Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jay-Z köper musiktjänsten Wimp

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den kände amerikanske rapparen Jay-Z köper via sitt företag Project Panther svenska Aspiro som står bakom Spotify-konkurrenten Wimp.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-01-30 19:45

Wimp har runt 600,000 betalande användare och finns bara i Sverige, Norge, Danmark, Polen och Tyskland. Om Jay-Z vill konkurrera mot Spotify och deras mer än 15,000,000 betalande kunder så måste man expandera, man måste se till så att man får licensrätt för minst lika många länder/territorier som Spotify har.

Jag har testat samtliga streamingtjänster för musik och jag föredrar Spotify. Det optimala för mig hade varit om Spotify hade Rdio's GUI.

Det stämmer ju inte. Tidal, som är det namn Aspiros tjänst tydligen ska ha framöver, finns i Belgien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kanada, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Singapore, Slovakien, Slovenien, Storbritannien, Sverige, Spanien, Sydafrika, Tjeckien, Turkiet, Ungern, USA och Österrike. Det är ganska väl expanderat i mina ögon

  • Medlem
  • 2015-02-02 01:35
Ursprungligen av Samuel K:

Det stämmer ju inte. Tidal, som är det namn Aspiros tjänst tydligen ska ha framöver, finns i Belgien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kanada, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Singapore, Slovakien, Slovenien, Storbritannien, Sverige, Spanien, Sydafrika, Tjeckien, Turkiet, Ungern, USA och Österrike. Det är ganska väl expanderat i mina ögon

Wimp och Tidal är mer eller mindra samma tjänst, har bara olika namn beroende på var i världen man bor. Wimp finns bara i Sverige, Norge, Danmark, Polen och Tyskland enligt hemsidan. Tidal finns enligt deras hemsida bara i USA, Kanada, England, Irland, Finland, Holland, Belgien och Luxemburg.

Det var mig veterligen Financial Times som skrev om detta köp först och då skrev man bara om Wimp. Man har nu i efterhand reviderat detta och tagit med att "Jay-Z är angelägen om att driva Wimp och dess systerbolag Tidal aggressivt in i nya länder och samtidigt behålla Aspiro som ett privatägt företag."

Vi får se hur det går. Jag tror dock inte att man har något att sätta emot Spotify.

Du har fel om vilka länder Tidal finns i. Jag lyssnar på det just nu, och sist jag kollade låg Umeå i Sverige

Jag tror heller inte att just någon kommer att vara i närheten av Spotifys marknadsandel på ett bra tag. Det är en tjänst som har fått så mycket kritisk massa att den blivit ett begrepp, lite som Skype. Däremot finns definitivt utrymme för konkurrens. Nu när CD-skivan är nästan död, och flera utländska musiktjänster börjat begränsa tillgängligheten efter land (vilket de knappt gjorde förut), har WiMP/Tidal blivit det förmodligen enklaste sättet att lagligen lyssna på musik i lossless-format. De har dessutom haft vett att utnyttja det, så tjänsten finns integrerad i en hel massa musikanläggningar som Sonos, Simple Audio, Linn etc. Det, i kombination med redaktionellt innehåll som faktiskt är riktigt bra, gör att de nog har hittat en riktigt bra nisch som premium-alternativ till Spotify.

1
Bevaka tråden