Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple har förfärliga problem"

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nolan Bushnell grundade Atari och blev en mentor åt Steve Jobs. I en intervju med en finanstidning säger han nu att Apple står inför stora problem.

Läs hela artikeln här

Intressant som vanligt men jag kan inte låta bli att hänga upp mig på ordet "innovera". Det betyder väl iofs "förnya"(var tvungen att slå upp det då det kändes så tveksamt) men då tycker jag det är bättre att använda det ordet. Om avsikten å andra sidan var att mena "uppfinna" så bidde det nog lite fel

Det är klart att Apple kommer att få problem förr eller senare - även om jag tror att det är få företag som skulle tacka nej till att vara i den position som Apple är nu.

Jag är inte helt övertygad om att Apple är i den typen av bransch där dom behöver innovera. Just nu är dom till stora delar kuratorer av ekosystem, och då kan det mycket väl vara mer värdefullt att låta ekosystemet innovera. Dom har dessutom nya områden för ekosystemet på gång (Apple Watch, CarPlay), och ännu mer inom armlängds avstånd. (Appar på Apple TV) Allt utan någon direkt innovation.

Något som jag tror Apple förstår är att man inte kan innovera för fort, för då hinner inte ekosystemet med, och då tappar man den faktiska innovationskraften i t ex appmakarna.

Apple har inga unika "problem" som inte andra företag i samma branch har. Det som skiljer Apple är att dom gjort rätt och sopat banan i många år, men när det gäller att "innovera" så gäller det alla företag - alla. Så - Apple har exakt lika stora "förfärliga problem" som alla andra - varken mera eller mindre. Så klart. Annat skulle ju vara absurt.
En fördel som Apple har är att dom är bäst och har en helvetes massa pengar - dom kan t.o.m. misslyckas några gånger...men nu brukar dom ju inte slänga ur sig grejer och "testa" (ATV är undantaget, men det kostade jordnötter att ta fram).
När det gäller att skapa hela industrier och marknader - som Apple gjort - så kan man inte förvänta sig att dom - eller någon - ska göra det på löpande band. Sådant brukar ploppa upp var 30-50 år. För var det 100 :-D. Att Apple klämt fram flera nya industrier/marknader/ekosystem på otroligt kort tid är unikt och något liknande får vi inte se på ett bra tag. Apple skapade stora delar av dagent IT-samhälle, men dom kan inte att fortsätta i den takten - det måste finnas idéer och latent efterfrågan också - och sådant följer ingen jämn kurva eller naturlag...och man kan inte trolla fram det heller. Det kan dröja 1000 år...eller 10 år.
Det är som med musik...man kan inte sätta sig ner och bestämma att man NU ska skriva en bra låt :-D. Det kommer när det kommer.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är som med musik...man kan inte sätta sig ner och bestämma att man NU ska skriva en bra låt :-D. Det kommer när det kommer.

Där har du fel. Man startar med musiken och då kommer idéerna. Det man inte kan göra är ratt bestämma exakt i förväg vad det blir. Det är ju det som är det kreativa, att ta fram något som inte fanns innan. Affärsinnovationer fungerar på i stort sett samma sätt men med längre och mer komplexa tidsperspektiv. En Appleprodukt har många olika lager och "nyttor" inbyggt i sig.

Ursprungligen av Redaktionen:

Nolan Bushnell grundade Atari och blev en mentor åt Steve Jobs. I en intervju med en finanstidning säger han nu att Apple står inför stora problem.

Läs hela artikeln här

Att Steve Jobs fick sparken var kanske det som behövdes för honom och Apple.
Inte alls säkert att framgångssagan hade sett ut som den gör idag om han fick vara kvar.

Gammal gubbe öppnar käften.

Tidigare gjort av pepsigubben, Gassee mfl.

När egna aktien dalar kan man ju klappa till med att kritisera nån...vips så stiger egna aktien igen.

Inte värt mera än en brakskit över stilla havet.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-02-05 00:52

Nästa satsning TV....

Ursprungligen av Redaktionen:

Nolan Bushnell grundade Atari och blev en mentor åt Steve Jobs. I en intervju med en finanstidning säger han nu att Apple står inför stora problem.

