Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta länkhastighet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-02-06 08:00

Någon som vet hur man mäter länkhastigheten i ett nätverk? Alltså från min dator/router till nästa router. Vi har ett nätverk med 150 användare anslutna och börjar planera för att uppgradera från 100Mbit till 1Gigabit/s. Frågan är var flaskhalsarna finns, vi behöver mäta fram dem.
Finns det något bra program att ladda ner? Har OSX 10.10.2

Det ser man väl om man kollar i Nätverksverktyg?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2015-02-06 12:38

iperf är det man brukar använda. Ladda ner från https://iperf.fr och kör kommandot

Citat:

iperf -s

på den dator du vill mäta hastighet till och kör sen kommandot

Citat:

iperf -c 1.2.3.4

för att testa hur hög hastighet du kan skicka data med till "servern" (byt ut 1.2.3.4 mot IP-adressen på servern).
Gör sen tvärsom för att mäta hastigheten åt andra hållet.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-02-06 13:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det ser man väl om man kollar i Nätverksverktyg?

Nätverksverktyg verkar ha försvunnit från Verktygsprogrammen. Vart tog det vägen?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-02-06 13:35
Ursprungligen av stralis:

iperf är det man brukar använda. Ladda ner från https://iperf.fr och kör kommandot
på den dator du vill mäta hastighet till och kör sen kommandot
för att testa hur hög hastighet du kan skicka data med till "servern" (byt ut 1.2.3.4 mot IP-adressen på servern).
Gör sen tvärsom för att mäta hastigheten åt andra hållet.

Inte helt enkelt om man är ovan, men det finns hopp. Man kan alltså inte mäta från min dator till nästa router utan jag måste ställa en annan dator intill routern, installera iperf i den också och så köra iperf -s i den ena och iperf -ipnr i den andra? Rätt uppfattat?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2015-02-06 13:50

Ja, om det är tillgänglig bandbredd du vill mäta.
Men jag kanske missförstod dig. Maximal teoretisk hastighet mellan din dator och närmaste switch ser du genom att titta på vilken hastighet ditt nätverkskort förhandlat upp. Eftersom jag inte heller hittar nätverksverktyg längre så tittade jag i terminalen med kommandot

Citat:

ifconfig -a

och såg då där att jag har 1000BaseT vilket betyder 1000 Mbps (1 Gbps).
Ska du sen ta reda på vilken hastighet ni har mellan varje switch eller router så behöver du logga in i dem och titta eller titta på led-indikatorer om vilken hastighet du har på varje länk.

Men jag fick intrycket av att du letade flaskhalsar och då är det iperf du ska använda. Då kan du ju mäta tillgänglig bandbredd över hela ditt nätverk.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-02-06 14:01
Ursprungligen av stralis:

Ja, om det är tillgänglig bandbredd du vill mäta.
Men jag kanske missförstod dig. Maximal teoretisk hastighet mellan din dator och närmaste switch ser du genom att titta på vilken hastighet ditt nätverkskort förhandlat upp. Eftersom jag inte heller hittar nätverksverktyg längre så tittade jag i terminalen med kommandot
och såg då där att jag har 1000BaseT vilket betyder 1000 Mbps (1 Gbps).
Ska du sen ta reda på vilken hastighet ni har mellan varje switch eller router så behöver du logga in i dem och titta eller titta på led-indikatorer om vilken hastighet du har på varje länk.

Men jag fick intrycket av att du letade flaskhalsar och då är det iperf du ska använda. Då kan du ju mäta tillgänglig bandbredd över hela ditt nätverk.

Du har rätt, det är flaskhalsar jag letar. Skall testa med iperf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-06 15:38
Ursprungligen av Stig R:

Nätverksverktyg verkar ha försvunnit från Verktygsprogrammen. Vart tog det vägen?

Nätverksverktyg ligger numera gömt i /System/Library/CoreServices/Applications tillsammans med bland annat Skärmdelning. Startas enklast via Spotlight. Men det har väl inga verktyg för att mäta bandbredd mellan två punkter som du vill i detta fallet.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-02-07 00:54
Ursprungligen av IngoX:

Nätverksverktyg ligger numera gömt i /System/Library/CoreServices/Applications tillsammans med bland annat Skärmdelning. Startas enklast via Spotlight. Men det har väl inga verktyg för att mäta bandbredd mellan två punkter som du vill i detta fallet.

Tack för informationen. Har nu lagt ett alias i Verktygsprogram. Men den länkhastighet som anges, vad är det? Är det nätverkskortets kapacitet eller vad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-07 10:20

Det brukar vara den hastighet som är förhandlad mellan de två anslutna enheterna.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-02-07 10:41
Ursprungligen av stralis:

Ja, om det är tillgänglig bandbredd du vill mäta.
Men jag kanske missförstod dig. Maximal teoretisk hastighet mellan din dator och närmaste switch ser du genom att titta på vilken hastighet ditt nätverkskort förhandlat upp. Eftersom jag inte heller hittar nätverksverktyg längre så tittade jag i terminalen med kommandot
och såg då där att jag har 1000BaseT vilket betyder 1000 Mbps (1 Gbps).
Ska du sen ta reda på vilken hastighet ni har mellan varje switch eller router så behöver du logga in i dem och titta eller titta på led-indikatorer om vilken hastighet du har på varje länk.

Men jag fick intrycket av att du letade flaskhalsar och då är det iperf du ska använda. Då kan du ju mäta tillgänglig bandbredd över hela ditt nätverk.

Har nu börjat mäta med iperf. Men om jag mäter mellan två enheter långt ut i nätverket, enheter som är anslutna till samma switch, mäter jag verkligen bandbredden direkt mellan enheterna eller mäter jag via DHCP-routern som sitter 200 m bort i en annan del av nätet? Eftersom jag anger IP-numret misstänker jag att trafiken går via routern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-07 11:01

DHCP har egentligen inget med det att göra.
Har du dina två mätpunkter på samma logiska nätverk, mäter du bara genom switchen/switcharna. Är de på två olika logiska nätverk mäter du genom routern.
Kör du VPN blir det förstås annorlunda.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2015-02-07 11:27

En IP-adress består av 32-bitar som skrivs decimalt i gruppar om 8 bitar med punkter emellan, tex 192.168.1.14. Om adressen på den ena datorn t ex är 192.168.11.18 och den andra har adressen 192.168.42.11 så sitter de troligen på olika nät. Men för att vara säker behöver man titta på nätmasken i datorn man testar ifrån. Om den har nätmask 255.255.255.0 så betyder det att de tre första delarna av IP-adressen visar vilket nät datorn tillhör, vilket i mitt exempel innebär att de sitter på olika nät men om masken istället är 255.255.0.0 så skulle de sitta på samma nät då de två första delarna är lika.

1
Bevaka tråden