Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

icloud och google

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-03 14:27

Fick lite problem när jag uppdaterade men vet inte om det har betydelse. Jag försöker att skriva in mitt gmailkonto men får hela tiden samma svar att det är inaktiverat och jag behöver förnya mitt lösenord. Efter flera förnyelser har jag gett upp. Jag har inte några problem att komma in på konto med lösenordet men det går inte att få varken dator eller iphone att begripa att kontot inte är inaktiverat. Skrev till Google och dom sa också att det var det inte inaktiverat. Är det en bugg kanske? Någon som vet bättre och kan ge mig ett gott råd?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-03 14:33

Pratar du mail? iCloud? Gmail? Du får nog jobba lite på din problembeskriving, till att börja med: Vad är problemet, vad vill du uppnå?
Sen det vanliga, vad har du försökt, resultat, vilka prylar gäller det, versioner etc. Vad skrev du till Google?

Ursprungligen av ariis:

Fick lite problem när jag uppdaterade...

Uppdaterade vadå?

Ursprungligen av ariis:

...Jag försöker att skriva in mitt gmailkonto...

Försöker skriva in det var då?

Ursprungligen av ariis:

...Jag har inte några problem att komma in på konto med lösenordet...

Var är det som du inte har problem att komma in?

Ursprungligen av ariis:

...men det går inte att få varken dator eller iphone att begripa att kontot inte är inaktiverat...

Hur yttrar sig detta? Vad exakt säger felmeddelandena?

Vilken operativsystemversion i datorn?
Vilken operativsystemversion i iPhone?

Och i rubriken nämner du iCloud. Vad har det med saken att göra?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-03 14:52

jo jag vill ange min gamiladress i icloud. Systeminställningar/icloud osv men det går inte. Jo jag var väl lite otydlig, fel av mig. Det var till version 10.10.2 på en Air 1,4 GHz Intel Core i5 köpt 2014 (mobil iphone 5s 8.1.2). Felmeddelandet är "ditt konto är inaktiverat, byt psw" vilket inte hjälper. Kontot är inte inaktiverat.

Senast redigerat 2015-02-03 15:05
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-03 15:13
Ursprungligen av ariis:

jo jag vill ange min gamiladress i icloud. Systeminställningar/icloud osv men det går inte. Jo jag var väl lite otydlig, fel av mig. Det var till version 10.10.2 på en Air 1,4 GHz Intel Core i5 köpt 2014 (mobil iphone 5s 8.1.2). Felmeddelandet är "ditt konto är inaktiverat, byt psw" vilket inte hjälper. Kontot är inte inaktiverat.

Vad menar du med "ange"? Vill du byta till din gmailadress? Logga in på iCloud på datorn med ditt appleID som är din gmail? Vill du lägga till din gmail som en verifierad e-post? Som primär e-post? i Systeminställingar -> iCloud -> Kontodetaljer -> Kontakt ?
Har du provat online på appleid.apple.com ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-03 15:26

rebbot81 du är min hjälte. Jag tänkte fel. Om jag nu tänkte. Psw till mailen är inte samma som psw till ID även om man anger samma emailadress. Jag fastnade där och ändrade lösenord till google hela tiden. Men missade att jag kan ha ett annat psw till appleID med identisk adress som namn. Måtte ha varit trött... Tack för tipset som fick mig att fatta till slut.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-03 15:35
Ursprungligen av ariis:

rebbot81 du är min hjälte. Jag tänkte fel. Om jag nu tänkte. Psw till mailen är inte samma som psw till ID även om man anger samma emailadress. Jag fastnade där och ändrade lösenord till google hela tiden. Men missade att jag kan ha ett annat psw till appleID med identisk adress som namn. Måtte ha varit trött... Tack för tipset som fick mig att fatta till slut.

Mmm, kan bli rörigt. Tänk på att AppleID har helt andra krav på lösenordet, samt att du kan använda flera mailadresser till ditt AppleID.

För att slippa strulet nästa gång (eller om det händer något oförutsett): papper & penna. Skriv ner en kort lista med dina lösenord och login samt vad de går till. Den här lappen sparar du på ditt hemliga ställe, tex bland dammsugarpåsarna i städskåpet. Risken att kriminella stjäl din städutrustning får du avväga mot det trubbel du kan hamna i när du inte kommer in på din mail och dator.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-02-03 15:53

Jag har ju använt mig av gmail adresser som loginnamn men det kanske man man skall undvika. Nu rörde jag till det igen för nu fungerar inte inloggning till nåt. Nyss fungerade lösenordet kopplat till den gamla adressen men glad i hågen har jag nog gjort något nytt misstag. Men jag skall skriva ner alla nummer och koder i strikt följd och skaffa nya samtidigt till de som är gamla. Eller skall man radera allt och skaffa nytt gmailkonto (för det måste man väl ha?) Jag insåg inte att jag visste så lite men inser att jag måste läsa på. Tack för tipsen.

1
Bevaka tråden