Läs hela artikeln här

Jag skall köpa en smart TV och vill koppla den via min iMac, jag hoppas att magkänslan jag har att Apple lanserar en helt ny TV Solution som med automatik kopplar upp sig på WiFi och som kan konkurrera ut alla töntiga TV producenter som tvärgår det som vi alla Apple Lövers vill ha!

En Apple LCD HD TV i vardagsrummet!

En komplett lösning in i iCloud och med nya smarta Appar via AppStore!

Maths

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-05 01:44
Ursprungligen av Maths:

Jag skall köpa en smart TV och vill koppla den via min iMac, jag hoppas att magkänslan jag har att Apple lanserar en helt ny TV Solution som med automatik kopplar upp sig på WiFi och som kan konkurrera ut alla töntiga TV producenter som tvärgår det som vi alla Apple Lövers vill ha!

En Apple LCD HD TV i vardagsrummet!

En komplett lösning in i iCloud och med nya smarta Appar via AppStore!

Maths

Det vore någonting men troligtvis kommer det aldrig hända.
Att Apple skulle tillverka en TV som gemene man har råd att köpa och dessutom med alla dessa fungerande funktioner betvivlar jag.
Dom kommer istället att vidareutveckla AppleTV

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-02-05 01:51
Ursprungligen av lappen71:

Det vore någonting men troligtvis kommer det aldrig hända.
Att Apple skulle tillverka en TV som gemene man har råd att köpa och dessutom med alla dessa fungerande funktioner betvivlar jag.
Dom kommer istället att vidareutveckla AppleTV

Jag har aldrig haft möjlighet att sätta mig in i Apple TV, är det den lösning jag behöver?

Har du erfarenhet av Apple TV? Vet att den släppts i olika versioner med varierande funktioner. Skall jag köpa en ny LCD TV, vill ha en Philips, 55" och man kopplar på en Apple TV, är det en vettig lösning?

Såg att vissa Philips TV behöver en WiFi dongle, kanske man kan koppla på Apple TV direkt in och utan WiFi då?

Nån som kan tipsa och berätta om Apple TV?

MVH

Maths

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-05 03:14
Ursprungligen av Maths:

Jag har aldrig haft möjlighet att sätta mig in i Apple TV, är det den lösning jag behöver?

Har du erfarenhet av Apple TV? Vet att den släppts i olika versioner med varierande funktioner. Skall jag köpa en ny LCD TV, vill ha en Philips, 55" och man kopplar på en Apple TV, är det en vettig lösning?

Såg att vissa Philips TV behöver en WiFi dongle, kanske man kan koppla på Apple TV direkt in och utan WiFi då?

Nån som kan tipsa och berätta om Apple TV?

MVH

Maths

Njae den har inte släppts i olika versioner med olika funktioner.
Utan den har släppts med förbättrad hårdvara under årens lopp och fått förbättrade specar.
Såsom att senaste generationen stöder 1080p.

Om det är lösningen för dig är helt omöjligt att svara på eftersom du inte sagt vad det du är ute efter.
Men min gissning är att den inte är det du är ute efter utan dom måste förbättra den ändå mer.
Som att öppna upp den så man kan installera appar från app store.
Vill du veta mer vad den kan göra gå in på Apples hemsida och läs alt Googla

  • Medlem
  • Kållered
  • 2015-02-05 03:18
Ursprungligen av lappen71:

Njae den har inte släppts i olika versioner med olika funktioner.
Utan den har släppts med förbättrad hårdvara under årens lopp och fått förbättrade specar.
Såsom att senaste generationen stöder 1080p.

Om det är lösningen för dig är helt omöjligt att svara på eftersom du inte sagt vad det du är ute efter.
Men min gissning är att den inte är det du är ute efter utan dom måste förbättra den ändå mer.
Som att öppna upp den så man kan installera appar från app store.
Vill du veta mer vad den kan göra gå in på Apples hemsida och läs alt Googla

Okidoki tack!

Ursprungligen av Maths:

Jag har aldrig haft möjlighet att sätta mig in i Apple TV, är det den lösning jag behöver?

