonser mm för att släppa en söktjänst utan annonser och reklam är väl inget de tänkt göra. Apple blir mer och mer likt Google. Snart kommer väl en modulär Iphone med.

Nej Apple blir inte mer och mer likt Google däremot så blir Google för varje dag alltmer likt Apple på många sätt. Modulär mobil tror jag inte att Apple kommer lansera däremot så kommer det säkert Apple mobiler som blir mer konfigurerbara än de som Apple säljer idag.
Apple har inte kritiserat Google för att de tjänar pengar på reklam utan för hur de använder och saluför sina användares data. Släpper Apple en söktjänst så lär de knappast göra som Google.

Ursprungligen av PaO:

Edit. På vilket sätt tycker du att Apple fortfarande går sin egen väg?

Rent företagsmässigt så är Apple fortfarande unika och ledande på många punkter. Produktmässigt så är jag rätt övertygad om att Apple snart kommer visa en hel del innovationer som andra företag kommer försöka kopiera. Apple har under Tim Cooke investerat kraftigt i fou och köpt en hel del intressanta företag och snart lär det bära frukt.

  • Medlem
  • 2015-02-07 20:50
Ursprungligen av Perobous:

Rent företagsmässigt så är Apple fortfarande unika och ledande på många punkter. Produktmässigt så är jag rätt övertygad om att Apple snart kommer visa en hel del innovationer som andra företag kommer försöka kopiera. Apple har under Tim Cooke investerat kraftigt i fou och köpt en hel del intressanta företag och snart lär det bära frukt.

Bra skrivet inlägg.
Dock är inte jag så säker på att Apples största innovationer ligger framför dem. Men här har jag säkert fel men det är en känsla jag har och den som lever får se

Dock är det oerhört intressant hur de olika aktörerna på marknaden ställer sig till The Post PC era och hur giganterna på området kommer att anpassa sig. Här tror jag alla har en utmaning framför sig.

Vad tror du om denna förändring?

Ursprungligen av PaO:

Bra skrivet inlägg.
Dock är inte jag så säker på att Apples största innovationer ligger framför dem.

Det gör dom, man kan med fog säga att Apple egentligen bara är på startsträckan när det gäller innovationer så med den expertis och de resurser Apple nu har så lär vi få se fantastiska innovationer och lanseringar de närmaste 10 åren.

Ursprungligen av PaO:

Dock är det oerhört intressant hur de olika aktörerna på marknaden ställer sig till The Post PC era och hur giganterna på området kommer att anpassa sig. Här tror jag alla har en utmaning framför sig.
Vad tror du om denna förändring?

Många av de giganterna kommer troligen inte finnas kvar om 10 år eftersom de tvingas spela med Googles och MS spelregler. Apple lär dock finnas kvar.

@lappen71 Har inte varit inloggad på ett tag men såg nu att du hade svarat på mitt inlägg och vill därför utveckla vad jag menar.

Vad som alltid varit unisont med företaget och dess produkter är att man valt att, till skillnad mot exempelvis Microsoft inte göra allt, utan ett fåtal saker som man gör riktigt bra. Självfallet är det rimligt att de utvecklas och börjar med nya områden men det ska inte ske på bekostnad av företagets kärnverksamhet.

Jag arbetar dagligen med Apple-produkter och ser en tydlig trend på halvdana tjänster, applikationer och OS.
Exempelvis stora problem med volume licensing programme, försämrat SMB-stöd (när man dessutom överger AFP för nämnda protokollet) och diverse buggar i senaste iWork-serien och Yosemite. Tidigare har Apple valt att utesluta funktioner som inte fungerat
sömlöst men nu anser jag att man tittar för mycket på marknadsandelar eller av andra orsaker har ändrat strategi och detta ställer jag mig alltså emot.

Edit: Tack för övrigt till @Jesper Ohlsson som "tog fighten" i min frånvaro

Senast redigerat 2015-02-10 16:05
  • Medlem
  • 2015-02-10 15:42
Ursprungligen av InPezonator:

@lappen71 Har inte varit inloggad på ett tag men såg nu att du hade svarat på mitt inlägg och vill därför utveckla vad jag menar.

Vad som alltid varit unisont med företaget och dess produkter är att man valt att, till skillnad mot exempelvis Microsoft inte göra allt, utan ett fåtal saker som man gör riktigt bra. Självfallet är det rimligt att de utvecklas och börjar med nya områden men det ska inte ske på bekostnad av företagets kärnverksamhet.

Jag arbetar dagligen med Apple-produkter och ser en tydlig trend på halvdana tjänster, applikationer och OS.
Exempelvis stora problem med volume licensing programme, försämrat SMB-stöd (när man dessutom överger AFP för nämnda protokollet) och diverse buggar i senaste iWork-serien och Yosemite. Tidigare har Apple valt att utesluta funktioner som inte fungerat
sömlöst men nu anser jag att man tittar för mycket på marknadsandelar eller av andra orsaker har ändrat strategi och detta ställer jag mig alltså emot.

Intressant och bra inlägg.
Vad tycker du om artikeln idag på 9to5Mac om att de troligtvis drar i bromsen angående nyheter i IOS9 för att fixa buggar och få till det på 16GB apparater?

Bevaka tråden