Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre webbläsare till PPC G5

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-01-31 18:17

Jag har en PPC G5 med syst 10.5.8
Jag ser i huvudsak bara på Youtube med den.
Använder Safari till det.
Men Youtube säger att de inte längre stödjer den.
Kanske är det därför som inte vissa filmer visas. De startar helt enkelt inte.
Funderade på att byta till Firefox eller Chrome, men när jag kollar där så visar det sig att de vill att datorn skall ha syst. 10.6
Är det någon som vet hur jag skall göra.
(Jag undanber mig kommentarer om att det är en gammal dator osv)

Senast redigerat 2015-01-31 23:12

TenFourFox kan kanske vara ett alternativ.

  • Medlem
  • 2015-01-31 18:51

Nej, sannolikt är det flash som är boven och det finns inte för TenFourFox. Dock ska YouTube snart gå över till html5 som standardspelare, men det finns säkert flash kvar här och där. Till dess kan man ställa in att YouTube i första hand ska använda sig av den experimentella html5-spelaren: https://www.youtube.com/html5?gl=SE&hl=sv (TenFourFox kanske stöds). Resten får man leva med (att inte få se).

Problemet är att det är 10.5, inte att det är PPC. Många programvaror supportar helt enkelt inte 10.5 och andra äldre versioner av OS X längre. Då är det TenFourFox nog det enda alternativet, med då är du beroende av att communityn kring den webbläsaren faktiskt håller den uppdaterad.

Om du vill köra moderna versioner av Firefox och andra programvaror så skulle jag föreslå att du installerar Linux på datorn. Debian har väldigt bra PPC-support och det jag skulle kolla på först. Eftersom det är en PowerMac skulle du kunna stoppa in en extra hårddisk och köra dual-boot mellan 10.5 och Linux, om du har något speciell Mac-programvara du fortfarande vill köra.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-01 13:14
Ursprungligen av suddgummi:

TenFourFox kan kanske vara ett alternativ.

Hämtade det och har installerat på den dator som går med 10.5.8
Prövade och det funkade bra.
Funderar nu på att även installera på den andra PPCG5 som går med 10.4
Tack suddgummi för tipset

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-01 13:17
Ursprungligen av McDarwin:

Problemet är att det är 10.5, inte att det är PPC. Många programvaror supportar helt enkelt inte 10.5 och andra äldre versioner av OS X längre. Då är det TenFourFox nog det enda alternativet, med då är du beroende av att communityn kring den webbläsaren faktiskt håller den uppdaterad.

Om du vill köra moderna versioner av Firefox och andra programvaror så skulle jag föreslå att du installerar Linux på datorn. Debian har väldigt bra PPC-support och det jag skulle kolla på först. Eftersom det är en PowerMac skulle du kunna stoppa in en extra hårddisk och köra dual-boot mellan 10.5 och Linux, om du har något speciell Mac-programvara du fortfarande vill köra.

Låter verkligen komplicerat att ha två system, även om jag har två hårddiskar. Vad är Debian?

Ursprungligen av torin:

Vad är Debian?

https://www.debian.org/index.sv.html

Ursprungligen av torin:

Vad är Debian?

Debian är ett komplett Linux-baserat operativsystem tillsammans med i princip all möjlig typ av programvara som du kan tänkas behöva. Det är helt och hållet baserat på fri och öppen programvara och är därför helt fritt att ladda ner, använda och dela med sig av.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-02 10:56

TenFourFox funkar rätt bra, men jag har problem med att ställa in rätt.
1 All text på sidorna är mindre och tunnare
2 Skulle logga in på en sida där det krävs användarbnamn och lösenord. De skiljer på stora och små bokstäver. Jag fyller i rätt men webbläsaren ändrar de stora bokstäverna till små och jag kommer inte in. Hur ställer jag in så att detta inte ändras?

1
Bevaka tråden