Har du erfarenhet av Apple TV? Vet att den släppts i olika versioner med varierande funktioner. Skall jag köpa en ny LCD TV, vill ha en Philips, 55" och man kopplar på en Apple TV, är det en vettig lösning?

Såg att vissa Philips TV behöver en WiFi dongle, kanske man kan koppla på Apple TV direkt in och utan WiFi då?

Nån som kan tipsa och berätta om Apple TV?

MVH

Maths

Jag har själv en smart Samsung, en fantastisk pjäs med enorm skärm och glimrande bild. Enda nackdelen: den smarta delen är ljusår från användarinterfacet på till och med en nedlastad iPhone 3GS med iOS8. Helt galet segt. Tar uppåt en minut att ens få igång app-motorn i enheten. Nyare Samsungs är snabbare, men fortfarande långt från så rappa som man förväntar sig att en ny pryl ska vara.

Istället kör jag ATV respektive Google Chromecast beroende på vad jag ska göra (och vilken TV som används). Det fiffiga med Chromecasten är att den kostar i storleksordningen 350:- och kan jackas in i vilken TV som helst som har en HDMI-anslutning. Samma sak med ATVn, men den kostar som drygt två Chromecast. Här har du även möjlighet att koppla in ljudet från enheten till din hemmabioanläggning. I praktiken kan du alltså bygga din egen smart-TV oavsett om du har en ny burk för 30.000 eller en gammal tjock-TV som du har fått ta över efter mamma&pappa när du flyttade hemifrån. Bild och ljud skiljer givetvis åt, men mediatillgången är identisk.

Om vi bortser från ljudet så har både Chromecast och ATV styrkor och svagheter jämfört med varandra om man ser ur ett app-perspektiv. Båda streamar media över nätverket; ATVn kan köra både WiFi och trådat medan Chromecast enbart kan hantera WiFi. ATVn har regelrätta inbyggda appar med användarinterface och fjärrkontroll, medan Chromecast enbart använder sig av exempelvis tablet eller telefon (klarar både iOS och andra alternativ). Själv använder jag inte alls ATVns egna fjärrkontroll utan kör uteslutande via AirPlay från iOS. Chromecast använder Googles motsvarande trådlösa protokoll som passande nog kallas just Chromecast.
För egen del använder jag inte alls t.ex. iTunes för att hyra film, i sådana fall har jag en känsla av att ATVns inbyggda interface är betydligt bättre än att gå via telefon/tablet.

Mitt användande består istället av Plex, Netflix, HBO, SVTPlay, YouTube etc. Beroende på vad man vill titta på får i alla fall jag välja lite olika lösningar. T.ex. så har jag inte lyckats få SVTPlay att funka från iOS-appen till Chromecast (eftersom appen inte stödjer detta) samt att Plex inte alls fungerar speciellt bra på min gamla ATV. Vet inte riktigt hur det funkar med nyare enheter och nyare iOS. Chromecasten är i mina ögon den som är mest flexibel, i princip kan jag casta upp precis vad som helst som Google Chrome kan visa. T.ex. funkar SVTPlay alldeles utmärkt via Chrome på Macbooken och vidare till Chromecast. ATVn kräver appstöd på ett annat sätt, men å andra sidan har de flesta intressanta appar redan support för Airplay.

I ärlighetens namn så hade jag inte en tanke på Chromecast innan jag flyttade till Kanada tillfälligt. Ville inte lägga ett par tusen på ATVs för att kunna täcka upp TV-apparaterna i den hyrda bostaden med tanke på att jag dessutom skulle vara tvungen att lösa elmatningen när jag åker hem igen. Ett par billiga Chromecasts blev räddningen och jag är galet nöjd även om de inte är lika kompetenta som ATV.

Mitt tips:
Shoppa en Chromecast och provkör, den är så pass billig att du med gott samvete kan kosta på dig att testa konceptet. Signa upp dig på någon medialeverantör, t.ex. Netflix. För 5USD extra i månaden kommer du åt Netflix i USA och kan verkligen njuta av att spisa laglig media på ett galet enkelt sätt rätt in i din befintliga TV
När du väl har vant dig kommer du utan att tveka att signa upp dig på en ATV för att kunna njuta fullt ut med bättre ljud.

