Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacen verkar lite trött?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-03 20:49

Problemen avlöser varandra. När buggen som gav sömnsvårigheter försvann iom 10.10.2 så tycker jag nu istället att maskin blivit lite trött.

Märks väl främst när jag använder mission control, det liksom laggar till trots att jag inte har några tunga applikationer eller så öppna. Kan vara div små harmlösa appar och safari.

Finns det nån quickfix på det typ nåt litet verktygsprogram som kan gå igenom maskin? Eller är det byte av hårdvara (ramminne??) som gäller?

Gäller en iMac mitten 2010, i3 @ 3,06 GHz, 8 gb ram.

Testat att starta upp från säker start? Har du kollat din hårddisk? Har du samma problem med en annan användare?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-03 21:18

Testat säker start nu.
Utveckla begreppet kolla hårddisk, klingar inte bekant för mig.
Inga andra användare finns.

Ursprungligen av Baes:

Utveckla begreppet kolla hårddisk, klingar inte bekant för mig.

Med tex DiskWarrior eller motsvarande.

Ursprungligen av Baes:

Inga andra användare finns.

Skapa då en ny.

Kör du vanlig hårddisk? Isf kanske det är sags att sätta in en SSD... de brukar lösa de flesta latens problem även om det i det här specifika fallet känns som en mjukvarubugg.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-03 22:01
Ursprungligen av barbapappa_86:

Med tex DiskWarrior eller motsvarande.

Skapa då en ny.

Får ta en titt på detta program imorn. Tack för tipset. Ska även testa att skapa en användare och se om problemet hänger med.

Ursprungligen av JoelBurman:

Kör du vanlig hårddisk? Isf kanske det är sags att sätta in en SSD... de brukar lösa de flesta latens problem även om det i det här specifika fallet känns som en mjukvarubugg.

Har haft funderingar på minne och SSD. För den kommer säkerligen klara ett par framtida uppdateringar till. Dock brukar maskinerna inte vara de snabbaste ju närmre man kommer sista uppdateringen den klarar av.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-02-03 22:54

Kört Skivverktyg? Under "Skivkontroll" finns "Kontrollera/Reparera skivbehörigheter" och "Kontrollera/Reparera skiva".

Fast SSD är verkligen värt besväret. Kan verkligen rekommendera alla med tröga datorer att byta ifrån snurrdiskar det är en sjuk skillnad.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-02-04 08:07

Jag har också en från mitten 2010, i7 men har fyllt på med minne till 12GB och inga som helst problem med lagg.
Du har ju 2 lediga minnesplatser om den är standard med 2 * (2GB)/4GB.

Ursprungligen av Baes:

...laggar till trots att jag inte har några tunga applikationer eller så öppna. Kan vara div små harmlösa appar och safari...
...iMac mitten 2010, i3 @ 3,06 GHz, 8 gb ram.

Om den redan har 8 GB minne, och det handlar om den typen av enklare användning, så är det förmodligen inte minnet som är problemet. Att öka ytterligare, till 12 eller 16 GB, kommer nog att göra marginell skillnad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-04 14:46

Tack för alla inputs. Kommer nog smacka i en SSD-disk. Har ändå haft funderingar på det ett tag. Kanske löser problemet, kanske inte. Mjukvarubugg har ju nämts i tråden...

Stänger här för att istället fokusera på nästa tråd, måste reda ut begreppen vad gäller min iMacs SSD möjligheter. Har fått lite olika bud på vad som faktiskt gäller.

Ursprungligen av Baes:

...istället fokusera på nästa tråd...

Vilken tråd? Eller du har kanske inte startat den ännu?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-04 16:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken tråd? Eller du har kanske inte startat den ännu?

Nix, inte startad ännu. Får knåpa ihop en med mina frågeställningar ikväll.

Ursprungligen av Baes:

Nix, inte startad ännu. Får knåpa ihop en med mina frågeställningar ikväll.

Du har fått svar i din andra tråd hällande byte till SSD. Är dina funderingar kring en slö dator så är det väl lika bra att fortsätta här? Du har f.ö inte svarat på om din dator är seg när du är inloggad med en annan användare. Inte heller om du har reparerat skrivrättigeheterna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-04 20:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har fått svar i din andra tråd hällande byte till SSD. Är dina funderingar kring en slö dator så är det väl lika bra att fortsätta här? Du har f.ö inte svarat på om din dator är seg när du är inloggad med en annan användare. Inte heller om du har reparerat skrivrättigeheterna.

Kan ju givetvis fortsätta felsökningen här och köra SSD-tråden parallellt. Ska prova att göra en annan användare.
Har kört någon form av kontroll via skivverktyg. Reparation skulle tydligen inte gå att utföra på systemdisken? Allt verkade OK vid kontrollen iallafall!

Ber att få återkomma ang användaren!

Ursprungligen av Baes:

Kan ju givetvis fortsätta felsökningen här och köra SSD-tråden parallellt. Ska prova att göra en annan användare.
Har kört någon form av kontroll via skivverktyg. Reparation skulle tydligen inte gå att utföra på systemdisken? Allt verkade OK vid kontrollen iallafall!

Ber att få återkomma ang användaren!

Förslagsvis så håller du felsökningen till en och samma tråd.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-04 20:51
Ursprungligen av barbapappa_86:

Förslagsvis så håller du felsökningen till en och samma tråd.

Ja det va ju det ja skrev SSD tråden behöver ju inte involvera detta problemet utan bara det faktumet att jag ska installera en SSD disk. Vi håller isär det.

Ursprungligen av Baes:

Ja det va ju det ja skrev SSD tråden behöver ju inte involvera detta problemet utan bara det faktumet att jag ska installera en SSD disk. Vi håller isär det.

Det var faktiskt det du gjorde. Läste lite snabbt där.

1
Bevaka tråden