Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksproblem med iMac 5K, HJÄLP!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft min iMac 5K (4ghz cpu, 16gb ram, 256gb flash, radeon m295x) med yosemite i en månad nu och jag har haft problem med nätverksuppkopplingen med den konstant. Jag har två macbook pros hemma också och där funkar nätverket alltid perfekt. Har en 24mbit VDSL-uppkoppling om det är av intresse. Ca 3-4 gånger per dag med denna dator så får jag starta om mitt modem, varpå det funkar perfekt igen. Men sen efter ett tag igen, framför allt om datorn varit i viloläge en längre period, så börjar problemen. Det yttrar sig så att när jag öppnar google chrome och ska öppna en hemsida så står det bara "Ansluter..." och "Tolkar värden", men ingenting händer. Väntar jag i flera minuter så laddar chrome sidan halvt, men lyckas inte ladda in css-filen, så sidan ser ut som en hemsida från 1995 typ. Startar jag om modemet (vilket tar ca 5 min) så funkar det utmärkt igen. Sen efter några timmar så har jag samma problem igen.

Vad kan det vara för fel? Jag jämförde datorns nätverksinställningar med macbookarnas nätverksinställningar, och det är till synes exakt samma inställningar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-07 21:53

Låter ungefär som det jag ser på min nya Macbook Pro Retina 15''.

Om jag startar upp från sovläge (sleep mode) MED strömsladden ansluten så tar det 1-2 minuter att få nätverket att fungera, startar jag upp UTAN strömsladden ansluten funkar nätverket direkt! :/

Ursprungligen av mattiL:

Låter ungefär som det jag ser på min nya Macbook Pro Retina 15''.

Om jag startar upp från sovläge (sleep mode) MED strömsladden ansluten så tar det 1-2 minuter att få nätverket att fungera, startar jag upp UTAN strömsladden ansluten funkar nätverket direkt! :/

Hjälp oss, någon!

  • Medlem
  • 2015-01-30 20:30

En uppdatering av routerns programvara och/eller OS X kanske kan hjälpa? En del har ju haft Wi-Fi-problem som blivit åtgärdade av den senaste uppdateringen 10.10.2.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-31 12:04

Har du kollat på ev. ip-konflikt? Jag hade detta problem när två enheter krockade på nätverket. Den ena var en Tellstick NET och den andra var min server som hade en statisk IP.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-01-31 12:37

Mitt wifi-problem kvarstår efter 10.10.2, det tar fortfarande en minut eller så att kunna använda internet om laddaren är ansluten vid uppstart från sovläge..

1
Bevaka tråden