När du väljer TV kommer du antagligen att köpa en med någon slags smarta funktioner ändå eftersom alla lite mer kompetenta enheter är utrustade med någon. Om du däremot ska ha en TV med en ordentligt rapp smart funktion får du gå upp ordentligt i prisklass och frågan är om du ens kommer i närheten av det interface du är van vid med din telefon.

/Jonas

  • Medlem
  • 2015-02-05 19:14
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Mitt tips:
Shoppa en Chromecast och provkör, den är så pass billig att du med gott samvete kan kosta på dig att testa konceptet. Signa upp dig på någon medialeverantör, t.ex. Netflix. För 5USD extra i månaden kommer du åt Netflix i USA och kan verkligen njuta av att spisa laglig media på ett galet enkelt sätt rätt in i din befintliga TV
När du väl har vant dig kommer du utan att tveka att signa upp dig på en ATV för att kunna njuta fullt ut

/Jonas

Tack för utförlig info.
Kör screen mirroring idag rätt in i min förstärkare. Funderar på Chromecast. Funkar den med ARC tror du så man får ljud den vägen?

Problemet är att de tjänar 68mille i timmen, sånt problem vill jag ha.

Ursprungligen av lappen71:

Det vore någonting men troligtvis kommer det aldrig hända.
Att Apple skulle tillverka en TV som gemene man har råd att köpa och dessutom med alla dessa fungerande funktioner betvivlar jag.
Dom kommer istället att vidareutveckla AppleTV

Gemene man köper idag Samsung Philips och LG TV som också kostar en bra slant. Jag tycker det är lite underligt att Apple lanserar relativt smala Apple Watch istället för att lansera stora skärmar för hemmet.Men troligen så är det så att Apple väntar tills rätt ögonblick alltså precis när ny skärmteknik blivit så pass stabil och billig att Apple kan leverera tillräckligt bra produkter och samtidigt tjäna pengar på det. http://techcrunch.com/2014/04/24/apple-patent...

Ursprungligen av Perobous:

Gemene man köper idag Samsung Philips och LG TV som också kostar en bra slant. Jag tycker det är lite underligt att Apple lanserar relativt smala Apple Watch istället för att lansera stora skärmar för hemmet.Men troligen så är det så att Apple väntar tills rätt ögonblick alltså precis när ny skärmteknik blivit så pass stabil och billig att Apple kan leverera tillräckligt bra produkter och samtidigt tjäna pengar på det. http://techcrunch.com/2014/04/24/apple-patent...

Precis! Folk tvivlade när de gjorde telefoner, ipod, ipad, apple tv och annat och de säljer som smör. Apple har inte bråttom som alla andra. De tjänar sjukt bra och tar sig tiden att förfina sina produkter och som du säger väntar på rätt ögonblick all släppa nya produkter. De bryr sig inte om vad andra gör riktigt. Folk betalar alltid för Apple produkter oavsett vad det kostar. Det kommer alltid att finnas folk som betalar det där lilla extra för kvalité.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 10:07
Ursprungligen av Perobous:

Gemene man köper idag Samsung Philips och LG TV som också kostar en bra slant. Jag tycker det är lite underligt att Apple lanserar relativt smala Apple Watch istället för att lansera stora skärmar för hemmet.Men troligen så är det så att Apple väntar tills rätt ögonblick alltså precis när ny skärmteknik blivit så pass stabil och billig att Apple kan leverera tillräckligt bra produkter och samtidigt tjäna pengar på det. http://techcrunch.com/2014/04/24/apple-patent...

Gemene man är okunnig och går på säljsnacket att smarttv funktionen är bra.
Min önskan är att tv-apparaterna är bara en skärm och inte har någon extra funktion dels för att få ner priset och funktionerna suger.
Vill jag ha smartafunktioner köper jag till en box som tex ATV eller annan mediespelare som går att uppdatera med nya funktioner.
Att integrera dessa s.ka "smarta" funktioner som tv-tillverkarna sen inte bryr sig om att uppdatera/förbättra för dom tjänar inga pengar på det är fel väg att gå.
Apple tjänar pengar på ATV dels genom försäljning av enheten och sen genom uthyrning/försäljning av filmer och musik därför förbättrar dom den och lägger till utbud.
Nu är väl inte utbudet något som alla gillar men dom försöker alla fall och jag tror detta är bara början.

