Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac, film laggar i både VLC, QT och Imovies.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

Jag har problem med att film från min GoPro 3+ som laggar när jag ska spela upp det på macen.
Det är filmat i 1080.

12 gb ram 3,06 Ghz Intel core 2 duo, ATI Radeon HD 4670 256 mb, OS X Yosemite (tycker att processor och ram borde räcka?!?

Någon som har några bra förslag?

  • Medlem
  • 2015-02-01 15:40
Ursprungligen av hycken:

Hej !

Jag har problem med att film från min GoPro 3+ som laggar när jag ska spela upp det på macen.
Det är filmat i 1080.

12 gb ram 3,06 Ghz Intel core 2 duo, ATI Radeon HD 4670 256 mb, OS X Yosemite (tycker att processor och ram borde räcka?!?

Någon som har några bra förslag?

RAM och CPU klarar minimumkravet. Flaskhalsen är GPU:n. För GoPro Hero 3+ är minimumkravet en GPU från AMD Radeon HD 6000-serien. Det du har är från Radeon HD 4000-serien som är två generationer äldre.

Det är väl en A1311 från slutet av 2009 som du har? En arbetskamrat har en likadan och han har samma problem. Han får det att flyta på om han filmar i 1080p24. Om han vill ha högre framerate och behålla flytet måste han sänka upplösningen till 720p.

Det skadar inte att köra med sensaste mjukvaruversionen så se till att uppdatera VLC, QuickTime och iMovies.

Ursprungligen av iMax:

RAM och CPU klarar minimumkravet. Flaskhalsen är GPU:n. För GoPro Hero 3+ är minimumkravet en GPU från AMD Radeon HD 6000-serien. Det du har är från Radeon HD 4000-serien som är två generationer äldre.

Det är väl en A1311 från slutet av 2009 som du har? En arbetskamrat har en likadan och han har samma problem. Han får det att flyta på om han filmar i 1080p24. Om han vill ha högre framerate och behålla flytet måste han sänka upplösningen till 720p.

Det skadar inte att köra med sensaste mjukvaruversionen så se till att uppdatera VLC, QuickTime och iMovies.

Tack för ditt svar, då får man helt enkelt stå ut alt byta iMac!
Det stämmer att det är en A1311..

//Hycken

Konvertera din film till en codec din dator klarar av kanske kan vara ett alternativ.

  • Medlem
  • 2015-02-01 17:06
Ursprungligen av hummel:

Konvertera din film till en codec din dator klarar av kanske kan vara ett alternativ.

GoPro filmar med H.264 (AVC) som är ett videokodningsformat som ingår i ISO-standarden MPEG-4 del 10. Man använder filändelsen .mp4 så det är inga problem med videokodningsformatet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-01 18:52

Snudd på OT: Skulle det hjälpa att skapa optimized/proxy filer i FCPX, redigera, exportera 1080 - och sedan få fin film att spela upp på valfri dator?

Ursprungligen av iMax:

GoPro filmar med H.264 (AVC) som är ett videokodningsformat som ingår i ISO-standarden MPEG-4 del 10. Man använder filändelsen .mp4 så det är inga problem med videokodningsformatet.

Jag uppfattade det som att GPU:n inte var kraftfull nog och rekommenderade då att byta codec som passar TS hårdvara bättre.

  • Medlem
  • 2015-02-02 02:52
Ursprungligen av hummel:

Jag uppfattade det som att GPU:n inte var kraftfull nog och rekommenderade då att byta codec som passar TS hårdvara bättre.

Jag missuppfattade visst ditt inlägg.

Ett tips för trådskaparen kan kanske vara Handbrake och att konvertera om från H.264 som kommer från GoPro:n till MPEG-4 Part 2 (FFmpeg) då det videokodningsformat är lättare för äldre datorer att både spela upp och konvertera. Bildkvaliteten blir dock lidande då komprimeringen inte är lika effektiv som H.264 samt att man konverterar en redan komprimerad fil.

Går ju också att ha kvar videokodningsformat H.264 men att man då sänker bithastigheten (för mycket och bildkvaliteten blir lidande även här) till den nivå datorn klarar av.

1
Bevaka tråden