Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

musproblem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Startar jag min iMac med OS X Lion 10.7.5 är allt som det skall vara. Sätter jag datorn i vila och väcker den kan jag med musen flytta pilen som jag vill men jag kan inte få datorn att reagera på den hur jag än trycker på musen. Försökt med omstart i säkert läge, gjort datorn strömlös och gjort skivkontroll. Det är inte roligt att varje gång jag sätter datorn i viloläge då går det inte att att bara logga in. Jag måste starta datorn med strömbrytaren. Är detta ett problem som är lätt att ordna, alltså för den som kan? Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-10 07:40

Vilken mus, tillverkare/modell? USB eller bluetooth? Om du prövar med en annan mus, ger det exakt samma symtom? Har du installerat någon separat mus-programvara, tex USB Overdrive, BetterTouchTool, SteerMouse eller tillverkarspecifika drivrutiner?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-10 08:25
Ursprungligen av Ole Borch:

Det är inte roligt att varje gång jag sätter datorn i viloläge då går det inte att att bara logga in. Jag måste starta datorn med strömbrytaren.

Fick mig att tänka på en sak till. Om du stänger av funktionen att kräva inloggning med lösenord efter viloläge, hjälper det? (Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Allmänt)

Ursprungligen av IngoX:

Fick mig att tänka på en sak till. Om du stänger av funktionen att kräva inloggning med lösenord efter viloläge, hjälper det? (Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Allmänt)

Tack för era svar. Problemet verkar löst. I bruksanvisningen till macen står: går den inte att starta tryck på strömbrytaren och håll genast ner command, alt., P- och R-tangenten tills du hör startljudet en andra gång. Detta återställer parameter-RAM. Vad det betyder förstår jag inte, men fungerar allt igen som jag vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-10 14:10
Ursprungligen av Ole Borch:

Detta återställer parameter-RAM. Vad det betyder förstår jag inte, men fungerar allt igen som jag vill.

Med Apples egna ord:

Citat:

En liten del av datorns minne, som kallas för PRAM eller ”parameter random-access memory”, lagrar vissa inställningar på en plats som OS X kan komma åt snabbt. Vilka inställningar som är lagrade beror på datortypen och vilka enheter som är anslutna till den.

I ditt fall kan det ha varit datorns förmåga att komma ihåg den trådlösa musen - om det är det du har - som fungerade dåligt. Fungerar åter igen när man raderat korrupt PRAM-minne och gjort om inställningen.

1
Bevaka tråden