Ursprungligen av lappen71:

Gemene man är okunnig och går på säljsnacket att smarttv funktionen är bra.

Gemene man är ofta kunnigare än du ger dom kredit för att vara och smartfunktionerna är ofta bra i de flesta ny TV-apparater, problemet är som du skriver att vissa av TV tillverkarna har för många modeller varav vissa uppdateras sällan. Men nu börjar ju en del tillverkare som Philips gå över till Android TV vilket verkar bli framtidens vinnare på smart TV marknaden.

Ursprungligen av lappen71:

Min önskan är att tv-apparaterna är bara en skärm och inte har någon extra funktion dels för att få ner priset och funktionerna suger.

Möjligt att Apple går den vägen men eftersom marknaden för stora TV är större än för stora "dum"-skärmar så är det tvärtom. Rena storbildsskärmar blir nästan alltid dyrare än skärmar med inbyggda TV och smartfunktioner p.g.a. masstillverkningsfördelar för integrerade lösningar.

Ursprungligen av lappen71:

Vill jag ha smartafunktioner köper jag till en box som tex ATV eller annan mediespelare som går att uppdatera med nya funktioner.

Problemet med atv är att den inte är tillräckligt smart eller flexibel och är relativt låst till Apples ekosystem. Att hålla på att transkoda och behöva ha fler enheter igång samtidigt bara för att kunna kolla på film är inte heller särskilt smart.

Ursprungligen av lappen71:

Nu är väl inte utbudet något som alla gillar men dom försöker alla fall och jag tror detta är bara början.

Ja nya ATV lär bli bättre än 3:an på många sätt men också av förklarliga skäl troligen låst till Apples valda format.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 11:28
Ursprungligen av Perobous:

Gemene man är ofta kunnigare än du ger dom kredit för att vara och smartfunktionerna är ofta bra i de flesta ny TV-apparater, problemet är som du skriver att vissa av TV tillverkarna har för många modeller varav vissa uppdateras sällan. Men nu börjar ju en del tillverkare som Philips gå över till Android TV vilket verkar bli framtidens vinnare på smart TV marknaden.

Nej det är inte min uppfattning utan folk är i dummare än vad man tror när det kommer till tekniska prylar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 11:32
Ursprungligen av Perobous:

Möjligt att Apple går den vägen men eftersom marknaden för stora TV är större än för stora "dum"-skärmar så är det tvärtom. Rena storbildsskärmar blir nästan alltid dyrare än skärmar med inbyggda TV och smartfunktioner p.g.a. masstillverkningsfördelar för integrerade lösningar.

Precis det jag säger folk är för dumma för sitt eget bästa att dom vill ha en tv med funktioner som dom sen aldrig använde eller väldigt sällan.
Har väldigt svårt att tro att renodlade skärmar skulle vara dyrare än en skärm fullpackad med programvara som någon utvecklat och vill ha betalt för.
Nej det tror jag absolut inte på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 11:40
Ursprungligen av Perobous:

Problemet med atv är att den inte är tillräckligt smart eller flexibel och är relativt låst till Apples ekosystem. Att hålla på att transkoda och behöva ha fler enheter igång samtidigt bara för att kunna kolla på film är inte heller särskilt smart.

Ja nya ATV lär bli bättre än 3:an på många sätt men också av förklarliga skäl troligen låst till Apples valda format.

Jaha och? Den person som köper en ATV vet förhoppningsvis detta eller om han nu inte är så dum som jag säger att dom är utan köper utan att ta reda på först (något som har hänt och postat ett inlägg här eller på macworld)

Att den är låst till Apples ekosystem ser inte jag som något negativt utan det är en av anledningarna till att Apple kommer att utveckla den för då tjänar dom pengar på det.
Att spela upp andra filformat är inga problem om man nu är lite kunnig för vad det inte det du påstod nyss att gemen man är smartare än jag tror?

Men vill man inte köpa en ATV finns det andra alternativ som tex The Black Box som använder fd XBMC nu Kodi.
En dum skärm med en sådan ansluten är bättre än en s.ka smart tv alla dagar i veckan.

Ursprungligen av lappen71:

Precis det jag säger folk är för dumma för sitt eget bästa att dom vill ha en tv med funktioner som dom sen aldrig använde eller väldigt sällan.
Har väldigt svårt att tro att renodlade skärmar skulle vara dyrare än en skärm fullpackad med programvara som någon utvecklat och vill ha betalt för.
Nej det tror jag absolut inte på.

Hört talas om massproduktionsfördelar? Mjukvaran och den extra hårdvaran i en Smart TV lägger väldigt lite på tillverkningskostnaderna och gör produkten betydligt mer åtråvärd än en "dum" skärm. Sen finns det ju inget som hindrar någon från att använda en Smart TV som en ren skärm. Dessutom så kan TV-tillverkarna tjäna en del pengar på kickbacks från t.e.x. Netflix m.fl. Nu kanske du förstår?

De flesta kunder är inte för dumma för sitt eget bästa utan vill helt enkelt ha produkter med många moderna funktioner och finesser för att känna att de får valuta för pengarna. Att de sedan inte använder allt detta hela tiden är inte konstigare än att de flesta vill ha bilar som kan köra riktigt fort men man gör det sällan.

Ursprungligen av lappen71:

Jaha och? Den person som köper en ATV vet förhoppningsvis detta eller om han nu inte är så dum som jag säger att dom är utan köper utan att ta reda på först (något som har hänt och postat ett inlägg här eller på macworld)

Måste man verkligen vara dum för att inte inse att en produkt som marknadsförs som en perfekt "Smartbox" till TV:n inte ens klarar av grundläggande funktioner? Som att kunna spela upp datafiler som de flesta Smart TV klarar att spela upp?

Ursprungligen av lappen71:

Att den är låst till Apples ekosystem ser inte jag som något negativt utan det är en av anledningarna till att Apple kommer att utveckla den för då tjänar dom pengar på det.

Jag tror nej vet att Apple skulle sålt ännu fler ATV om den varit flexiblare och därmed tjänat ännu mer pengar och då givetvis sålt och hyrt ut fler filmer.

Ursprungligen av lappen71:

Att spela upp andra filformat är inga problem om man nu är lite kunnig för vad det inte det du påstod nyss att gemen man är smartare än jag tror?

Att hålla på och konvertera stup i kvarten är osmart och drar dessutom onödigt mycket energi i längden.

Ursprungligen av lappen71:

Men vill man inte köpa en ATV finns det andra alternativ som tex The Black Box som använder fd XBMC nu Kodi.
En dum skärm med en sådan ansluten är bättre än en s.ka smart tv alla dagar i veckan.

ja den boxen verkar ju jättebra i teorin...

"imthegeezer6662 månader sedan
What aloud of old shit, after the disappointment of the first box I thought I'd give the v2 a go.... Omg this is worse than the last..... Box freezes bout 50 time a day, having to reboot each time... I really feel that they should have corrected all the issues with the first box before rushing this 2nd one to market.... A real let down for the 2nd time round.... My advise is to leave this box well alone... And invest in a Prometheus box.... What an amazing bit of kit that is.... Tlbb has defo lost me as a returning customer.... I'm sticking with hackermils box from now on."

https://www.youtube.com/watch?v=xZt9jjAkJFY

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:01
Ursprungligen av Perobous:

Hört talas om massproduktionsfördelar? Mjukvaran och den extra hårdvaran i en Smart TV lägger väldigt lite på tillverkningskostnaderna och gör produkten betydligt mer åtråvärd än en "dum" skärm. Sen finns det ju inget som hindrar någon från att använda en Smart TV som en ren skärm. Dessutom så kan TV-tillverkarna tjäna en del pengar på kickbacks från t.e.x. Netflix m.fl. Nu kanske du förstår?

Exakt folk är dumma som blir attraherad av funktion som utger sig för att vara smart när den inte är det.
Nej jag tror inte att en massproducerad ren skärm är dyrare än en som är full i lull lull.
Dom som skapar detta lull lull ska ha betalt och det är en kostnad som ska räknas in i tillverkningskostnaden.

Ursprungligen av Perobous:

De flesta kunder är inte för dumma för sitt eget bästa utan vill helt enkelt ha produkter med många moderna funktioner och finesser för att känna att de får valuta för pengarna. Att de sedan inte använder allt detta hela tiden är inte konstigare än att de flesta vill ha bilar som kan köra riktigt fort men man gör det sällan.

Haha du argumenterar emot dig och märker det inte själv.
Man får inte valuta för pengarna om man inte använder eller inte kan använda för det är för segt gränssnitt.
Sen så pratade vi om gemene man och inte "de flesta" så lägg ner med att ändra på förutsättningarna vad det är vi diskuterar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:09
Ursprungligen av Perobous:

Jag tror nej vet att Apple skulle sålt ännu fler ATV om den varit flexiblare och därmed tjänat ännu mer pengar och då givetvis sålt och hyrt ut fler filmer.

Hmm ok det där är ett argument som talar mot sig själv
Ok så varför ska ATV då kunna spela upp alla filer när användaren alla fall hyr/köper filmerna?
Rena rama spekulationer från dig och inget annat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:12
Ursprungligen av Perobous:

ja den boxen verkar ju jättebra i teorin...

"imthegeezer6662 månader sedan
What aloud of old shit, after the disappointment of the first box I thought I'd give the v2 a go.... Omg this is worse than the last..... Box freezes bout 50 time a day, having to reboot each time... I really feel that they should have corrected all the issues with the first box before rushing this 2nd one to market.... A real let down for the 2nd time round.... My advise is to leave this box well alone... And invest in a Prometheus box.... What an amazing bit of kit that is.... Tlbb has defo lost me as a returning customer.... I'm sticking with hackermils box from now on."

https://www.youtube.com/watch?v=xZt9jjAkJFY

Nej men va duktig du var som lyckades hitta negativa recensioner om den. Det var riktigt duktigt av dig men jag lovar att det finns INGEN produkt som det inte finns en negativ åsikt om.
Dessutom påstod inte jag att den var perfekt men det är fasen så mycket bättre än någon smart-tv funktion.
Precis som med XBMC går den att konfigurera efter behov eller att används direkt ur kartong om man så vill.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:15
Ursprungligen av Perobous:

Att hålla på och konvertera stup i kvarten är osmart och drar dessutom onödigt mycket energi i längden.

Haha det där argumentet är så korkat att jag inte ens tänker bemöta det.

Ursprungligen av lappen71:

Exakt folk är dumma som blir attraherad av funktion som utger sig för att vara smart när den inte är det.
Nej jag tror inte att en massproducerad ren skärm är dyrare än en som är full i lull lull.
Dom som skapar detta lull lull ska ha betalt och det är en kostnad som ska räknas in i tillverkningskostnaden. .

Den kostnaden är som sagt försumbar men leder till ökad försäljning. Använder tillverkarna t.e.x Android TV så betalar de knappt något alls och Google står för uppdateringarna. Hårdvaran ligger nog ofta på under en hundring i tillverkningskostnad eftersom det i princip motsvarar en Raspberry Pi med Quad (ibland Hex el. Octa) processor.
En massproducerad dum skärm kan såklart bli billigare att tillverka än en med integrerad smart TV men den blir givetvis svårare att sälja. Förstår du fortfarande inte problemet?
Om Apple släpper en "TV" så tror jag de släpper den med integrerad ATV. Folk gillar integrerat och Apple kan ta ut lite mer för den än om den är strippad.

Ursprungligen av lappen71:

Man får inte valuta för pengarna om man inte använder eller inte kan använda för det är för segt gränssnitt.
Sen så pratade vi om gemene man och inte "de flesta" så lägg ner med att ändra på förutsättningarna vad det är vi diskuterar.

Valuta för pengarna får man om man upplever att man får mycket för pengarna så du har fel för inte måste man väl använda alla smart funktioner hela tiden? Det gör man när man behöver dom vilket säkert är olika mellan olika användare.
De flesta moderna Smart TV har inte sega gränssnitt. Känns som om du som vill framstå som smart men inte riktigt hänger med i utvecklingen som dom du kritiserar.

Bevaka tråden